Partnerzy serwisu:
Komunikacja

BRT we Wrocławiu? Miasto ogłosiło przetarg na projekt

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-03-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
BRT we Wrocławiu? Miasto ogłosiło przetarg na projekt
Forseti, lic. CC 3.0Nowy Dwór we Wrocławiu
Wrocław ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowo przestrzennej, projektu budowlanego i projektów wykonawczych dot. budowy wydzielonej trasy transportu zbiorowego Metrobus. Pod tą nazwą kryje się pierwsza w Polsce linia Bus Rapid Transit.

Mieszkańcom wrocławskiego osiedla Nowy Dwór jeszcze rok temu obiecywano tramwaj. Bardzo by się przydał. Nowy Dwór to dwudziestotysięczne blokowisko, wokół którego rozbudowują się kolejne osiedla. Ulicą Strzegomską, czyli głównym łącznikiem centrum miasta z Nowym Dworem, dojeżdża się również na lotnisko. To też jedna z dróg dojazdu na wybudowany niedawno miejski stadion. Nie dziwi więc, że jednopasmowa miejscami Strzegomska, korkuje się codziennie.

Ale tramwaju nie będzie, przynajmniej w najbliższych latach. – Trasa tramwajowa na Nowy Dwór broni się potencjałem pasażerów. Jednak spore problemy są z przekroczeniem torów kolejowych. Pochłonęłoby to ogromne pieniądze, bo estakady dla tramwajów muszą być dużo dłuższe, a więc i droższe, niż wiadukt dla autobusów – mówił niedawno w rozmowie z miejskim serwisem wroclaw.pl zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Zbigniew Komar. Jednocześnie dodawał, że w zastępstwie planowane jest wytyczenie trasy autobusowej, przy czym wyraźnie zaznaczał, że nie chodzi o buspas, czy w inny sposób wydzielony pas na istniejącej jezdni, ale zupełnie nowy odcinek drogi przeznaczony wyłącznie dla autobusów.

Już teraz na Strzegomskiej, w kilku miejscach poszerzonej, wyznaczono osobne buspasy. Pomysł władz Wrocławia wskazuje jednak, że miasto myśli o osobnej linii BRT. „Metrobus” to często używana nazwa dla tego rodzaju inwestycji na świecie.

BRT, czyli system, który zyskał popularność przede wszystkim w Ameryce Łacińskiej, ale jest wykorzystywany w krajach na całym świecie, jest powszechnie uważany za tańszą alternatywę dla budowy metra. Polega na wyznaczeniu oddzielonych od ruchu samochodowego tras dla nowoczesnych autobusów, kursujących po liniach z przystankami wyznaczonymi w nieco większej odległości od siebie niż ma to miejsce w przypadku zwykłych linii autobusowych. Infrastruktura przystankowa jest przystosowana do łatwego wsiadania i wysiadania, a także wyposażona w czytelny system informacji. Uważany za wzorcowy system Transmilenio w Bogocie przewozi dziennie 1,6 mln pasażerów. W Europie największym jest Metrobus w Stambule (800 tys. pasażerów dziennie).



Wrocław na razie ogłosił przetarg na opracowanie projektu trasy, podzielonej na dwa główne odcinki. Pierwszy – od Nowodworskiej do ul. Góralskiej – prowadziłby Nowodworską, Strzegomską, a potem Robotniczą aż do ul. Górlaskiej. Drugi – od Góralskiej do pl. Orląt Lwowskich, przy którym mieści się Dworzec Świebodzki. Projektant będzie miał 9 miesięcy od udzielenia zamówienia na opracowanie koncepcji. Miasto wciąż nie opublikowało jeszcze Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Po opracowaniu projektu Wrocław chce ubiegać się o dofinansowanie ze środków unijnych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Skopje powstanie system autobusów BRT

Komunikacja

W Skopje powstanie system autobusów BRT

Michał Szymajda 04 maja 2021

Nowa Kaledonia. Iveco dostarczyło autobusy dla BRT

Komunikacja

Miasto, w którym BRT kończy się fiaskiem

Mobilność

Miasto, w którym BRT kończy się fiaskiem

Jakub Dybalski 06 stycznia 2017

Jaka rola autobusu w przyszłości

Mobilność

Jaka rola autobusu w przyszłości

Witold Urbanowicz 25 października 2016

Samorządy rozmawiają o BRT do Sochaczewa. Zadanie dla WKD

Przestrzeń

Zobacz również:

W Skopje powstanie system autobusów BRT

Komunikacja

W Skopje powstanie system autobusów BRT

Michał Szymajda 04 maja 2021

Nowa Kaledonia. Iveco dostarczyło autobusy dla BRT

Komunikacja

Miasto, w którym BRT kończy się fiaskiem

Mobilność

Miasto, w którym BRT kończy się fiaskiem

Jakub Dybalski 06 stycznia 2017

Jaka rola autobusu w przyszłości

Mobilność

Jaka rola autobusu w przyszłości

Witold Urbanowicz 25 października 2016

Samorządy rozmawiają o BRT do Sochaczewa. Zadanie dla WKD

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5