Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Czy aplikacje transportowe będzie stać na chmurę?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-03-05 10:44
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Czy aplikacje transportowe będzie stać na chmurę?
fot. PKG203, lic. CC BY-SA 3.0
Lyft, amerykańska firma oferująca usługi transportowe przez aplikację, właśnie uzgodniła warunki finansowe korzystania do 2021 r. z należącej do Amazona „chmury”. Będzie ją to kosztowało minimum 300 mln dol. Start-upy oparte o aplikację nie muszą być tak niskokosztowe, jak się zwykle uważa.

Lyft to firma mniej znana w Polsce niż Uber, ale wystartowała kilka lat temu równolegle jako quasitaksówkowy dostawca usług przewozowych. Dziś, podobnie zresztą jak Uber, to wielobranżowy koncern, mający w ofercie rowery, hulajnogi, przewóz towarów czy jedzenia. Wszystko wciąż jest jednak oparte o aplikację smartfonową.

Tego rodzaju start-upy często korzystają z danych w „chmurze” przez co oszczędzają na kupowaniu i obsłudze droższych, jak się powszechnie uważa, własnych serwerów. Nie musi być to jednak prawdą. Lyft właśnie podpisał nową umowę z Amazon Web Services, firmą, która zapewnia mu przestrzeń dla danych. W marcu zeszłego roku ustalono, że Lyft zapłaci za tę usługę do końca 2021 r. ok. 150 mln dol. Teraz doszło do renegocjacji, a sumę podwojono. „Około”, bo ostateczna suma zależy od zakresu usług, a przez trzy lata w tej branży potrzeby mogą się radykalnie zmienić. Ustalono jednak, że jeśli z kolejnych rachunków do grudnia 2021 r. wyjdzie w sumie mniej niż 300 mln zł, Lyft dopłaci różnicę.

Powszechnie uważa się że „chmura” to tanie rozwiązanie idealnie skrojone dla start-upów, zwłaszcza transportowych, czyli np. operatorów systemów rowerowych czy hulajszeringu. Jak widać – niekoniecznie. Amerykańskie media branżowe sugerują, że dla małych firm, to może być dobre rozwiązanie, ale gdy te wyrastają na ogromne koncerny, koszt chmury radykalnie rośnie. Niedawno właściciel Snapchata podpisał z Google Cloud umowę wartą 400 mln dol. do 2022 r.

Dlatego niektóre firmy technologiczne wracają do korzystania z własnych serwerów. Taką decyzję podjął niedawno Dropbox, rezygnując z usług Amazona.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Lyft kupił największą firmę bikesharingową w USA

Mobilność

Lyft kupił największą firmę bikesharingową w USA

Jakub Dybalski 07 lipca 2018

USA. Pierwsza piesza ofiara samochodu autonomicznego

Mobilność

USA. Pierwsza piesza ofiara samochodu autonomicznego

Jakub Dybalski 20 marca 2018

Uber i Lyft – czy powinny płacić za użytkowanie dróg?

Przestrzeń

Uber i Lyft – czy powinny płacić za użytkowanie dróg?

Magdalena Zygmunt 02 stycznia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5