Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie wyłoniło wykonawcę dokumentacji remontu sieci tramwajowej. Istnieje też szansa na to, że torowisko w centrum miasta nie zostanie zalane betonem. Równolegle przewoźnik szykuje się do pozyskania środków finansowych na remont.
Tramwaje w Częstochowie uruchomiono w 1959 r. po ośmiu latach prac. Trasa bez odgałęzień spięła kilka największych dzielnic z budowaną w ramach Planu Sześcioletniego hutą stali. Z czasem trasę dwukrotnie wydłużano wraz z rozbudową miasta w kierunku północnym w latach 1971 i 1984 oraz o odnogę na południu miasta w 2012 r.
Całość nigdy nie przeszła kompleksowego remontu. Jedynie najbardziej zdewastowane odcinki były remontowane przez MPK (i jego prawnych poprzedników). Jakość remontu często dorównywała tej oferowanej przez profesjonalne firmy torowe. Doszło nawet do tego, że miejscy radni oczekują od MPK, żeby przewoźnik sam przeprowadził zbliżające się prace...
Dwa przetargi
Pierwszy przetarg na opracowanie dokumentacji pod nazwą „Wykonanie dokumentacji projektowej dla zadania Przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej w Częstochowie” MPK ogłosiło już na początku października 2016 r., jednak w grudniu został on unieważniony z uwagi na ceny ofert przewyższające kwotę zarezerwowaną przez przedsiębiorstwo. Przewoźnik gotów był zapłacić maksymalnie 1 082 400 zł brutto, podczas gdy oferenci zażądali więcej, tj. Meritum Projekt z Chorzowa 2 257 050 zł brutto, a Progreg z Krakowa 1 537 500 zł brutto.
Aby nie przedłużać patowej sytuacji, MPK ogłosiło kolejny przetarg, tym razem na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego dla projektu wraz z Kartą Informacyjną Przedsięwzięcia, na który przeznaczono 307 500 zł brutto. Do postępowania stanęło czterech uczestników z ofertami brutto: Progreg z Krakowa (854 850 zł), „Cone” Marcin Zarzycki z Warszawy (479 331 zł), „Akbud” Krystyna Fabian z Katowic (307,5 tys. zł) oraz Meritum Projekt z Chorzowa (217 tys. zł). Po analizie formy i treści złożonych ofert, dokumentów i oświadczeń potwierdzających spełnianie warunków odrzucono propozycję firmy Meritum Projekt, wskutek czego to Akbud został wykonawcą programu.
Program funkcjonalno-użytkowy to w dużym uproszczeniu opracowanie opisujące przyszłe zamówienie obejmujące zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych określające wymagania oraz oczekiwania inwestora. Stanowi ono podstawę ustalania planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, przygotowania oferty w zakresie obliczenia jej ceny oraz wykonania prac projektowych.
Wykonawca programu będzie musiał między innymi osobiście przeprowadzić wizję lokalną infrastruktury poddanej przyszłemu remontowi oraz odbywać dwa spotkania robocze miesięcznie do czasu zatwierdzenia projektu. Ponadto spotka się on z koniecznością przeprowadzenia badań gruntowo-wodnych na terenie remontowanych odcinków w odstępach nie większych, niż co 100 m, przeprowadzić inwentaryzację istniejącej zieleni, a także wykonać analizę obszarów zasilania trakcji zasilającej.
Zadania remontoweSam remont, o zakresie którego
pisaliśmy już na łamach serwisu, to postawione przed wykonawcą zadania do realizacji, takie jak m.in. przeprojektowanie łuków na przejeździe podziemnym, korekta łuków na pętli awaryjnej nieopodal ul. Kiedrzyńskiej, przebudowa rozjazdów wraz z korektą geometrii łuków na wyjeździe z zajezdni tramwajowej oraz prace przy dwu podstacjach trakcyjnych, gdzie jedną będzie należało wykonać od nowa. Te działania uzupełnią to najważniejsze – wymiana torowiska.
Jest nadzieja na poprawę estetyki torowiska w samym centrum Częstochowy, które według pierwotnych planów miało być betonowe. To pomysł Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu, który chciał utworzenia pasa autobusowo–tramwajowego, by autobusy nie musiały stać w korkach na równoległej jezdni. Ten plan wywołał protesty. Obawiano się, że autobusy oczekujące na torowisku na możliwość skrętu w poprzeczne ulice będą blokowały ruch tramwajów, w Częstochowie w całości wydzielonych z jezdni, a więc jak dotąd nieczułych na korki.
Równolegle alarmowano o estetyce rozwiązania. Beton nie jest ani ładny, ani cichy. W dodatku akumuluje ciepło,
więc letnie upały dawałyby się we znaki okolicznym mieszkańcom. Głosem wołającego na puszczy w częstochowskich realiach są apele o poszanowanie zieleni – rozsunięte dla autobusów tory pochłonęłyby zapewne szczątkową roślinność w formie żywopłotu oddzielającego torowisko od chodnika.
Istnieje teraz jednak cień szansy nawet na zastosowanie estetycznego i cichego torowiska zielonego. – Ta kwestia nie została jeszcze finalnie rozstrzygnięta. Wciąż trwają ustalenia – powiedział wiceprezes MPK Robert Madej zapytany o betonowe torowisko.
Remont i rozbudowaRemont sieci będzie częścią większego przedsięwzięcia tramwajowego obejmującego także budowę kolejnej trasy w dzielnicach Tysiąclecie i Parkitka oraz zakup nowego taboru.
MPK przeprowadziło przetarg na opracowanie studium wykonalności projektu pn. „Przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej w Częstochowie oraz zakup taboru tramwajowego na potrzeby transportu publicznego w Częstochowie” w konkursie, który zostanie ogłoszony w ramach RPO Województwa Śląskiego (2014-2020), działanie 4.5. „Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie” wraz z opracowaniem analizy finansowej i kalkulacji rekompensaty, a następnie opracowanie kompletnego wniosku o dofinansowanie projektu, wraz z załącznikami i innymi wymaganymi dokumentami oraz zapewnienie wsparcia w procesie aplikacyjnym w toku konkursu.
Za wykonanie dokumentacji MPK było gotowe zapłacić 61,5 tys. zł brutto, zaś w postępowaniu wyłoniono firmę Collect Consulting S.A. z Katowic, które za przygotowanie i supportowanie wniosku zainkasuje 45 510 zł brutto.