Partnerzy serwisu:
Komunikacja

City-Tunnel Leipzig – Niemcy stawiają na szynę

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
05-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
City-Tunnel Leipzig – Niemcy stawiają na szynę
fot. Hennix1989, WikimediaStacja Bayrischer Bahnhof (tief)
Otwarty w połowie grudnia 2013 r. – po dziesięciu latach budowy – tunel średnicowy dla kolei w Lipsku wpisuje się w powszechną w Niemczech tendencję rozwoju systemu komunikacji szynowej. Władze liczą, że będzie to impuls dla rozwoju całego regionu. Niestety i w tym przypadku nie uniknięto opóźnień i wzrostu kosztów.

Tunel o długości trzech kilometrów został otwarty 14 grudnia 2013 r., a od następnego dnia został włączony do układu komunikacyjnego. Ta namiastka metra łączy dworce dotąd czołowe. Idea jego budowy sięga początków XX w., jego budowa – już w XXI w. – była jednym z bardziej skomplikowanych przedsięwzięć inżynieryjnych w Niemczech.

Zalety

Wedle planów władz miasta do roku 2020 z komunikacji miejskiej powinno korzystać 22% ogółu mieszkańców miasta (wzrost o 3% w stosunku do udziału obecnego). Duży wpływ na osiągniecie tego wyniku ma mieć otwarty właśnie City-Tunnel (dziennie ma z niego korzystać ok. 35 tys. osób).


Stacja Bayerischer Bahnhof, fot. Frank Eritt / Wikimedia

Lipskie ”prawie-metro” to cała paleta korzyści. Z oraz do centrum miasta czy węzłowych miejsc pięciominutowy takt kursowania pociągów ma znacząco upłynnić ruch, skłonić do rezygnacji w poruszaniu się po mieście z samochodu na rzecz tramwaju, autobusu czy roweru (też miejskiego). Półmilionowe miasto oraz półtoramilionowy region Mitteldeutschland otrzymały nowy impuls rozwoju. Trzy kilometry podziemnych torów zmienia całą układankę lokalnego systemu komunikacji. Dla mieszkańców, turystów, inwestorów, studentów to przejrzysta, szybka, przyjazna, a też – co w Niemczech istotne – atrakcyjna cenowo i przyjazna dla środowiska oferta.

Priorytet na szyny

Stawiając priorytet na komunikację miejską, Lipsk nie jest u naszych zachodnich sąsiadów wyjątkiem. Tendencja w niemieckich miastach jest wyraźna. Tam, gdzie istnieje już sieć szynowa jest ona sukcesywnie rozbudowywana, uzupełniana o sieć S-Bahn czy metro. W obrębie wielu aglomeracji to podstawowy środek transportu zbiorowego, uzupełniany autobusami czy rowerem (w lipskich pociągach i szynobusach S-Banh można je przewozić za darmo).

Szyny królują od Görlitz (plany tramwaju transgranicznego do Zgorzelca w 2020), przez Drezno, Karlsruhe, Norymbergę, Berlin (oddanie nowych linii M6, M8, M10 do 2015 roku) po Saarbrücken. Tramwaje od podstaw budowane są w Mannheim, Oberhausen, Saarbrücken czy Heilbronn. W miarę możliwości ważne punkty handlowe, komunikacyjne, duże osiedla komunikowane są liniami tramwajowymi czy S-Bahn. Mówi się głośno o renesansie miejskiej komunikacji szynowej. Realizacja i rewitalizacja przybiera działania programowe w kilku uzupełniających się lub wynikających z lokalnej specyfiki koncepcjach. Wiodący model zastosowano w Karlsruhe gdzie od lat 90. rozwija się kolej „dwusystemowa” – kolejowo-tramwajowa. Jest to połączenie szybkiej kolei miejskiej i podmiejskiej wedle hasła: tramwaje na tory kolejowe.

