Częstochowa zmieniła częstotliwości linii tramwajowych. Wagony jeżdżą częściej w porannym szczycie, ale rzadziej w pozostałej części dnia. Ofiarą tego jest linia do Kucelina, gdzie tramwaje docierają teraz raz na pół godziny. O wiele większe zmiany czekają linie autobusowe, w tym podmiejskie połączenie do Olsztyna, które zmieni numer i taryfę.
Władze Częstochowy poinformowały kilka dni temu o zmianach w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej pod Jasną Górą. Objęły one zarówno komunikację tramwajową jak i autobusową, choć jest to dopiero pierwszy etap planowanych zmian, które w głównej mierze mają objąć linie autobusowe, co już kilka miesięcy temu zapowiadał prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk.
Tramwaje częściej rano, rzadziej później
W kwestii linii tramwajowych największą zmianą jest częstotliwość połączeń pomiędzy Fieldorfa-Nila a Estakadą, przypomnijmy, że na tym odcinku kursują wszystkie trzy linie tramwajowe, a więc “jedynka”, “dwójka” oraz “trójka”. Do tej pory częstotliwość kursów wynosiła średnio 6 minut od 5:00 do 18:00, natomiast od 2 stycznia zaszły w niej duże zmiany. Teraz od 5 do 6:30 tramwaje kursują na tym odcinku średnio co 7,5 minuty, by od 6:30 do 8:00 zwiększyć częstotliwość już do 5 minut. Później, do godziny 13:00, tramwaje znowu kursują co 7,5 minuty. Od 13 do 16:30 mamy identyczną częstotliwość jak w ubiegłym roku, a więc 6 minut, a później, do 18, znowu 7,5 minuty.
W komunikacie prasowym miasta tak opisano powód zmian - “Celem zapowiadanych zmian jest zwiększenie efektywności komunikacji tramwajowej. Korekta rozkładu jazdy wynika z analizy rzeczywistych potrzeb mieszkanek i mieszkańców. Dzięki bramkom elektronicznym w pojazdach sprawdzono "zagęszczenie" liczby pasażerów i zwiększono częstotliwość kursowania tramwajów w godzinach porannego szczytu, co wpłynie na poprawę przepustowości systemu”.
Więcej procent nowego taboru = redukcja częstotliwości
Jednocześnie samorząd pochwalił się, że od nowego roku nowe, niskopodłogowe tramwaje z Pesy odgrywają jeszcze większą rolę przewozową, kosztem starych, wysokopodłogowych Konstali. Do tej pory niskopodłogowe wagony stanowiły prawie 72% taboru użytkowanego w dniu roboczym, natomiast od 2 stycznia ta wartość wzrosła już do niespełna 76%. Warto jednak zaznaczyć, że były to możliwe dzięki… redukcji częstotliwości linii nr 1
, dojeżdżającej do Kucelina.
To właśnie “jedynka” jest obsługiwana leciwymi “stopiątkami” z racji złego stanu torowiska ( a dokładniej braku nośności tzw. mostu surówkowego). Do tej pory wagony t
ej linii jeździły co 24 minuty w dni robocze (od rana do 17:52), natomiast od tej godziny częstotliwość zwiększała się do 20 minut. W nowym rozkładzie jazdy linia na Kucelin kursuje już tylko raz na pół godziny, z dwoma wyjątkami, a więc okresem od 6 do 7 rano oraz od 14 do 15:00, kiedy to na szlak wyjeżdżają trzy zamiast dwóch kursów.
linia 34 zastąpi 58
Większe zmiany mają jednak spotkać komunikację autobusową, co w głównej mierze wynika z otwarcia Alei Wojska Polskiego. Gdy modernizowany odcinek zostanie w końcu oddany do użytku, to pojadą nim autobusy linii nr 10, 12, 20, 23, 24, 31, 32, 34, 35. Ponadto na Aleję wrócą też trzy linie podmiejskie kursujące do gminy Poczesna.
Dużą zmianą będzie także likwidacja podmiejskiej linii nr 58, która zostanie zastąpiona linią nr 34 – Zastąpimy podmiejską linię 58 do Olsztyna linią miejską nr 34, kursującą na podstawie miejskiej taryfy biletowej. Będzie to najkrótsze możliwe połączenie Olsztyna z rejonem Estakady, Galerii Jurajskiej i Placu Daszyńskiego. Na terenie Częstochowy 34 będzie pełniło rolę dominująca na ulicach Bugajskiej i Drogowców, łącząc bezpośrednio obiekty handlowe: Aniołów Park, Galerię Jurajską i Jagiellończyków - taki „szlak zakupowy”. Nowa linia pozwoli też na lepsze wykorzystanie linii 31 we wschodniej części miasta – zaznacza w komunikacie prasowym miasta Konrad Pruciak z Wydziału Inżynierii Miejskiej i Kontroli UM.
grafika - UM Częstochowa
Wydłużenie "dwunastki" i likwidacja białych plamW nowym układzie próżno szukać linii nr 36, która nie zostanie przywrócona, a jej rolę przejmie linia nr 35. Ponadto wydłużeniu, o prawie kilometr, ulegnie trasa linii nr 12, która ma teraz docierać do przystanku Szybowa, przez co, cytując miasto, lepsze skomunikowanie otrzyma rejon wykluczony komunikacyjnie od 2007 roku.
– Zależy nam, żeby każdy pasażer – niezależnie, w której dzielnicy mieszka – miał blisko do przystanku. W najbliższym czasie stałe połączenie komunikacyjne w postaci przedłużonej trasy linii 12 zyska ulica Przejazdowa, aż do granicy miasta, co ucieszy mieszkańców zachodniej części Gnaszyna. Nie jest to jedyne rozszerzenie zasięgu kursów zaplanowane na ten rok – dodawał, cytowany w komunikacie prasowym Krzysztof Matyjaszczyk.
Wydłużenie trasy linii nr 12 pokazuje też kolejny priorytet, jakim kieruje się samorząd, a mianowicie likwidację białych plam komunikacyjnych i zwiększenie dostępności transportu publicznego na terenie Częstochowy.
grafika - UM Częstochowa
Będą kolejne zmianyOpisane powyżej zmiany to dopiero ich pierwszy etap, jak zadeklarował magistrat, w przygotowaniu są już kolejne posunięcia, które mają usprawnić komunikację miejską pod Jasną Górą.