Termin zakończenia przetargu na dostawę 10 nowych tramwajów do Częstochowy uległ przesunięciu. Najprawdopodobniej wiąże się to z dużym zainteresowaniem ze strony oferentów, którzy zasypali miejskiego przewoźnika wieloma pytaniami.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie ogłosiło przetarg na dostawę 10 nowych jednoprzestrzennych tramwajów o długości od 28 do 32,2 m składających się z 3 do 5 członów. Przewoźnik oczekuje pojazdów z co najmniej 70% niskiej podłogi, aczkolwiek każdy dodatkowy procent to dodatkowy punkt w wadze oferty. Zamówienie realizowane będzie w ciągu dwóch lat po złożeniu przez MPK oświadczenia o gotowości realizacji zakupu, co warunkowane będzie otrzymaniem dofinansowania z Unii Europejskiej –
o szczegółach przetargu pisaliśmy wcześniej.
Newag wykluczonyOd warunków przetargu odwołał się Newag, który zaskarżył część SIWZ wymagającą od dostawców wykazanej dostawy minimum pięciu niskopodłogowych homologowanych na terenie UE pojazdów o wartości co najmniej 35 mln zł. Zapis ten w naturalny sposób wykluczył firmę z postępowania, bowiem ta może pochwalić się jednym, w dodatku wydzierżawionym pojazdem 126N (Nevelo). Jak uzasadniał producent, wymóg wykazania zrealizowanej dostawy pięciu pojazdów jest wygórowany względem wielkości zamówienia i utrudnia uczciwą konkurencję. Jego zdaniem już dostawa jednego tramwaju świadczy o posiadaniu odpowiedniej technologii i wiedzy z zakresu konstrukcji tego typu pojazdów – tym bardziej, że Newag produkuje znane pojazdy kolejowe.
Zapytany przez dziennikarza serwisu transport-publiczny.pl o zasadność oczekiwań względem producentów wiceprezes MPK Robert Madej, nawiązując do głośnych doświadczeń przewoźnika z konstruowanymi w narzuconym pośpiechu hybrydowymi Solbusami, których eksploatacja jest bardzo problematyczna, powiedział: – Nie chcę kolejnych hybryd! Tu chodzi o bezpieczeństwo pasażerów i pewną eksploatację. Oczekuję po prostu doświadczenia – ujął krótko.
Do stanowiska MPK przychyliła się Krajowa Izba Odwoławcza, która oddaliła skargę Newagu.
MPK miejscami ustępuje...Tymczasem MPK zostało zasypane szeregiem zapytań o szczegóły konstrukcyjne i alternatywne rozwiązania.
Jeden z producentów zapytał o możliwość wydłużenia długości pojazdu bez sprzęgów do 32 200 mm z uwagi na dłuższą kabinę motorniczego, która musi zapewnić oczekiwany przez MPK poziom widoczności – taka możliwość została dopuszczona. W innym miejscu MPK sprecyzowało zapis określający lokalizację drzwi do pojazdu dopuszczając zastosowanie jednostrumieniowych wejść na skosach wagonu. Podobnie z wysokością wnętrza, gdzie doprecyzowano, że minimalne 215 cm oczekiwane jest w strefie pasa komunikacyjnego – producent sygnalizował, że część osprzętu musi być umieszczona w komorach nad miejscami siedzącymi, których dolne ściany będą znajdować się niżej niż wymagana wysokość.
MPK zmieniło oczekiwania co do sposobu montażu poszycia. Wcześniej oczekiwano, że będzie ono spawane. Teraz dopuszcza inne sposoby montażu pod warunkiem, że wszystkie elementy stanowiące część konstrukcji nośnej nadal będą spawane. Zmiany dotknęły także układ gromadzenia energii elektrycznej. Wcześniej oczekiwano oddzielnych baterii do jazdy bez zasilania trakcyjnego i układu gromadzącego energię z hamowania celem wykorzystania w rozruchu. Obecnie układy te zostały połączone w jeden. Dopuszczono też pneumatyczny napęd układu smarowania obrzeży kół.
...ale i zostaje sztywno przy swoimPrzewoźnik w wielu przypadkach nie zgodził się na modyfikację. Tak np. kamery monitoringu nadal muszą pracować w temperaturach do +70°C (prośba o obniżenie do +40). Katalog części zamiennych nadal musi zawierać wszystkie elementy konstrukcyjne, nawet drobnicę dostępną w handlu ogólnym. MPK nadal oczekuje stosowania systemów informatycznych kompatybilnych z już posiadanymi – nie ma zgody na zastosowanie innych aplikacji centralnych i systemów.
Jeden z producentów zapytał o możliwość zastosowania podwójnego zabezpieczenia drzwi do kabiny motorniczego w postaci rygla obsługiwanego kluczem imbusowym, blokowanego kluczem dostępowym. MPK pozostało przy wymogu stosowania zamka patentowego z wyraźnym podkreśleniem, że jego działanie ma być płynne.
W kabinie motorniczego przyciski funkcyjne nadal muszą znajdować się w prawym podłokietniku (prośba o odstępstwo na rzecz pulpitu) oraz nie dopuszczono stosowania tempomatu, o co wnosił producent. Nadal wymaga się regulacji nachylenia podnóżka, a klapy podsufitowe nadal muszą mieć zawiasy nad oknami i ryglowanie przy suficie.
MPK nie przewiduje też udziału producenta, który owszem, dostarczył wcześniej 5 wymaganych tramwajów, ale homologowanych na Ukrainie, zamiast UE.
Nowy terminW związku ze zmianami w SIWZ termin otwarcia ofert przesunięto z 30 czerwca na 10 lipca.