Partnerzy serwisu:
Mobilność

Czy hulajnoga elektryczna jest ekologiczna? Może być

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-08-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Czy hulajnoga elektryczna jest ekologiczna? Może być
fot. Michał Szymajda
Lepiej dla środowiska przejechać się po mieście e–hulajnogą niż samochodem? Pewnie. Amerykański profesor prześledził jednak różne aspekty funkcjonowania elektrycznych hulajnóg i gdy wziąć pod uwagę wszystkie aspekty funkcjonowania tej usługi, wnioski nie są tak jednoznacznie.

Jeremiah Johnson jest profesorem na North Carolina State University zajmującym się architekturą krajobrazu. W swojej pracy zajmuje się m.in. opracowywaniem metod badania wpływu konkretnych produktów na środowisko. Razem z grupą studentów „wziął na warsztat” e–hulajnogę i opublikował artykuł naukowy dotyczący tego przykładu. Podstawowe wnioski opisał w artykule dla serwisu The Conversation, opublikowanym również w CityLab.

Hulajnoga elektryczna jest bowiem urządzeniem, które może nie ma rury wydechowej, ale wpływa na środowisko w trakcie produkcji i późniejszego użytkowania, a pewne efekty środowiskowe powstają w trakcie zarządzania systemem.

Zespół Johnsona rozkręcił jedną z hulajnóg wyprodukowanych przez firmę Xiaomi, która jest jednym z głównych dostawców tego sprzętu dla amerykańskich operatorów hulajszeringowych i uzyskał ponad pięć kilogramów aluminium, nieco ponad kilogramową baterię litowo–jonową, trochę plastiku i stali. Określił, wydobycie potrzebnych materiałów i produkcja hulajnogi to ponad połowa efektu środowiskowego (czyli emisji dwutlenku węgla i gazów smogowych) związanych z biznesem hulajnogowym.

Drugi element, który ma konsekwencje środowiskowe, to zarządzanie flotą. E–hulajnogi są każdego wieczora zbierane z ulic i ładowane przez prywatne osoby współpracujące z operatorami nazywane „juicerami” (Lime), lub „chargerami” (Bird). Zbierają oni e–hulajnogi, przeważnie jeżdżąc autem po mieście. To powoduje ponad 40 proc. kosztów środowiskowych wynikających z jej użytkowania.

Co ciekawe, z analizy wynika, że niewielki efekt środowiskowy ma samo jeżdżenie na hulajnodze (co nie jest zaskakujące), ale też np. transport tych pojazdów z Chin do USA.

Johnson stwierdza, co też nie jest zaskakujące, że sumując wszystkie aspekty, prawie zawsze przejazd hulajnogą jest bardziej korzystny dla środowiska niż przejazd samochodem. Problem pojawia się wtedy, gdy zastanowimy się, czy akurat to porównanie ma sens.

Z badań bowiem wynika (Johnson posiłkuje się analizą zachowań użytkowników hulajnóg w Portland), że tylko jedna trzecia hulajnogistów korzysta z tego środka transportu zamiast samochodu. Prawie połowa, gdyby nie e–hulajnoga, skorzystałaby z roweru lub poszła piechotą, ok. 10 proc. skorzystałoby z transportu publicznego, a 7–8 proc. w ogóle nie ruszyłoby się z domu. „Jeśli zaledwie jedna trzecia przejazdów e–hulajnogami powoduje redukcję przejazdów samochodami, to w sumie wręcz nieznacznie zwiększają emisję pochodzącą z transportu, bo odciągają użytkowników od chodzenia, jazdy na rowerze czy korzystania z transportu publicznego” – ocenia amerykański profesor.

Warto jednak pamiętać o tym, że może się to łatwo zmienić. Johnson ocenia, że gdyby ok. połowy przejazdów hulajnogami zastępowało jazdę autem, efekt środowiskowy byłby korzystny. Łatwo też poprawić ekologiczność hulajnóg przez konstruowanie trwalszych pojazdów (których nie trzeba będzie wymieniać co kilka miesięcy) czy lepszą logistykę jeśli chodzi o ich codzienne ładowanie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5