Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czy ofertę transportu publicznego da się utrzymać przy rosnących kosztach?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
20-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czy ofertę transportu publicznego da się utrzymać przy rosnących kosztach?
Fot. M. Szymajda
Kryzys finansów samorządów i gigantyczne ceny energii prowadzą samorządy do oszczędności. Nie jest wykluczone, że będzie trzeba ich szukać w transporcie publicznym kosztem np. szpitali. O tym rozmawiali uczestnicy debaty "Miasta w obliczu wyzwań roku 2022. Ekonomia, technologie, ekologia, wybory" podczas Kongresu Transportu Publicznego w Warszawie.

Na starcie debaty narzekań na politykę państwa, która doprowadziła do znacznego ograniczenia przychodów samorządów, nie było końca.

– Zniszczenie finansów samorządów przez rząd i gigantyczny wzrost wydatków, obecnie związanych z cenami energii, prowadzi do tragicznej sytuacji w budżetach samorządów. Prąd do szkół i przedszkoli zdrożał o 350%. Nie jest już pytaniem, czy tylko gdzie będziemy szukać oszczędności – mówił Roman Smogorzewski, prezydent Legionowa. Wtórował mu Krzysztof Kosiński, włodarz Ciechanowa.

– Ocena prezydenta Legionowa jest brutalna, ale mogę ją tylko potwierdzić. Kolejny rok może być najbardziej dramatyczny z dotychczasowych. Maleją nam dochody własne, a wydatki nam narzucone rosną w sposób drastyczny. Za chwilę wiele samorządów nie będzie w stanie uchwalić swoich budżetów na 2023 rok – ocenił i przyznał, że na transporcie publicznym nie chciałby jednak oszczędzać.

Brak środków unijnych oznacza brak rozwoju. Jak przetrwać?

– Oczywiście, pojawia się widmo braku rozwoju transportu publicznego, bo najpewniej w ogóle nie otrzymamy pieniędzy z Krajowego Programu Odbudowy, a przecież rozwój komunikacji był wspomagany dotąd funduszami unijnymi. Wydatki na nowy tabor będziemy musieli ograniczyć do minimum. W Ciechanowie, odkąd upadł PKS, obsługujemy 12 linii, a ceny biletów nie zmieniły się od 8 lat. Jednak w tej sytuacji wolimy dać większą rekompensatę przewoźnikowi, żeby zachęcać do korzystania z transportu miejskiego. Pomimo tego, że wygenerował on przed pandemią 2 mln zł, a obecnie jedynie 1,5 mln złotych. Uważam, że podnoszenie stawek za bilety odpycha od komunikacji publicznej, zwłaszcza w momencie kryzysu.

W Warszawie ewentualne podwyżki cen biletów w transporcie miejskim również nie będą miały miejsca. Blokuje to Rada Miejska, dzięki czemu warszawiacy i goście w stolicy mogą cieszyć się jedynymi z najtańszych biletów w Polsce i jednym z najlepszych systemów w kraju.

– Jakość transportu miejskiego w połączeniu z kosztem korzystania z niej ma należeć do najlepszych w Europie i to jest priorytet Warszawy. W najbliższej perspektywie koncentrujemy się na tym, jak to utrzymać. Możliwe obniżenie jakości usług publicznych to katastrofa. Szukamy oszczędności gdzie się da, inwestujemy w nowoczesnej technologie, które mają przynieść poważne oszczędności w działaniu transportu – powiedział Włodzimierz Karpiński, sekretarz m.st. Warszawy odpowiedzialny za obszar infrastruktury.

W Warszawie lepiej, poza nią będą ograniczenia

W tym miejscu dwaj warszawscy przewoźnicy – SKM i Metro Warszawskie, podkreślali zalety rekuperacji energii, które jest domeną nowych wagonów metra Siemensa (a wkrótce także Skody) oraz nowych Impulsów II, których używa SKM. – Możliwość rekuperacji (zwrotu energii przy hamowaniu) wzrosła w nowych pojazdach do 34% (w starszych pojazdach – 23% dop. red.), technologia sprzyja nam w walce o obniżenie drastycznej podwyżki cen energii – powiedział Alan Beroud. Mniej optymistyczne założenia prezentował Adam Pustelnik, wiceprezydent Łodzi, gdzie ostatnio wzrosły ceny biletów.

– Pomimo naszych usilnych starań, w obecnej sytuacji nie obędzie się bez jakichś ograniczeń w transporcie miejskim. Komunikacja jest obszarem najbardziej dotkniętym kryzysem z uwagi na konsumpcję paliw kopalnych i energii elektrycznej. Do tego spółki są wyjątkowo wrażliwe na wahnięcia kosztów pracy. Mimo waloryzacji wypłat załogi już domagają się zmian płacowych. Podniesienie poziomu płacy minimalnej, z naszej perspektywy, to ogromne wyzwanie – powiedział. Podobnego zdania jest Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

– Musieliśmy podnieść ceny biletów jednorazowych, nie mieliśmy wyjścia. Natomiast pozostawiamy ceny biletów okresowych na komunikację miejską na tym samym poziomie, aby utrzymać stałych klientów w transporcie miejskim i powalczyć o nowych. Niestety, zastanawiamy się np. nad ograniczeniem ruchu tramwajów po zmroku z uwagi na koszt takiego transportu – powiedział.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Komunikacja

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Paulina Piziorska 24 sierpnia 2025

Nowy system biletowy dla Warszawy za dwa lata. Jest umowa

Komunikacja

Nowy system biletowy dla Warszawy za dwa lata. Jest umowa

ZTM Warszawa, Mennica Polska 19 sierpnia 2025

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Komunikacja

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Jakub Rösler 18 sierpnia 2025

120 nowych autobusów dla Warszawy

Komunikacja

120 nowych autobusów dla Warszawy

Paulina Piziorska 18 sierpnia 2025

WKD skorzysta z KPO na wymianę szyn

Komunikacja

WKD skorzysta z KPO na wymianę szyn

Warszawska Kolej Dojazdowa 12 sierpnia 2025

Zobacz również:

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Komunikacja

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Paulina Piziorska 24 sierpnia 2025

Nowy system biletowy dla Warszawy za dwa lata. Jest umowa

Komunikacja

Nowy system biletowy dla Warszawy za dwa lata. Jest umowa

ZTM Warszawa, Mennica Polska 19 sierpnia 2025

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Komunikacja

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Jakub Rösler 18 sierpnia 2025

120 nowych autobusów dla Warszawy

Komunikacja

120 nowych autobusów dla Warszawy

Paulina Piziorska 18 sierpnia 2025

WKD skorzysta z KPO na wymianę szyn

Komunikacja

WKD skorzysta z KPO na wymianę szyn

Warszawska Kolej Dojazdowa 12 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij