Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Częstochowa pozyskała dofinansowanie na pseudowęzły przesiadkowe

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2017-06-16 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Częstochowa pozyskała dofinansowanie na pseudowęzły przesiadkowe
fot. DW
Częstochowa pozyskała 27,5 mln zł na budowę trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych. Inwestycja poprzez środki własne zostanie poszerzona o przebudowę towarzyszących dróg. Projekt po głębszej analizie nie budzi jednak entuzjazmu.

Na początku czerwca władze Częstochowy poinformowały o pozyskaniu dofinansowania unijnego w wysokości ok. 27,5 mln zł na budowy trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych. Cała inwestycja potrwa do końca 2018 r. i pochłonie 42,2 mln zł, z czego same koszty kwalifikowane szacowane są na kwotę 32,3 mln zł.

Gdzie dworzec, tam węzeł

Projekt, o którym już pisaliśmy, zakłada budowę węzłów przesiadkowych przy trzech dworcach kolejowych w Częstochowie: Osobowa (rozumiany lokalnie, jako „główny”), Raków i Stradom. Pierwsze dwa są lokalizowane przy linii kolejowej nr 1, z kolei ostatni obsługuje podróżnych korzystających z linii 61 przemieszczających się między Wrocławiem, Opolem a Krakowem, Warszawą i północą częścią kraju, w tym składami Pendolino.

Węzły integrować mają komunikację miejską, rowerową, samochodową i kolejową. W związku z tym projekt zakłada budowę miejsc parkingowych, dużych peronów autobusowych, stojaków rowerowych, a także miejsc do krótkiego postoju samochodów (tzw. kiss and ride).

– Chcemy jak najwięcej osób przekonać do podróżowania komunikacją miejską, zmniejszać korki, poprawiać płynność ruchu w mieście. Efekty projektu będą służyć zarówno mieszkańcom, jak i wszystkim przyjezdnym – mówi Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy.

Jednak z uwagi na fakt, że pozostałe dworce i przyczepiane do nich węzły mieszczą się w centrum miasta – poza Rakowem – słowa te najpewniej pozostaną bez pokrycia. Jak bowiem korzystać z węzła przesiadkowego bez uprzedniego dotarcia do niego? A zważywszy na prosamochodową postawę obecnego magistratu, nietrudno się domyślić, że większość adresatów inwestycji skorzysta z własnego samochodu. Szczególnie, że komunikacja miejska będzie obecna tam tylko symbolicznie...

Autobusy niby będą...


Zlokalizowany w samym centrum miasta koło „głównego dworca” Częstochowa-Osobowa węzeł pojawi się... na zapleczu tego dworca. Funkcjonalny front zwieńczony pl. Rady Europy, przystępnie skomunikowany z tramwajem i dworcem autobusowym, pozostanie nietknięty. Według założeń autobusy pojawią się w miejscu postoju TAXI od strony ul. Piłsudskiego (historyczny front dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej). Zakłada się, że będzie obsługiwał autobusy podmiejskie odbywające obecnie swój postój w pasie drogowym.

Pod dworzec Stradom podjeżdżają dwie linie autobusowe o półgodzinnym takcie rozkładów. Natomiast dworzec Raków jest krańcem dla kilku linii autobusowych, w tym kilku obciążonych. Nic się nie zmieni w ich obsłudze – idealnej lokalizacji przystanków na szczęście nie ruszono. Niestety, nic nie poprawi się w zakresie obsługi tego węzła przez komunikację tramwajową. Dotychczasowa pętla pozostanie bowiem w tym samym miejscu – po drugiej stronie wiaduktu.

Priorytetem samochody


Niestety, wiele też wskazuje, że komunikacja tramwajowa może zostać spowolniona. Stanie się tak za sprawą planowanego odtworzenia dawnego skrzyżowania al. Pokoju z ul. Leśmiana. Zostało ono zlikwidowane 60 lat temu w czasie budowy sieci tramwajowej – w miejscu dawnego wlotu powstały bowiem aż cztery tory.

Na skrzyżowaniu powstanie sygnalizacja świetlna z priorytetem dla tramwaju. Jak pokazuje praktyka, automatyczna detekcja na innych skrzyżowaniach działa tylko teoretycznie, bo tramwaje są zatrzymywane. Kolejne skrzyżowanie ze światłami oznaczać może kolejny punkt spowalniania tego środka transportu.
.
Projekt węzła Raków zakłada zmniejszenie towarzyszącego skweru i wymianę granitowej kostki na asfalt. Centralny węzeł oznacza budowę obszernego parkingu w miejscu obecnego nieużytku. Jednocześnie szeroka już ul. Piłsudskiego zostanie poszerzona o zatoczki parkingowe pod pretekstem budowy pasów rowerowych, dodajmy zbędnych, bowiem cykliści świetnie sobie radzą przy obecnie uspokojonym ruchu. Pod topór pójdą rosnące wzdłuż ulicy drzewa i zastąpione rachitycznymi sadzonkami nie dającymi cienia, a plac parkingowy bez nasadzeń będzie świetnym przykładem miejskiej patelni.

Przy dworcu Stradom nie powstanie przewidywany wcześniej obszerny parking – tu akurat potrzebny z uwagi na brak sprawnej komunikacji miejskiej. Podróżni będą musieli zadowolić się liczbą stanowisk podobną do obecnej.

Projektowane węzły zdają się być zakamuflowanymi inwestycjami drogowymi. Może to wynikać z nieprawidłowego priorytetyzowania transportu w mieście. Spór lokalnego dziennikarza Gazety Wyborczej pod tematycznym postem radnego Tomasza Tyla w serwisie Facebook zwieńczony został stwierdzeniem radnego: „Dla Pana priorytetem jest komunikacja miejska, dla mnie samochód i rower, dla innych wrotki lub rolki. Niestety nie każdemu można dogodzić”. Oznacza to, że zagadnienie priorytetów w transporcie jest przez władze Częstochowy traktowane uznaniowo.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Świerkot: Dobre perspektywy współpracy Solarisa i Stadlera

Prawo & Finanse

Świerkot: Dobre perspektywy współpracy Solarisa i Stadlera

Łukasz Malinowski 16 czerwca 2017

Warszawa. Oferty na drogę rowerową na Jagiellońskiej drogie

Przestrzeń

Warszawa. Oferty na drogę rowerową na Jagiellońskiej drogie

Jakub Dybalski 16 czerwca 2017

Gdańsk: 40 mln na rozbudowę węzłów i drogi rowerowe

Przestrzeń

Gdańsk: 40 mln na rozbudowę węzłów i drogi rowerowe

Rafał Stawecki 08 czerwca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5