Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Dalekobieżny tramwaj z widokiem na morze

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-11-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Dalekobieżny tramwaj z widokiem na morze
fot. Kasper Fiszer
Jazda najdłuższą linią tramwajową na świecie trwa dwie i pół godziny w jedną stronę. W tym czasie tramwaj zatrzyma się 68 razy i pokona 71 kilometrów. Belgijski Kusttram łączy trzy ważne stacje kolejowe, zapewnia regularną komunikację wszystkim miejscowościom leżącym przy brzegu Morza Północnego i... prawdopodobnie będzie rozbudowywany.

Sieć tramwaju podmiejskiego oplatała niegdyś znaczny obszar Belgii. Choć system ten ostatecznie przestał działać w latach 70. zeszłego stulecia, jego najdłuższa pozostałość wciąż robi wrażenie – położony na północy kraju Kusttram pokonuje dystans 68 kilometrów i biegnie z Adinkerke pod granicą francuską pod granicę holenderską, gdzie kończy bieg w Knokke. Kusttram ma też szanse stać się połączeniem międzynarodowym. Lokalne samorządy planują bowiem przedłużenie torów do francuskiej Dunkierki i holenderskiego Breskens, ale daty ewentualnego rozpoczęcia tych inwestycji nie są jeszcze znane.

Tramwaj i InterCity na jednym peronie

Kusttram to jedna linia bez żadnych odgałęzień. Niemal dokładnie w jej środku znajduje się najważniejszy nadmorski ośrodek – siedemdziesięciotysięczna Ostenda. Główny przystanek sąsiaduje ze stacją kolejową zapewniającą połączenia z Brukselą i innymi dużymi miastami. Oba końce trasy także sąsiadują z dworcami. Wąskotorowy tramwaj (prześwit toru to 1000 mm) jest więc naturalnym przedłużeniem kończących się nad morzem linii kolejowych. Spina ze sobą wszystkie nadmorskie ośrodki zapewniając codzienny dojazd do pracy i szkół, ale jednocześnie stanowi początkowy etap podróży z mniejszych miejscowości w dowolne miejsce Belgii.

Z polskiej perspektywy zachwycające wydają się nie tylko roztaczające się z tramwaju widoki na plażę i morze, ale także wygodne węzły przesiadkowe. Na szczególną uwagę zasługuje ten najmłodszy – otwarty w latach 90. przy stacji kolejowej De Panne w Adinkerke. Linia została wówczas przedłużona z centrum tego kojarzonego głównie z handlem tańszymi niż we Francji papierosami miasteczka. Z nowej pętli korzystają Kusttram i lokalne autobusy. Końcowy przystanek tramwajowy zlokalizowany został przy drugiej krawędzi peronu kolejowego. Przesiadka z podmiejskiego tramwaju na pociąg kategorii InterCity trwa więc kilka chwil i nie trzeba pokonywać żadnego krawężnika.

Wąskotorowy poranny ekspres

Tramwaje kursują przez cały dzień z częstotliwością sięgającą 15 minut (rano i wieczorem znacznie rzadziej). Są oznaczone tylko nazwą przystanku docelowego (nieliczne kursy obsługują jedynie część trasy). W godzinach dojazdów do pracy pomiędzy kursami zwykłymi operator linii, należący do rządu Regionu Flamandzkiego De Lijn, uruchamia tramwaje ekspresowe. Dojeżdżają one do Ostendy z odległych o kilkanaście kilometrów Blankenberge i Nieuwport z zaledwie kilkoma przystankami pośrednimi. Na trwającej około trzy kwadranse podróży można zaoszczędzić osiem minut.

Trudno o bilet na plażę

Najbardziej urokliwym krajobrazowo fragmentem trasy jest krótki odcinek pomiędzy Ostendą a Middelkerke, gdzie nazwa linii, w dosłownym tłumaczeniu – Tramwaj Brzegowy, znajduje swoje uzasadnienie wyjątkowo silnie. Linia została wytyczona dosłownie na brzegu morskim – fale rozbijają się o kilka metrów od wagonów. Choć pozostała część trasy biegnie w pewnym oddaleniu od plaży i nie jest tak widowiskowa, warto wybrać się w niemal dwuipółgodzinną podróż i przejechać tramwajem dosłownie całą szerokość kraju. Jedynym problemem może okazać się zakup biletu. Sieć jego dystrybucji jest bowiem zaskakująco niewielka – sprzedają go specjalne kasy na większych przystankach, ale czas ich pracy jest krótszy niż godziny funkcjonowania połączenia. Motorniczowie sprzedają zaś tylko niektóre rodzaje biletów za sięgającą połowy podstawowej ceny dopłatą.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5