Berlin wzbogacił się o nowy odcinek linii metra U5. Zamyka on „lukę” w centrum miasta, w rejonie Bramy Brandenburskiej, Unter der Linden, Wyspy Muzeów i Alexanderplatz, łącząc dwa wcześniej istniejące odcinki linii metra.
Na nowym 2,2-kilometrowym odcinku znajdują się trzy stacje – Unter den Linden, Museumsinsel, Rotes Rathaus, z czego środkowa zostanie otwarta w przyszłym roku. Otwarte 4 grudnia przedłużenie jest wypełnieniem „dziury” między Alexanderplatz a Brandenburger Tor. Teraz pociągi obsługują trasę od Hauptbahnhof (dworzec główny) do Hönow. Cała linia U5 liczy 22 km i jest drugą najdłuższą linią metra w Berlinie (palmę pierwszeństwa dzierży U7).
– Przedłużenie linii metra U5 z Alexanderplatz do głównego dworca kolejowego to wyjątkowy projekt transportowy. Teraz Berlin wschodni jest znacznie lepiej skomunikowany z centrum miasta. To przedłużenie trasy jest kolejnym krokiem na drodze do zmiany mobilności w Berlinie. W 30. rocznicę zjednoczenia Niemiec Wschód i Zachód zbliżają się do siebie. To dobry dzień dla Berlina – mówi Michael Müller, burmistrz Berlina.
Rozbudowę linii U5 rozpoczęto w 1995 r. W 2009 r. uruchomiono – oddzielony od reszty sieci metra – odcinek od Hauptbahnhof do Brandenburger Tor ze stacją pośrednią Bundestag. Po trasie kursował pociąg wahadłowy oznaczony jako U55.
W 2009 r. rozpoczęto prace przy środkowym odcinku, zamykającym wspomnianą lukę na trasie linii. Kamień węgielny wmurowano w 2010 r.,a zasadnicze roboty ruszyły w 2012 r. Między latem 2013 r. a jesienią 2015 r. trwało drążenie tuneli. Pierwsza jazda testowa na nowym odcinku odbyła się w czerwcu 2020 r.
Prace były dużym wyzwaniem. Przykładowo na stacji Museuminsel tylko na dwóch krańcach stacji roboty mogły być prowadzone odkrywkowo. Obszar peronu był wykonywany metodą górniczą. Plac budowy zabezpieczono ogromną bryłą lodu.
Na stacji Rotes Rathaus, której projektantem jest Oliver Collignon, znajdują się dwa perony. Strop podtrzymują charakterystyczne kolumny w formie kielichów. Cechą wyróżniającą stację Museuminsel, zaprojektowaną przez Maksa Dudlera, jest gwiaździste niebo, składające się z 6 662 punktów świetlnych. Szczególną rolę pełni też stacja Unter den Linden projektu prof. Asela Oestreicha i Ingrid Hentschel. To stacja przesiadkowa. Projekt zakładał też budowę nowego peronu na trasie linii U6, który zastąpił stację Französische Straße, znajdująca się w odległości niespełna 200 m od Unter der Linden.