W Częstochowie tramwaje prowadzi dziś 11 kobiet – i choć liczba ta od lat pozostaje na stałym poziomie, lokalne MPK nie ma problemów z obsadą stanowisk. Praca przyciąga nowoczesnym taborem, stabilnymi warunkami i mniejszym stresem niż w większych miastach. Obcokrajowców za pulpitem jednak nie zobaczymy – przynajmniej na razie.
Choć zawód motorniczego tramwaju przez lata uchodził za typowo męski, w Częstochowie nie brakuje kobiet, które z powodzeniem wykonują tę pracę. Stabilne zatrudnienie, nowoczesny tabor i przyjazne warunki na trasach przyciągają nowe osoby do zawodu – także przedstawicielki młodszego pokolenia. Mimo że lokalne MPK nie zatrudnia cudzoziemców, sytuacja kadrowa pozostaje stabilna, a zmiany pokoleniowe przebiegają bez zakłóceń.
Kobiety na torach – liczba bez zmian, a cudzoziemców brakJak informuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie, obecnie wśród motorniczych zatrudnionych w mieście znajduje się 11 kobiet. Ich liczba nie zmienia się znacząco – od lat utrzymuje się na stabilnym poziomie 10-12 osób. Jak podkreśla MPK, zawód ten bywa atrakcyjny dla kobiet m.in. ze względu na stabilność zatrudnienia i stałe wynagrodzenie.
Z drugiej strony, czynnikiem odstraszającym część kobiet od tej profesji mogą być obawy związane z bezpieczeństwem. Mimo to w Częstochowie nie zaobserwowano zmian w zatrudnieniu kobiet na przestrzeni pandemii – nie miała ona wpływu ani na strukturę, ani na liczbę zatrudnionych.
MPK Częstochowa nie zatrudnia natomiast cudzoziemców jako motorniczych tramwajów. Nie wskazano również, by podejmowane były działania w tym kierunku. To kontrastuje z tendencjami obserwowanymi w innych polskich miastach, takich jak Gdańsk czy Warszawa, gdzie zawód ten stopniowo otwiera się również na obcokrajowców.
Młodzi wchodzą bez problemuCzęstochowskie MPK nie notuje problemów z niedoborem pracowników. Jak mówi spółka, w mieście nie brakuje motorniczych, a sytuacja kadrowa pozostaje stabilna. Także odejścia starszych pracowników nie powodują zakłóceń:
– W naszym mieście starszych pracowników zastępują młodsi i na dzień dzisiejszy jako spółka nie mamy z tym problemu – informuje MPK w Częstochowie.
Motywacje młodego pokolenia są oczywiście inne niż kiedyś – więcej osób szuka dziś równowagi między pracą a życiem prywatnym. Niemniej atrakcyjność pracy motorniczego w Częstochowie podnoszą według MPK m.in.:
- możliwość prowadzenia nowoczesnego taboru,
- przewidywalne warunki pracy,
- wydzielone torowiska, które – jak zaznaczono – czynią prowadzenie tramwaju łatwiejszym i bezpieczniejszym niż np. w Krakowie, Wrocławiu czy Poznaniu.
W Częstochowie kandydaci na motorniczych przechodzą typową w całym kraju procedurę – obejmującą szkolenie teoretyczne i praktyczne zakończone egzaminem. MPK nie wskazuje, by w mieście występowały jakiekolwiek dodatkowe bariery czy ograniczenia w dostępie do tego zawodu.