Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Chiny też chcą zakazać sprzedaży samochodów na benzynę i diesel

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-09-11 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Chiny też chcą zakazać sprzedaży samochodów na benzynę i diesel
fot. Shwangtianyuan, lic. CC A-SA 4.0 Internationa
Wiceminister przemysłu Xin Guobin powiedział w sobotę, że jego resort rozpoczął „przygotowania do określenia harmonogramu rezygnacji z produkcji i sprzedaży pojazdów z tradycyjnym napędem”. To kolejna deklaracja rezygnacji z pojazdów napędzanych benzyną i olejem napędowym. Kilka tygodni temu taki zamiar – do 2040 r. – zapowiedziały Francja i Wielka Brytania. Chiny to jeden z największych rynków samochodowych na świecie.

O deklaracji przedstawiciela chińskiego rządu poinformował tamtejsza agencja prasowa Xinhua, a za nią media na całym świecie. Choć, w przeciwieństwie do deklaracji europejskich rządów, nie padłą konkretna data, to można się spodziewać, że Chińczycy na poważnie wezmą się za rezygnację z najbardziej trujących pojazdów, bo mają w tym interes.

Według danych z ubiegłego roku w Chinach zarejestrowano ok. 290 milionów pojazdów, czyli mniej więcej jedną czwartą wszystkich aut na świecie. Choć współczynniki motoryzacji, czyli liczba samochodów na tysiąc mieszkańców, wciąż jest w Chinach niski (214, w Polsce wynosi on 599). To globalnie decyzja tamtejszego rządu ma olbrzymie znaczenie. Dla porównania we wspomnianej Francji jest nieco ponad 38 mln pojazdów, a w Wielkiej Brytanii niecałe 34 mln.

Motywacją dla brytyjskiego i francuskiego rządu jest, według ich deklaracji, przede wszystkim ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i składników smogu. W Wielkiej Brytanii zresztą wspomniana decyzja jest pochodną kilkudziesięciu tysięcy zgonów każdego roku, które są bezpośrednio lub pośrednio spowodowane niską jakością powietrza. Chiński wiceminister nie sprecyzował motywacji swojego rządu, choć można się spodziewać, że to też jeden z powodów, bo tamtejsze miasta mają duże problemy związane ze smogiem.

Ale Chińczycy już od kilku lat mocno rozwijają rynek samochodów elektrycznych. W zeszłym roku wyprzedzili Stany Zjednoczone na pozycji lidera sprzedaży aut elektrycznych. Rocznie to 336 tys. pojazdów, wobec 160 tys. w USA.

Chińskie media zwracają uwagę, że Xin przyznał, że w najbliższych latach pojazdy napędzane alternatywną energią powinny zostać wyniesione na poziom branży o charakterze strategicznym. Władze w Pekinie od lat wspierają producentów pojazdów elektrycznych hojnymi subsydiami, ale od przyszłego roku koszty tego procesu mają zostać przeniesione na producentów przez ustalenie minimalnego limitu pojazdów elektrycznych, jakie będą produkować. W 2018 r. ma to być minimum 8 proc. produkcji, rok później – 10 proc., a w 2020 r. – 12 proc. Ci, którzy nie spełnią minimum, będą mogli wykupić odpowiednie „kwoty” od producentów, którzy go przekroczą. To ma stworzyć rynek nieco przypominający europejski rynek handlu emisjami dwutlenku węgla.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wielka Brytania. „Potrzebujemy mniej aut, nie czystszych aut”

Mobilność

Wielka Brytania. „Potrzebujemy mniej aut, nie czystszych aut”

Jakub Dybalski 19 sierpnia 2017

Czy elektryczne auta zdominują nasze drogi?

Mobilność

Czy elektryczne auta zdominują nasze drogi?

Leonard Dolecki 17 lipca 2017

Szczecin: Drogowcy przesiadają się na elektryki

Mobilność

Szczecin: Drogowcy przesiadają się na elektryki

Elżbieta Pałys 07 lipca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5