PKP SA potwierdziły zamiar remontu dworca kolejowego w Łasku. Obiekt ten pozostaje nieczynny od niemal trzydziestu lat i wymaga kompleksowej modernizacji. Wcześniej spółka bezskutecznie próbowała wynająć zabytkowy budynek podmiotom niezwiązanym z transportem pasażerskim.
Najnowsze losy łaskiego dworca kolejowego nie były łatwe. Ceglany budynek z pocz. XX w. niszczał niezagospodarowany. W odróżnieniu od bliźniaczych gmachów z Pabianic czy Zduńskiej Woli obiekt nie został bowiem przejęty przez miasto, a od wielu lat przewoźnicy pasażerscy nie utrzymywali tu kas. Nie działały też poczekalnie czy kioski.
PKP SA: Przewidzieliśmy już środki finansowe
W 2019 r. dworzec zyskał status zabytku, ale objęcie go ochroną konserwatorską nie przyniosło przełomu. Dwa lata później PKP ogłosiły zamiar znalezienia najemcy obiektu, który mógłby wykorzystać cały gmach w celach niezwiązanych z koleją. Oferta nie spotkała się jednak z zainteresowaniem przedsiębiorców. Jeszcze przed rokiem właściciel budynku nie wskazywał na żadne konkretne plany przywrócenia dworca do eksploatacji.
Pewnym zaskoczeniem było więc ujęcie Łasku na podstawowej liście obiektów objętych ogłoszonym niedawno programem Dworce Przyjazne Pasażerom. – Oznacza to, że na modernizację budynku (przypisanie do komponentu inwestycyjnego programu) zaplanowane zostały środki finansowe – potwierdza Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych. Na razie nie informuje on jednak ani o dokładnym zakresie planowanych robót, ani o zakładanej wartości inwestycji.
Dotychczas tylko doraźna konserwacja
– Dworzec kolejowy w Łasku jest nieczynny od 1997 r. Zamknięcie budynku nastąpiło z uwagi na ówczesną likwidację kas biletowych i brak zainteresowania wynajęciem przez najemców komercyjnych oraz rezygnację z najmu pomieszczenia dyżurnego ruchu – tłumaczy przedstawiciel PKP SA. Remont będzie więc najprawdopodobniej prowadzony po trzydziestu latach od zakończenia eksploatacji obiektu. W tym okresie mieszkańcy 17-tysięcznego miasta oczekiwali na pociągi na peronach bez możliwości schronienia się przed złymi warunkami atmosferycznymi we wnętrzu.
PKP SA oceniają stan techniczny dworca jako dostateczny. – Biorąc pod uwagę, że obecnie budynek jest wyłączony z użytkowania, przeprowadzane były doraźne prace konserwacyjne: wyrównanie dachu, zamalowywanie graffiti. Budynek jest też zabezpieczony przed dostępem osób postronnych – zapewnia Michał Stilger. Łaska stacja kolejowa obsługuje pociągi ŁKA, Polregio i PKP Intercity wyjeżdżające z Łodzi w kierunku Sieradza, Poznania i Wrocławia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.