Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Częstochowa: kilkadziesiąt nowych autobusów, węzły przesiadkowe…

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-07-09 13:05
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Częstochowa: kilkadziesiąt nowych autobusów, węzły przesiadkowe…
fot. Reytan, domena publicznadworzec PKS w Częstochowie
Nowe tramwaje i autobusy, budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych, być może nowe linie tramwajowe, a w tle – nadzieja na wzrost roli kolei. Takie plany na unijną perspektywę finansową 2014-20 mają władze Częstochowy.

W końcu kwietnia br. Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji dla budowa węzłów przesiadkowych w Częstochowie.

Łatwiejsze przesiadki przy dworcach

W ramach środków unijnych w perspektywie 2014-2020, planowana jest budowa trzech węzłów przesiadkowych usytuowanych w sąsiedztwie stacji kolejowych: głównego dworca – zarówno od strony ul. Orzechowskiego-Wolności (zachodnia strona dworca), jak też od strony ul. Piłsudskiego (wschodnia strona dworca), a także w sąsiedztwie stacji Stradom i Raków.

Niezależnie od koncepcji budowy węzłów przesiadkowych i uzyskania środków pomocowych, MZDiT planuje też wykonać przebudowę, przylegającej do terenu głównej stacji kolejowej w Częstochowie, ul. Piłsudskiego wraz z infrastrukturą przystankową. Ogłoszony i rozstrzygnięty został już przetarg dotyczący dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla zadania: Przebudowa ulicy Piłsudskiego na odcinku od ul. Katedralnej do ul. Piotrkowskiej wraz z rozbudową infrastruktury komunikacji publicznej.

MZDiT przygotowuje także SIWZ na wdrożenie elementów inteligentnych systemów transportowych, które mają m.in. za zadanie wspomagać organizację i realizację zadań przewozowych poprzez zastosowanie dynamicznych systemów informacji pasażerskiej oraz priorytetów dla komunikacji zbiorowej. Realizacja, w zakładanym zakresie, II etapu projektu pn. „Inteligentny System Transportowy – poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego”, a także kolejne etapy, uzależniona jest od dostępności środków pomocowych w ramach perspektywy finansowej 2014-20.

„Moja Przyjazna Komunikacja”

Szereg projektów taborowych w ramach rozpoczętej perspektywy unijnej planuje MPK Częstochowa.

Na listę podstawową do Regionalnych Inwestycji Terytorialnych zgłoszony został projekt pn. Moja Przyjazna Komunikacja. W jego ramach, zakupiony ma zostać nowy tabor autobusowy: 30 pojazdów spełniających normy emisji Euro VI. Na listę rezerwową do RIT zgłoszone zostały trzy inne działania zawarte w ramach projektu „Moja Przyjazna Komunikacja”:

- Zakup 5 autobusów, spełniających normę Euro VI, do obsługi komunikacji podmiejskiej (w gminach Olsztyn i Poczesna);
- Zakup 9 midibusów (autobusów o długości poniżej 9 m) spełniających normy emisji Euro VI;
- Zakup 5 autobusów elektrycznych do realizacji kursów w centrum Częstochowy.

Do Kontraktu Terytorialnego Województwa Śląskiego zgłoszony został z kolei projekt pn. „Rozwój komunikacji tramwajowej w Mieście Częstochowa”. Jego przedmiotem ma być m.in. wymiana taboru tramwajowego oraz modernizacja torowiska; projekt obejmuje modernizację istniejącej infrastruktury torowej oraz zakup 15 nowych tramwajów.

Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy UM Częstochowa, zauważa też, że miasto znalazło się na pierwszym miejscu przedsięwzięć wstępnie zakwalifikowanych do dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotacja, w wysokości prawie 66 mln zł, ma pokryć 100% kosztów zakupu 40 niskoemisyjnych autobusów. – Działanie to ma być dofinansowanie w I Konkursie programu priorytetowego pn. „System zielonych inwestycji, Część 7, Gazela – Niskoemisyjny transport miejski”. Kwota dotacji przeznaczona na dofinansowanie przedsięwzięć w tym konkursie wynosiła 80 mln zł. Częstochowie ma więc przypaść ponad 80% z całej puli – informuje Włodzimierz Tutaj.

Całkowita wartość projektu, przygotowanego przez MPK Częstochowa, to 65,95 mln zł. 100% ma pochodzić z programu Gazela. – W przypadku pozytywnego zakończenia etapu negocjacji, który jest elementem procedury konkursowej i ostatecznego przyznania Częstochowie przez NFOŚIGW tych środków, możliwy będzie zakup 40 nowych hybrydowych autobusów, napędzanych m.in. gazem (CNG) – zauważa Włodzimierz Tutaj.

Rzecznik UM Częstochowa zauważa, że miasto od lat inwestuje w ekologiczny transport. Przykładem są m.in. jeżdżące już od blisko dwóch lat po Częstochowie tramwaje Pesa Twist. Ich zakup był dofinansowany przez UE w ramach RPO. „Twisty” kursują po oddanej w 2012 r. nowej linii tramwajowej na Błeszno, Wrzosowiak i Raków.

Rolę tramwajów należy zwiększać…

Włodzimierz Tutaj podkreśla, że w związku z tym, iż władze Częstochowy widzą potrzebę rozwoju alternatywnych gałęzi transportu wobec motoryzacji indywidualnej, poważnie rozważane są plany budowy nowej linii tramwajowej – na Parkitkę, która byłaby odgałęzieniem głównej linii tramwajowej północ-południe w kierunku zachodnim. – Powstało wstępne studium wykonalności, budowa linii miałaby być oczywiście jednym z projektów miejskich realizowanych w ramach nowej perspektywy finansowej 2014-2020. Obecnie trwa jeszcze wybór trasy tramwaju, studium zakładało bowiem trzy warianty. W tym roku zrealizowana ma być dokumentacja projektowa – dodaje Tutaj – Miasto widzi zasadność dalszego rozwoju komunikacji tramwajowej, ale nawet potencjalna budowa nowych linii, znacząco nie ograniczy komunikacji autobusowej, która, biorąc pod uwagę stosunkowo dużą rozległość miasta i jego mało intensywną zabudowę w wielu dzielnicach, nie tylko peryferyjnych, będzie nadal spełniać ważną rolę. Świadczą o tym także wspomniane wcześniej plany modernizacji taboru autobusowego, a także wprowadzenia na niektórych trasach mniejszych busów, w nowej perspektywie finansowej – informuje rzecznik.

We wspomniane studium wykonalności dotyczące nowej linii tramwajowej włączono analizę porównawczą dla planowanych także linii na Rakowie (zamknięcie pętli od wiaduktu w ciągu al. Pokoju przez ul. Limanowskiego do pętli przy ul. Żareckiej) oraz przedłużenia linii od al. Wyzwolenia do ul. Kukuczki, wraz z obiektem mostowym nad ul. Fieldorfa-Nila.

…pociągów także

Jeśli chodzi o transport kolejowy, to rzecznik zauważa, że obecnie kolej nie ma istotnego znaczenia dla obsługi samej aglomeracji częstochowskiej, natomiast miasto stara się o to, aby węzeł kolejowy Częstochowa zyskał, a właściwie odzyskał większe znaczenie, jeżeli chodzi o liczbę i znaczenie połączeń; stąd m.in. realizowanych będzie projekt stworzenia centrów przesiadkowych.

– Decyzje w zakresie transportu kolejowego nie są jednak w gestii samorządu miasta. Niedawno Rada Miasta Częstochowy protestowała np. przeciwko planom całkowitej likwidacji połączeń Częstochowa-Lubliniec przez Koleje Śląskie, po zakończeniu remontu trasy w kierunku Lublińca. Oczywiście miasto zgłasza też postulaty dotyczące takiego rozkładu jazdy, który w największym stopniu uwzględniałby potrzeby pasażerów dojeżdżających do Częstochowy i z Częstochowy np. na Śląsk – dodaje Włodzimierz Tutaj.

Przypomnieć należy, że w momencie gdy w regionalnych mediach pojawiły się informacje, iż KŚ nie zamierzają wznowić kursowania pociągów z Częstochowy do Lublińca, „Rynek Kolejowy” zapytał władze spółki o przyszłość tej trasy. Uzyskaliśmy odpowiedź, że sprawa nie jest przesądzona, a pod koniec tego roku rozpatrywana będzie także kwestia ewentualnej reaktywacji przewozów regionalnych w międzywojewódzkiej relacji Częstochowa – Opole.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Miliardy na rozwój miasta w nowym budżecie UE

Prawo & Finanse

Warszawa: Miliardy na rozwój miasta w nowym budżecie UE

Witold Urbanowicz 23 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5