Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

COVID może sprzyjać rowerom. Kopenhaga wciąż wzorem do naśladowania

Dalej Wstecz
Autor:

Magdalena Romanowska

Data publikacji:
2020-11-29 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wired.co.uk/TP/kk.dk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

COVID może sprzyjać rowerom. Kopenhaga wciąż wzorem do naśladowania
Fot. Pixabay
Powszechnie znanym jest fakt, że Kopenhaga jest miastem o rozwiniętej infrastrukturze rowerowej oraz popularyzatorem tego środka transportu. Według danych z 2019 r. około 62 proc. mieszkańców stolicy Danii wybiera rower jako środek transportu do pracy i szkoły. Zmiany, jakie wymusza globalna pandemia mogą doprowadzić do tego, że przykład z Kopenhagi zaczną brać inne stolice – widać to już we Francji i w Anglii.

Jak wynika z raportu podanego przez miasto Kopenhaga, mieszkańcy stolicy Danii pokonują codziennie na rowerze 1,3 mln km. 62 proc. mieszkańców dojeżdża w ten sposób do pracy i do szkoły. Jeszcze w 2015 roku było to 52 proc., podczas gdy odpowiednio 41 i 36 proc. wybierało rower w drodze do pracy lub szkoły w 2013 i 2012 roku.

Zmiany sięgają lat 80.

Decyzję o postawieniu na transport rowerowy Dania podjęła już w latach 80. Wówczas zerwano z samochodocentrycznym planowaniem miast. Arterie na powrót zostały przebudowane tak, by bez przeszkód mogli z nich korzystać rowerzyści. Bezemisyjne dwa kółka wróciły do łask.

Władze, obserwując masy cyklistów jadące tuż obok samochodów, podjęły decyzję o budowie dróg rowerowych na równoległych ulicach o znacznie mniejszym natężeniu ruchu. Projekt zrealizowano, jednak – ku zaskoczeniu rządzących – prawie nikt z nie korzystał z nowej infrastruktury. Cykliści woleli pozostać na starych, wiodących bardziej bezpośrednio do celów trasach.

„Zielona fala”

Zdecydowanie bardziej udanym projektem była tzw. „zielona fala” dla rowerzystów. Rozwiązane zaproponowane w trakcie kadencji radnego Klausa Bondama, działacza na rzecz usprawnienia ruchu rowerowego w stolicy Danii. Polegała na skoordynowaniu sygnalizacji świetlnej na arteriach w taki sposób, aby rowerzyści – wciąż utrzymując stałą prędkość – mogli przejeżdżać przez wszystkie skrzyżowania bez czekania na czerwone światło.

Użytkownikom rowerów w poruszaniu się po mieście pomagają też specjalne oznakowanie na jezdni oraz liczniki zachęcające do utrzymywania stałej prędkości 20km/h pomagają użytkownikom dwóch kółek poruszać się w sposób umożliwiający złapanie „zielonej fali”.

W całym mieście można natknąć się na podpórki dla rowerzystów oczekujących na przejazd przez skrzyżowanie czy ustawione pod kątem kosze, pozwalające na celne umieszczanie w nich śmieci nawet przez szybko jadących cyklistów.

Do innych ułatwień należą m.in. aplikacja do wskazywania miastu przeszkód napotykanych przez użytkowników dwóch kółek oraz światła ostrzegające kierowców przed rowerzystami nadjeżdżającymi z tyłu.

Które miasto będzie kolejną Kopenhagą?

Jak zauważa brytyjski magazyn Wired, projektanci w innych miastach (nie tylko w Europie) wydają się brać przykład z Kopenhagi, starając się działać na rzecz czystego transportu. W 2019 r. Nowy Jork przegłosował ustawę zakładającą budowę kolejnych 400 km zabezpieczonych ścieżek rowerowych – to znaczy takich, które są fizycznie oddzielone od ruchu samochodowego. Zgodnie z ustawą mają być one wybudowane w ciągu 5 lat. Infrastruktura rowerowa Londynu rozrosła się dwukrotnie od 2016 r. Z kolei w Oslo wygospodarowało spore połacie miasta w celu dokładnego odwzorowania kopenhaskiego projektowania ścieżek rowerowych.

Czy może dobra rowerowa passa będzie trwała i kolejne miejskie ośrodki będą uczyć się od Kopenhagi? Według Wired, czynnikiem temu sprzyjającym może być pandemia COVID-19. W związku z ograniczeniami w mechanicznym transporcie miejskim, szereg miast zdecydował o zaproponowaniu alternatywy w postaci transportu rowerowego. Francja  przedstawiła plan o wartości 20 mln euro, mający zachęcić do korzystania z tego środka transportu. W samym Paryżu, w związku z epidemią, zadeklarowano utworzenie 650 km dróg rowerowych połączonych w 9 tras. 

Rząd Wielkiej Brytanii również deklaruje rozbudowę sieci ścieżek rowerowych w całym kraju – planuje przeznaczyć na ten cel 250 mln funtów.  Rząd wyraźnie zakomunikował, że to dofinansowanie jest bezpośrednio związane z nagłym natężeniem ruchu pieszego i rowerowego podczas pandemii. Z kolei Bruksela przekształci 40 km pasów samochodowych w drogi dla rowerów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rower wygrywa. Miliardowe inwestycje w czasie pandemii

Mobilność

Rower wygrywa. Miliardowe inwestycje w czasie pandemii

simetra 06 października 2020

Potrzebna koncepcja programowa trasy rowerowej VeloSkawa

Przestrzeń

Potrzebna koncepcja programowa trasy rowerowej VeloSkawa

Magdalena Romanowska 18 sierpnia 2020

Poznań. Powstaję nowa trasa rowerowa na Grundwaldzie

Przestrzeń

Poznań. Powstaję nowa trasa rowerowa na Grundwaldzie

Redakcja/inf. pras. 13 sierpnia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5