Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Dlaczego przegubowe elektryczne solarisy jeżdżą w Barcelonie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
20-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Dlaczego przegubowe elektryczne solarisy jeżdżą w Barcelonie
fot. ZeEUS/FBSolaris w Barcelonie
Warszawa jest jedynym polskim miastem, które bierze udział w unijnym programie ZeEUS. To finansowany przez Komisję Europejską projekt prowadzony w dziesięciu europejskich miastach, który ma na celu przetestowanie w ruchu miejskim autobusów elektrycznych. To pośrednio dzięki doświadczeniom zdobytym przy pomocy ZeEUSa stolica Polski postanowiła zainwestować w ten rodzaj transportu.

Warszawa w ciągu najbliższych czterech lat ma zamiar kupić w sumie 130 autobusów elektrycznych. Jeszcze w tym roku dziesięć elektrycznych solarisów, które jeżdżą po stolicy, zyska pantografy. Cztery z nich (każdy kosztujący 60 tys. zł) zostaną sfinansowane ze środków ZeEUSa. Podobnie jak dwie z planowanych dziewiętnastu ładowarek pantografowych na pętlach autobusowych (każda za 200 tys. zł). Dodatkowo z unijnych pieniędzy Warszawa opłaci system diagnostyczny, który pozwoli do wielu miejsc po przecinku sprawdzić osiągi autobusów.

ZeEUS za 22,5 mln euro

– Program ZeEUS to 22,5 mln euro przekazanych przez Komisję Europejską, które można wykorzystać w ściśle określonych celach, takich jak zakup oprzyrządowania, szkolenia kierowców, czy organizacja konferencji, choć rzecz jasna autobusu elektrycznego się za to nie kupi – tłumaczy w rozmowie z Transportem–Publicznym.pl Pauline Bruge, dyrektor ds. projektu w Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego (UITP), która koordynuje program ZeEUS, czyli Zero Emission Urban Bus System, zaplanowany na lata 2013–17. – Naszym celem było umożliwienie miastom i przewoźnikom przyjrzenia się tej technologii. Inne rodzaje napędów autobusów są dużo łatwiejsze do przetestowania. Tymczasem gdy ruszaliśmy z pomysłem, autobusy elektryczne były czymś kompletnie nowym, cały czas się rozwijającym, wymagającym infrastruktury. Nie było badań porównawczych. Ale technologia wydawała się ciekawa – tłumaczy.

Dlatego w ramach programu europejskie miasta testują autobusy elektryczne, dokładnie je opisują, porównują z innymi typami napędu i dzielą się zdobytą wiedzą z innymi. Jest to o tyle istotne, że pojazdy kursują na normalnych liniach, a w różnych miejscach pod uwagę brane są pojazdy różnej wielkości, o różnej pojemności baterii z różnym sposobem ładowania i na liniach o odmiennej charakterystyce.

I tak w Warszawie BYD–y i Solarisy były i są wykorzystywane na mocno obciążonej śródmiejskiej linii, odpowiadającej warunkom testu SORT1. W Barcelonie, poza dwoma standardowymi elektrycznymi irizarami, przetestowano dwa przegubowe solarisy ładowane wolno w nocy. W Sztokholmie 12–metrowe pojazdy są ładowane na końcowych pętlach przez dach. W Pilźnie dostarczone przez Skodę pojazdy korzystają zarówno z szybkiego ładowania na pętlach jak i wolnego w nocy. Z kolei np. w Londynie przetestowano zarówno zwykłe elektrobusy ładowane indukcyjnie, jak i elektryczne piętrusy.


źródło: zeeus.eu

Warszawa jest jedynym polskim miastem, które aktywnie bierze udział w programie, ale w ramach przygotowywanego raportu ZeEUS zwraca uwagę również na doświadczenia innych miast, które eksperymentują z elektrobusami. Po lupą jest m.in. Kraków, który ma już pięć, a kupuje 20 kolejnych takich pojazdów.

Elektrobus w szpitalu

– W krajach starej Unii wciąż pokutuje poczucie, ze my jeździmy cały czas samochodami. Wyzwaniem dla władz jest takie uatrakcyjnienie transportu publicznego, by pozostawienie samochodu było oczywistym wyborem – mówi Magda Kopczyńska, dyrektor ds. zrównoważonej mobilności w Komisji Europejskiej, która zaznacza, że udział transportu w emisji dwutlenku węgla jest tak znaczący, że KE po prostu musi coś z tym zrobić.

– W Goeteborgu przystanek obsługiwany przez autobus elektryczny znajduje się... w środku szpitala. Okazało się, że pojazd bezemisyjny umożliwia taką dostępność transportu publicznego, jaka wcześniej była nie do pomyślenia – wskazuje.

Efekty działania ZeEUSa mają być dwojakie. Nie tylko upowszechnienie ekologicznej technologii. Też inspiracja do kolejnych działań. Kopczyńska przyznaje, że jednym ze wspólnych pomysłów KE i UITP jest opracowanie podstawowego wzoru zamówienia dla autobusów elektrycznych. Dziś z powodu małej skali zamówień – europejskie miasta kupują po kilka sztuk takich pojazdów – tutejsi producenci nie mogą zejść z ceny. To jeden z powodów przewagi cenowej takich producentów jak chiński BYD, który realizuje zamówienia po kilkaset sztuk. Byłoby inaczej, gdyby europejskie miasta były wstanie zamawiać pojazdy razem.

W ramach KE istnieje też grupa, która ma na celu ustandaryzowanie wtyczek, rozwiązań technicznych i tym podobnych rzeczy na obszarze całej Unii Europejskiej.

To o tyle istotne, że powoli Polska staje się rozpoznawalną marką jeśli chodzi o pojazdy transportu publicznego. Solaris, jak podkreślają przedstawiciele międzynarodowych organizacji, to dziś jedna z najlepszych pod tym względem firm w Europie, a Pesa i Newag, choć raczej związane z produkcją szynową, również są uznaną marką.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Komunikacja

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Jakub Rösler 06 września 2023

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

MZA w europejskim badaniu autobusów elektrycznych

Komunikacja

MZA w europejskim badaniu autobusów elektrycznych

Kasper Fiszer 10 listopada 2016

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Komunikacja

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Jakub Rösler 06 września 2023

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

MZA w europejskim badaniu autobusów elektrycznych

Komunikacja

MZA w europejskim badaniu autobusów elektrycznych

Kasper Fiszer 10 listopada 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5