Inny model rozwoju systemu szynowego podjęło wschodnioniemieckie Chemnitz. Jest to odmiana wariantu z Karlsruhe na części lokalnych niezelektryfikowanych tras kolei wąskotorowej o nazwie własnej City-Bahn. W rozwiązaniu przyjętym w Chemnitz wszystkie perony przystosowane są do szynobusów niskopodłogowych. Inny model szynowego transportu wybrało Zwickau. Tam na pewnych odcinkach kolej korzysta z torów tramwajowych (pociągi na tory tramwajowe). Czwartym z rozwiniętych modeli wspierania komunikacji szynowej w miastach to model z Kaiserslauter. Celem tego modelu jest połączenie lokalnej kolei Lautertalbahn poprzez sieć torów tramwajowych ze ścisłym centrum miasta.

We wdrażanie tych koncepcji (ale i ich kombinacji), w modernizację niezbędnej infrastruktury, studia wykonalności, podział kosztów itd. angażują się władze lokalne, przedsiębiorstwa komunikacyjne, DB, władze landów.

Krytyka

Duże budowlane projekty w Niemczech cały czas znajdują się na celowniku opinii publicznej oraz mediów – na ile w takich przedsięwzięciach do głosu dochodzi megalomaństwo, a na ile ambicje lokalnych polityków, na ile realne potrzeby a na ile marnotrawienie publicznych środków. Opinię publiczną bulwersują takie gigantyczne przedsięwzięcia jak np. nowe berlińskie lotnisko Berlin-Branderburg (eksplozja kosztów z planowanych 1,7 mld euro do przewidywanych ok. 5,4 mld euro; otwarcie planowane było na 2012 rok – w tej chwili mówi się, że nie nastąpi to wcześniej niż pod koniec 2015 r.), filharmonia nad Łabą w Hamburgu (planowane 186 mln euro, przewidywane koszty do ukończenia kompleksu w 2017 roku to 575 mln euro; otwarcie planowane było na 2010 rok), przebudowa dworca w Stuttgarcie wg. projektu „Stuttgart 21” (koszty pierwotnie szacowane na 2,4 mld euro, w chwili rozpoczęcia budowy w roku 2010 wzrosły do 4 mld, wg prognoz z roku 2013 koszty wyniosą 6,8 mld euro; zakończenie budowy planowane jest na 2022 rok).


Stacja Hauptbahnhof (tief), fot. Ingbife

Tunel w Lipsku miał pochłonąć niewiele ponad pół miliarda euro. Wydano dwa razy tyle – 960 mln euro. Koszty inwestycji podzielono pomiędzy 6 inwestorów: Land Saksonii (ostatecznie: 497 milionów euro), rząd Niemiec (208 mln), kolej niemiecką DB (18 mln), miasto Lipsk (7 mln), ZVNL – lokalny związek komunikacyjny (3,7 mln) oraz środki europejskie (229 mln).

Prace przedłużyły się o trzy lata. Nie wszystkie miejsca na dworcach są przyjazne dla niepełnosprawnych. Podczas budowy nie dołożono wystarczających starań, aby zniwelować niedogodności okolicznym handlowcom. Panuje jednak wyjątkowa zgodność co do trafności wybranej koncepcji i korzystnego wpływu na rozwój regionu. Czy faktycznie opłacała się miastu ta inwestycja, czas pokaże.

Czytaj więcej o kulisach i historii projektu


Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

90 lat temu otwarto linię średnicową w Warszawie

Przestrzeń

90 lat temu otwarto linię średnicową w Warszawie

Arkadiusz Borkowski 02 września 2023

Operacja średnica. PLK chcą priorytetu dla pociągów regionalnych

Przestrzeń

Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza wznowi pracę 15 sierpnia

Przestrzeń

Warszawa: Jakie objazdy w czasie przebudowy średnicy?

Przestrzeń

City-Tunnel Leipzig – kulisy pewnego projektu (cz. I)

Przestrzeń

Zobacz również:

90 lat temu otwarto linię średnicową w Warszawie

Przestrzeń

90 lat temu otwarto linię średnicową w Warszawie

Arkadiusz Borkowski 02 września 2023

Operacja średnica. PLK chcą priorytetu dla pociągów regionalnych

Przestrzeń

Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza wznowi pracę 15 sierpnia

Przestrzeń

Warszawa: Jakie objazdy w czasie przebudowy średnicy?

Przestrzeń

City-Tunnel Leipzig – kulisy pewnego projektu (cz. I)

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5