Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Artur Celiński (KRM): Niech deweloperzy budują szkoły

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-06-16 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Artur Celiński (KRM): Niech deweloperzy budują szkoły
fot. Andrew Raun, lic. CC BY-SA 2.0
– Nie chodzi o to aby albo iść ramię w ramię z deweloperami, albo się z nimi kłócić. Nie możemy wpadać ze skrajności w skrajność. Chodzi o wypracowanie wspólnego modelu, gdzie koszty nie będą upubliczniane, a zyski prywatyzowane – zaapelował Artur Celiński z Kongresu Ruchów Miejskich.

– Np. w kanadyjskim Vancouver zyski się uspołeczniania. Deweloper, który chce dobudować piętra w budynku, a inaczej nic nie zbuduje, bo nie ma miejsca, więc musi rozwijać się wzwyż, jest zobowiązany, by zbudować obiekt użyteczności publicznej (park, szkołę) albo przekazać tereny na budownictwo społeczne. W efekcie, według szacunków, czasem aż 80 proc. zysków z inwestycji budowlanych, wraca do miasta – tłumaczył Celiński, podczas odbywającego się we Wrocławiu Kongresu Regionów. – Niesamowita, z naszego punktu widzenia, jest tez brzmi też ochrona panoramy. Deweloper nie dostanie pozwolenia na podwyższenie budynku jeśli... zasłoni góry – dodawał.

Celiński zwracał uwagę, że kłopoty polskich miast wynikają często z braku kontroli nad firmami czerpiącymi zyski z budowania mieszkań, ale uspołeczniającymi koszty. Dzieje się tak mimo, że są narzędzia, które mogą temu przeciwdziałać. Nie tylko na świecie, ale też w Polsce.

– W Wiedniu władze miasta pozwoliły na budowę wieżowca mieszkalnego na zasadzie umowy urbanistycznej. Deweloper przeznaczył kilkanaście procent mieszkań na takie z czynszem regulowanym i musiał zbudować szkołę. Umowa urbanistyczna to instytucja, która istnieje też w polskim prawie, ale nie jest wykorzystywana. Do dziś, ani razu – zaznaczył, dodając, że to dziwne.

W końcu i tak miasto musi się jakoś dogadać z deweloperem, choćby jeśli chodzi o otoczenie inwestycji. Tylko że rzadko robi to w transparentny sposób.

– Gdy zwracaliśmy uwagę jednemu z ministrów, że należałoby inaczej uregulować stosunki z deweloperami, odparł, że to branża generująca 5-6 proc. PKB i tym uciął rozmowę - wskazał Celiński.

– Warto pamiętać, że według rożnych badań, zaufanie do władz samorządowych deklaruje 65 proc. Polaków. To wspaniały punkt wyjścia. Z drugiej strony główna oś konfliktu w polskich miastach to władze i wielki biznes kontra mieszkańcy – przypomniał.

– A tu nie chodzi o to aby albo iść ramię w ramię z deweloperami, albo się z nimi kłócić. Nie możemy wpadać ze skrajności w skrajność. Chodzi o wypracowanie wspólnego modelu, gdzie koszty nie będą upubliczniane, a zyski prywatyzowane – zakończył.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Na Służewcu ulica za szlabanem

Przestrzeń

Warszawa. Na Służewcu ulica za szlabanem

Jakub Dybalski 18 czerwca 2018

Polityka mieszkaniowa: Specustawa nie rozwiąże problemów

Prawo & Finanse

Polityka mieszkaniowa: Specustawa nie rozwiąże problemów

Roman Czubiński 07 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5