Powstanie system tramwajowy w drugim największym obszarze metropolitalnym w Katalonii – po Barcelonie. Sieć tramwajowa o długości 46 kilometrów połączy miasta w obszarze Camp de Tarragona. Szyny dotrą do miasta Tarragona, Reus, Vila-seca, La Canonja oraz na lotnisko w Reus. Wkrótce ruszy realizacja pierwszego etapu projektu.
Rząd Katalonii poinformował o pierwszej umowie realizacyjnej z Kolejami Katalońskimi dla budowy linii tramwajowej Camp de Tarragona. Kontrakt na realizację pierwszego etapu projektu dotyczy budowy odcinka z Cambrils do Vila-seca. Wartość umowy to 15,8 mln euro. – Działanie to stanowi ważne zobowiązanie rządu na rzecz zintegrowanej sieci transportowej, wykorzystującej różne rodzaje transportu, co umożliwi ponowne połączenie głównych ośrodków miejskich i obszarów działalności w aglomeracji Camp de Tarragona – mówi Sílvia Paneque i Sureda, ministra Terytorium, Mieszkalnictwa i Transformacji Ekologicznej w rządzie Katalonii.
Prace, na które przyznano obecnie kontrakt, obejmą przede wszystkim renowację starego korytarza kolejowego oraz tereny przylegające do dróg, pomiędzy centrum Cambrils a Uniwersytetem Vila-seca. Tą częścią zajmie się spółka Acsa, Obras & Infraestructuras SA oraz Infraestructuras Trade SL. Poza robotami ziemnymi i przełożeniem sieci podziemnych, powstać ma także wiadukt nad autostradą A-7 w gminie Vila-seca o długości 112 metrów oraz wiadukt nad linią kolejową. Za prace odpowiadać będzie spółka joint venture utworzona przez CRC Obras y Servicios, SL i Ingeniería y Servicios Ferroviarios. Zadania te potrwają dwadzieścia miesięcy
Pierwszy etap do 2028 roku
Jeszcze w tym roku ministerstwo zapowiada główny przetarg na roboty związane z innymi pracami infrastrukturalnymi pierwszego etapu linii tramwajowej Camp de Tarragona, w tym przede wszystkim na budowę torowiska i sieci trakcyjnej. Według mediów hiszpańskich ma to nastąpić we wrześniu, gdyż projekt jest już na etapie finalizacji. Pierwszy odcinek sieci tramwajowej ma być gotowy w pierwszym kwartale 2028 roku. Całą inwestycję dla pierwszego etapu szacuje się na 245 mln euro.
Odcinek Cambrils Nord – Vila-seca będzie miał długość 14 km i 14 przystanków. Wzdłuż trasy powstanie również nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Do obsługi pierwszego odcinka pozyskanych przez Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ma zostać siedem tramwajów o pojemności ok. 210 pasażerów. Katalonia jest w trakcie pozyskiwania dofinansowania na zakup taboru. Zakup wyceniono na 38,5 miliona euro.
Kiedy część dalsza?
Równolegle do prac związanych z pierwszym etapem, rząd Katalonii pracuje również nad realizacją drugiego etapu projektu, który zakończy budowę linii tramwajowej w Camp de Tarragona. Dalsza linia umożliwi połączenie Tarragony oraz dojazd do lotniska w Reus. Po pełnym uruchomieniu sieć tramwajowa będzie składać się z linii o długości 46 kilometrów oraz 47 przystanków, z czego 10 będzie węzłami przesiadkowymi. Planowane są połączenia zarówno międzymiastowe, jak i miejskie.
Sieć tramwajowa między miastami w aglomeracji Camp de Tarragona obejmie zasięgiem obszar liczący 325 tys. mieszkańców. Szacuje się, że tramwaj będzie obsługiwać 9,5 miliona pasażerów rocznie, a liczba ta ma przekroczyć 12 milionów w ciągu 15 lat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.