Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Dworce bez zakazu handlu w niedzielę? Kanapka prawem pasażera?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-03-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Dworce bez zakazu handlu w niedzielę? Kanapka prawem pasażera?
fot. Antekbojar, lic. CC0 1.0 Wikimedia commons
Obywatelski projekt ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele jest właśnie w trakcie pierwszego czytania w Sejmie i po uwagach rady ministrów. Rząd nie chce pozbawiać pasażerów posiłku, więc planuje dopuścić niedzielny handel na lotniskach i dworcach bez ograniczeń. A to może spowodować szereg kłopotów, choćby w ustaleniu, gdzie kończy się dworzec.

Obywatelski projekt ustawy (w praktyce przygotowany przez związkowców z „Solidarności”) ma na celu, według deklaracji twórców, przede wszystkim chronić czas wolny osób zatrudnionych w handlu, które dziś ponoć często zmuszane są do pracy w weekendy. W uzasadnieniu projektu wskazują się też na podobne rozwiązania w innych krajach europejskich, a także szeroko podpierają się kościelną doktryną. Stąd przepis w projekcie zakazujący pracy w niedzielę. Zakaz nie jest jednak bezwzględny. Sami twórcy dopuszczają handel w dwie niedziele przed Bożym Narodzeniem, jedną przed Wielkanocą, a także w ostatnie niedziele stycznia, czerwca, lipca i sierpnia. Dlaczego akurat te, uzasadnienie nie tłumaczy.

Z zakazu wyłączono też małe sklepy, kioski, stacje benzynowe, kwiaciarnie, sklepy internetowe (ale tylko te, które „nie powstały w wyniku działalności produkcyjnej”) a także placówkach handlowych nieprzekraczających 25 m2 na lotniskach i dworcach. Zwłaszcza to ostatnie zastrzeżenie jest intrygujące.

Nie zostawiać pasażera bez kanapki

Przed tygodniem do Sejmu wpłynęły rządowe uwagi do projektu, co w praktyce oznacza listę poprawek jakie PIS chce do niego wprowadzić. Czytamy w nich m.in., że zakaz dla dworców jest wciąż zbyt restrykcyjny. „Niezrozumiałe jest bowiem pozbawianie pasażerów podróżujących różnymi środkami komunikacji możliwości zakupienia posiłku w przypadku, gdy podróż przypada w niedziele. W tym kontekście należy rozważyć wyłączenie spod zakazów przewidzianych ustawą wszystkich obiektów handlowych znajdujących się na terenach punktów obsługi pasażerów, tj. lotnisk, portów morskich, dworców kolejowych i autobusowych, bez względu na ich powierzchnię handlową oraz na pokładach pociągów i innych środków komunikacji”.

– To jest zupełnie nietrafiony zapis, który może doprowadzić do absurdów. To gigantyczna luka – mówi o propozycji wyłączenia dworców w rozmowie z serwisem WP Money Renata Juszkiewicz, szefowa Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Zwraca uwagę, że może to doprowadzić do niekontrolowanej fali… powstawania dworców. Zgodnie z ustawą dworzec to miejsce gdzie jest kasa, miejsce postojowe, przystanki i odbywa się tam odprawa podróżnych. Przy braku zastrzeżeń co do wielkości, nietrudno przewidzieć, że centra handlowe mogą tworzyć niewielkie dworce, byle tylko skorzystać z zastrzeżenia wobec niedzielnego handlu.

Niedziela niedzielą, ale dworzec musi zarabiać

Zastrzeżenie rządowe dotyczące braku ograniczenia co do wielkości sklepów, ma z kolei bardzo praktyczny wymiar. Już od kilku lat pomysł PKP S.A. na utrzymanie dworców to łączenie w nich funkcji transportowej i handlowo–usługowej. Dzięki temu szereg takich obiektów zostało gruntownie zmodernizowanych, ale też często „przyklejonych” do galerii handlowych, czego skrajnym przykładem są dworce w Poznaniu czy Katowicach, gdzie właściwie dworzec jest zdominowany przez galerię handlową. Tym śladem idą inni przewoźnicy, np. autobusowi. We Wrocławiu powstaje właśnie centrum Wroclavia, z dworcem PKS w podziemiach i wielką galerią handlową nad nim.

To ma finansowy sens. W rządowych zaleceniach zwraca się uwagę na to, że niewiele dworców w Polsce ma dodatni wynik finansowy, a koszt ich utrzymania to 120 mln zł rocznie i rośnie. Pieniądze z wynajmu powierzchni handlowych to istotne źródło ich utrzymania. Zakaz handlu w niedzielę może te przychody zmniejszyć nawet o 50 proc. a to postawiłoby pod znakiem zapytania cały plan modernizacji 450 dworców.

Granica dworzec/galeria

Przy tak ogólnych zapisach w ustawie powstaje jednak jeszcze jedno pytanie: Gdzie się kończy dworzec? W większości powstałych w ostatnich latach obiektów dworcowo–handlowych pasażer dość łatwo, często podziemnym przejściem, może przedostać się z peronu w sam środek klasycznej galerii handlowej. Ale o ile na typowym lotnisku trudno byłoby wskazać granicę między częścią transportową a komercyjną (choć same granice samych stref dość łatwo), to na dworcach chyba żaden pasażer nie ma wątpliwości, kiedy wychodzi z hali dworcowej, a wchodzi do centrum handlowego. Czy więc sklep w Galerii Katowickiej ma prawo działać w niedzielę tylko dlatego, że obok jest dworzec, a sklep znajdujący się 10 m od budynku dworca już nie.

Do warszawskich Złotych Tarasów (budynek nie należy do PKP) również można dostać się podziemiami z Dworca Centralnego na identycznej zasadzie jak do wspomnianej Galerii Katowickiej z tamtejszego dworca. Czy w tym pierwszym centrum handlowym pracować w niedzielę nie będzie wolno, a w tym drugim tak?

Dla pasażera najistotniejsze jest chyba to, że niezależnie od ostatecznego rozstrzygnięcia sporu pasażer nie zostanie pozostawiony samemu sobie, bez kanapki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wyremontowany dworzec Bydgoszcz Zachód otwarty dla podróżnych

Przestrzeń

Wyremontowany dworzec Bydgoszcz Zachód otwarty dla podróżnych

Redakcja/inf. pras. 31 sierpnia 2023

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Witold Urbanowicz 29 sierpnia 2023

CPK zapowiada wielkie postępowanie na budowę terminala i dworca

Przestrzeń

Dworzec Skierniewice. PKP SA ponownie wybierają tego samego wykonawcę

Przestrzeń

Nowy dworzec we Włocławku otwarty dla podróżnych

Przestrzeń

Nowy dworzec we Włocławku otwarty dla podróżnych

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Zobacz również:

Wyremontowany dworzec Bydgoszcz Zachód otwarty dla podróżnych

Przestrzeń

Wyremontowany dworzec Bydgoszcz Zachód otwarty dla podróżnych

Redakcja/inf. pras. 31 sierpnia 2023

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Witold Urbanowicz 29 sierpnia 2023

CPK zapowiada wielkie postępowanie na budowę terminala i dworca

Przestrzeń

Dworzec Skierniewice. PKP SA ponownie wybierają tego samego wykonawcę

Przestrzeń

Nowy dworzec we Włocławku otwarty dla podróżnych

Przestrzeń

Nowy dworzec we Włocławku otwarty dla podróżnych

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5