Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Berlin wreszcie otworzył przedłużenie linii metra U5

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-12-04 14:37
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Berlin wreszcie otworzył przedłużenie linii metra U5
stacja Unter der Linden fot. BVG/Oliver Lang
Berlin wreszcie otworzył przedłużenie linii metra U5
Berlin wreszcie otworzył przedłużenie linii metra U5
Berlin wreszcie otworzył przedłużenie linii metra U5
Berlin wzbogacił się o nowy odcinek linii metra U5. Zamyka on „lukę” w centrum miasta, w rejonie Bramy Brandenburskiej, Unter der Linden, Wyspy Muzeów i Alexanderplatz, łącząc dwa wcześniej istniejące odcinki linii metra.

Na nowym 2,2-kilometrowym odcinku znajdują się trzy stacje – Unter den Linden, Museumsinsel, Rotes Rathaus, z czego środkowa zostanie otwarta w przyszłym roku. Otwarte 4 grudnia przedłużenie jest wypełnieniem „dziury” między Alexanderplatz a Brandenburger Tor. Teraz pociągi obsługują trasę od Hauptbahnhof (dworzec główny) do Hönow. Cała linia U5 liczy 22 km i jest drugą najdłuższą linią metra w Berlinie (palmę pierwszeństwa dzierży U7).

– Przedłużenie linii metra U5 z Alexanderplatz do głównego dworca kolejowego to wyjątkowy projekt transportowy. Teraz Berlin wschodni jest znacznie lepiej skomunikowany z centrum miasta. To przedłużenie trasy jest kolejnym krokiem na drodze do zmiany mobilności w Berlinie. W 30. rocznicę zjednoczenia Niemiec Wschód i Zachód zbliżają się do siebie. To dobry dzień dla Berlina – mówi Michael Müller, burmistrz Berlina.



Rozbudowę linii U5 rozpoczęto w 1995 r. W 2009 r. uruchomiono – oddzielony od reszty sieci metra – odcinek od Hauptbahnhof do Brandenburger Tor ze stacją pośrednią Bundestag. Po trasie kursował pociąg wahadłowy oznaczony jako U55.

W 2009 r. rozpoczęto prace przy środkowym odcinku, zamykającym wspomnianą lukę na trasie linii. Kamień węgielny wmurowano w 2010 r.,a zasadnicze roboty ruszyły w 2012 r. Między latem 2013 r. a jesienią 2015 r. trwało drążenie tuneli. Pierwsza jazda testowa na nowym odcinku odbyła się w czerwcu 2020 r.

Prace były dużym wyzwaniem. Przykładowo na stacji Museuminsel tylko na dwóch krańcach stacji roboty mogły być prowadzone odkrywkowo. Obszar peronu był wykonywany metodą górniczą. Plac budowy zabezpieczono ogromną bryłą lodu.

Na stacji Rotes Rathaus, której projektantem jest Oliver Collignon, znajdują się dwa perony. Strop podtrzymują charakterystyczne kolumny w formie kielichów. Cechą wyróżniającą stację Museuminsel, zaprojektowaną przez Maksa Dudlera, jest gwiaździste niebo, składające się z 6 662 punktów świetlnych. Szczególną rolę pełni też stacja Unter den Linden projektu prof. Asela Oestreicha i Ingrid Hentschel. To stacja przesiadkowa. Projekt zakładał też budowę nowego peronu na trasie linii U6, który zastąpił stację Französische Straße, znajdująca się w odległości niespełna 200 m od Unter der Linden.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Berlin uruchomi metro bez maszynistów

Komunikacja

Berlin uruchomi metro bez maszynistów

Artur Bogdanowicz 03 września 2019

Stadler bliżej dostaw 1500 wagonów metra dla Berlina

Komunikacja

Stadler bliżej dostaw 1500 wagonów metra dla Berlina

Artur Bogdanowicz 01 sierpnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5