Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czy w Radomiu potrzebny jest tramwaj?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-01-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czy w Radomiu potrzebny jest tramwaj?
fot. Rafał T / fotopolska.eu, lic. CC BY-SA 3.0.Radom, ul. Piłsudskiego.
Radomskie Towarzystwo Naukowe zorganizowało spotkanie z mieszkańcami w sprawie możliwości uruchomienia w mieście pierwszej linii tramwajowej. O sensowności tego rozwiązania mają świadczyć podobne inwestycje w miastach francuskich. Cykl debat ma być kontynuowany, ale póki co entuzjazm społeczników nie przekłada się na realne plany budowy.

Choć 214-tysięczny Radom ma więcej ludności niż eksploatujące sieci tramwajowe Toruń, Olsztyn, Elbląg czy Grudziądz, a pierwsze koncepcje budowy tramwaju pojawiły się już pół wieku temu, do dziś trzonem komunikacji w mieście jest autobus. Lokalne stowarzyszenie Radomskie Towarzystwo Naukowe powołało inicjatywę Tramwaj w Radomiu, która ma przekonywać do wprowadzenia do miasta nowego środka transportu.

Francuskie Angers dobrym wzorcem do porównań

RTN wraz z inną organizacją społeczną – Bractwem Rowerowym – zorganizowało we wtorek pierwsze otwarte spotkanie z mieszkańcami, które miało pokazywać plusy inwestycji w transport szynowy. Społecznicy odwołują się do rozwiązań francuskich i proponują skorzystanie z doświadczeń podobnych wielkościowo ośrodków. W debacie wzięła więc udział Bernadette Caillard Humeau, była wiceprezydent niespełna 150-tysięcznego Angers odpowiedzialna za wdrożenie koncepcji budowy nowego systemu tramwajowego w tym mieście, który został otwarty w 2011 roku.

Angers ma być dobrą analogią do Radomia nie tylko z uwagi na porównywalną liczbę mieszkańców (wraz z całą aglomeracją zamieszkuje go ok. 300 tys. ludzi), ale także na brak funkcjonującego wcześniej systemu komunikacji szynowej i na relatywnie bliskie sąsiedztwo większych ośrodków miejskich. – Wokół nas jest m.in. Nantes, więc często nie jesteśmy uznawani za miasto duże i ważne – mówiła Bernadette Caillard Humeau. – Tramwaj powstał, gdy myśleliśmy, jak uczynić nasze miasto atrakcyjniejszym – dodała.

Tramwaj aktywizuje niepełnosprawnych i podnosi prestiż miasta

Innym istotnym argumentem na rzecz budowy tramwaju był rosnący ruch samochodowy, którego skala powodowała nie tylko problemy z przemieszczeniami, ale i z czystością powietrza. Zdaniem odpowiadającej za realizację koncepcji budowy systemu jego powstanie w dużej mierze pozwoliło rozwiązać te problemy. Udział komunikacji zbiorowej w ogólnym ruchu wyraźnie się zwiększył, a tramwaj oddziałuje na dużo większy obszar niż autobus, bo pasażerowie akceptują dłuższą drogę dojścia. – Są też grupy społeczne, które nigdy nie skorzystają z autobusu, a z nowoczesnego tramwaju już tak – podkreślała.

Jedną z zalet transportu szynowego ma być łatwość w dostosowaniu go do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przystanki mogą znajdować się na równej z wejściem do pojazdów wysokości, a wejście do środka może być dużo wygodniejsze niż do autobusu. – Tramwaj zmienia życie francuskich niepełnosprawnych. Dziś często znajdują oni mieszkania w pobliżu linii tramwajowych, dzięki czemu mogą normalnie się przemieszczać i funkcjonować w społeczeństwie – przekonywała.

50 lat planowania i wciąż daleko do realizacji

Plany budowy tramwaju w Radomiu powstały już w latach 60. zeszłego stulecia po zarzuceniu projektu organizacji komunikacji trolejbusowej. Przeszło 20-kilometrowa trasa miała połączyć przemysłowe dzielnice Potkanów i Gołębiów oraz centrum miasta. W latach 70. postulowano natomiast układ trzech tras – głównej (Osiedle Akademickie – Ustronie) oraz dwóch odnóg na wspomniane dzielnice przemysłowe.

Dzięki RTN pomysł stworzenia komunikacji tramwajowej miał zostać wpisany do mazowieckiego kontraktu terytorialnego zawartego z władzami centralnymi. Tym razem linia miałaby połączyć, przez centrum Radomia, Józefów z Prędocinkiem, tworząc oś z północy na południe miasta. Pomysłu nie wspierają natomiast aktualne radomskie władze. Społecznicy zapowiadają jednak kontynuację swoich działań. Na kolejnym otwartym spotkaniu RTN chce dyskutować z mieszkańcami o m.in. o konkretnych wariantach przebiegu trasy.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

Komunikacja

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

inf. prasowa GZM 26 lipca 2023

Zobacz również:

MAN i Solaris z nowymi umowami

Komunikacja

MAN i Solaris z nowymi umowami

Paulina Piziorska 28 kwietnia 2025

Zaprezentowano projekt linii tramwajowej między Lizboną a Loures

Komunikacja

Brno. Będzie kolejna linia tramwajowa w tunelu

Komunikacja

Brno. Będzie kolejna linia tramwajowa w tunelu

Przemysław Farsewicz 02 marca 2025

Pozostałe z wątku:

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

Komunikacja

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

inf. prasowa GZM 26 lipca 2023

Zobacz również:

MAN i Solaris z nowymi umowami

Komunikacja

MAN i Solaris z nowymi umowami

Paulina Piziorska 28 kwietnia 2025

Zaprezentowano projekt linii tramwajowej między Lizboną a Loures

Komunikacja

Brno. Będzie kolejna linia tramwajowa w tunelu

Komunikacja

Brno. Będzie kolejna linia tramwajowa w tunelu

Przemysław Farsewicz 02 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij