Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowa. Duże zainteresowanie przetargiem na tramwaje. Otwarcie przesunięte

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Częstochowa. Duże zainteresowanie przetargiem na tramwaje. Otwarcie przesunięte
fot. Dominik Wójcik
Termin zakończenia przetargu na dostawę 10 nowych tramwajów do Częstochowy uległ przesunięciu. Najprawdopodobniej wiąże się to z dużym zainteresowaniem ze strony oferentów, którzy zasypali miejskiego przewoźnika wieloma pytaniami.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie ogłosiło przetarg na dostawę 10 nowych jednoprzestrzennych tramwajów o długości od 28 do 32,2 m składających się z 3 do 5 członów. Przewoźnik oczekuje pojazdów z co najmniej 70% niskiej podłogi, aczkolwiek każdy dodatkowy procent to dodatkowy punkt w wadze oferty. Zamówienie realizowane będzie w ciągu dwóch lat po złożeniu przez MPK oświadczenia o gotowości realizacji zakupu, co warunkowane będzie otrzymaniem dofinansowania z Unii Europejskiej – o szczegółach przetargu pisaliśmy wcześniej.

Newag wykluczony

Od warunków przetargu odwołał się Newag, który zaskarżył część SIWZ wymagającą od dostawców wykazanej dostawy minimum pięciu niskopodłogowych homologowanych na terenie UE pojazdów o wartości co najmniej 35 mln zł. Zapis ten w naturalny sposób wykluczył firmę z postępowania, bowiem ta może pochwalić się jednym, w dodatku wydzierżawionym pojazdem 126N (Nevelo). Jak uzasadniał producent, wymóg wykazania zrealizowanej dostawy pięciu pojazdów jest wygórowany względem wielkości zamówienia i utrudnia uczciwą konkurencję. Jego zdaniem już dostawa jednego tramwaju świadczy o posiadaniu odpowiedniej technologii i wiedzy z zakresu konstrukcji tego typu pojazdów – tym bardziej, że Newag produkuje znane pojazdy kolejowe.

Zapytany przez dziennikarza serwisu transport-publiczny.pl o zasadność oczekiwań względem producentów wiceprezes MPK Robert Madej, nawiązując do głośnych doświadczeń przewoźnika z konstruowanymi w narzuconym pośpiechu hybrydowymi Solbusami, których eksploatacja jest bardzo problematyczna, powiedział: – Nie chcę kolejnych hybryd! Tu chodzi o bezpieczeństwo pasażerów i pewną eksploatację. Oczekuję po prostu doświadczenia – ujął krótko.

Do stanowiska MPK przychyliła się Krajowa Izba Odwoławcza, która oddaliła skargę Newagu.

MPK miejscami ustępuje...

Tymczasem MPK zostało zasypane szeregiem zapytań o szczegóły konstrukcyjne i alternatywne rozwiązania.

Jeden z producentów zapytał o możliwość wydłużenia długości pojazdu bez sprzęgów do 32 200 mm z uwagi na dłuższą kabinę motorniczego, która musi zapewnić oczekiwany przez MPK poziom widoczności – taka możliwość została dopuszczona. W innym miejscu MPK sprecyzowało zapis określający lokalizację drzwi do pojazdu dopuszczając zastosowanie jednostrumieniowych wejść na skosach wagonu. Podobnie z wysokością wnętrza, gdzie doprecyzowano, że minimalne 215 cm oczekiwane jest w strefie pasa komunikacyjnego – producent sygnalizował, że część osprzętu musi być umieszczona w komorach nad miejscami siedzącymi, których dolne ściany będą znajdować się niżej niż wymagana wysokość.

MPK zmieniło oczekiwania co do sposobu montażu poszycia. Wcześniej oczekiwano, że będzie ono spawane. Teraz dopuszcza inne sposoby montażu pod warunkiem, że wszystkie elementy stanowiące część konstrukcji nośnej nadal będą spawane. Zmiany dotknęły także układ gromadzenia energii elektrycznej. Wcześniej oczekiwano oddzielnych baterii do jazdy bez zasilania trakcyjnego i układu gromadzącego energię z hamowania celem wykorzystania w rozruchu. Obecnie układy te zostały połączone w jeden. Dopuszczono też pneumatyczny napęd układu smarowania obrzeży kół.

...ale i zostaje sztywno przy swoim

Przewoźnik w wielu przypadkach nie zgodził się na modyfikację. Tak np. kamery monitoringu nadal muszą pracować w temperaturach do +70°C (prośba o obniżenie do +40). Katalog części zamiennych nadal musi zawierać wszystkie elementy konstrukcyjne, nawet drobnicę dostępną w handlu ogólnym. MPK nadal oczekuje stosowania systemów informatycznych kompatybilnych z już posiadanymi – nie ma zgody na zastosowanie innych aplikacji centralnych i systemów.

Jeden z producentów zapytał o możliwość zastosowania podwójnego zabezpieczenia drzwi do kabiny motorniczego w postaci rygla obsługiwanego kluczem imbusowym, blokowanego kluczem dostępowym. MPK pozostało przy wymogu stosowania zamka patentowego z wyraźnym podkreśleniem, że jego działanie ma być płynne.

W kabinie motorniczego przyciski funkcyjne nadal muszą znajdować się w prawym podłokietniku (prośba o odstępstwo na rzecz pulpitu) oraz nie dopuszczono stosowania tempomatu, o co wnosił producent. Nadal wymaga się regulacji nachylenia podnóżka, a klapy podsufitowe nadal muszą mieć zawiasy nad oknami i ryglowanie przy suficie.

MPK nie przewiduje też udziału producenta, który owszem, dostarczył wcześniej 5 wymaganych tramwajów, ale homologowanych na Ukrainie, zamiast UE.

Nowy termin

W związku ze zmianami w SIWZ termin otwarcia ofert przesunięto z 30 czerwca na 10 lipca.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Testy NesoBusa w Częstochowie

Komunikacja

Testy NesoBusa w Częstochowie

Redakcja/inf. pras. 24 lipca 2023

Autosan z kolejną umową na elektrobusy dla Częstochowy

Przestrzeń

Historyczny powrót autobusów do centrum Częstochowy (prawie)

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Testy NesoBusa w Częstochowie

Komunikacja

Testy NesoBusa w Częstochowie

Redakcja/inf. pras. 24 lipca 2023

Autosan z kolejną umową na elektrobusy dla Częstochowy

Przestrzeń

Historyczny powrót autobusów do centrum Częstochowy (prawie)

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5