Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Nowe zasady współpracy z deweloperami przy przebudowie dróg

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
21-10-2021
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Nowe zasady współpracy z deweloperami przy przebudowie dróg
fot. UM Warszawa
Deweloperzy budujący nowe osiedla, biurowce czy sklepy mają obowiązek zainwestować w przebudowę układu drogowego wokół swojej inwestycji. Prezydent Rafał Trzaskowski zadecydował o wprowadzeniu nowej procedury, która usprawni i ujednolici współpracę, gwarantując wkład inwestorów w rozwój sieci drogowej.

Warszawa dynamicznie się rozwija, powstają nowe osiedla, biurowce, sklepy i inne inwestycje komercyjne. Inwestorzy muszą pamiętać, że ich inwestycje mają wpływ na funkcjonowanie miasta. Dlatego zgodnie z artykułem 16. ustawy o drogach publicznych mają obowiązek przebudowy układu drogowego tak, aby dostosować go do zwiększonego ruchu wywołanego nową zabudową. Im więcej nowych mieszkańców, pracowników i miejsc postojowych, tym ten wpływ jest większy.
Przebudowa układu drogowego odbywa się na podstawie umowy, jaką inwestor podpisuje z zarządcą drogi. Obowiązkiem inwestora jest przygotowanie projektu przebudowy, a następnie jej wykonanie na swój koszt. Często jest to procedura czasochłonna (trwająca kilkanaście miesięcy, a czasem nawet kilka lat), wpływająca na opóźnienie w budowie budynków.

Dlatego, decyzją prezydenta Rafała Trzaskowskiego, wprowadzona została nowa, jednolita i uproszczona procedura. Będą z niej mogli skorzystać inwestorzy obiektów handlowych powyżej 1 tys. m kw. lub innej zabudowy o powierzchni powyżej 5 tys. m kw. Obsługą wniosków składanych przez inwestorów zajmie się specjalny zespół pod przewodnictwem Zarządu Dróg Miejskich.

Nowy zespół, w skład którego wejdą przedstawiciele urzędów dzielnic i kilku miejskich jednostek, określi zakres przebudowy i oszacuje wartość pieniężną wkładu, jaki powinien ponieść inwestor na dostosowanie układu drogowego do potrzeb swojej inwestycji. Wytyczne będą wiążące dla jednostek opiniujących oraz wskażą dalszy tryb procedowania sprawy w tym np. pozwolą na zawarcie stosownej umowy. Umożliwi to wydanie inwestorowi uzgodnienia pozwalającego uzyskać pozwolenie na budowę i rozpocząć budowę obiektów kubaturowych. To znaczne uproszczenie i skrócenie procedury może się przyczynić do ułatwienia inwestowania, a w efekcie do zwiększenia podaży na rynku i wpłynąć na zahamowanie rosnących cen nowych mieszkań. Współpraca deweloperów z miastem stanie się też bardziej przejrzysta – inwestor po otrzymaniu stanowiska zespołu będzie wiedział, jaki zakres budowy czy przebudowy dróg ma wykonać i ile czasu ma na realizację swoich zobowiązań.

Jednolity system przyniesie liczne korzyści dla miasta i jego mieszkańców. Inwestorzy będą partycypować finansowo w przebudowie układu drogowego adekwatnie to tego, jak dużą inwestycję planują i jaki wpływ będzie ona miała na funkcjonowanie miasta. Stawki zostały ustalone zarządzeniem prezydenta w taki sposób, aby premiować zabudowę mieszkaniową bliżej centrum: na przedmieściach przelicznik ten będzie odpowiednio większy. Przykładowo, deweloper planujący osiedle o powierzchni użytkowej 10 tys. m kw. w centrum będzie zobowiązany do zainwestowania 1,25 mln zł w przebudowę dróg. Budując na przedmieściach, będzie musiał wyłożyć 1,93 mln. Wynika to z faktu, że koszt odpowiedniego skomunikowania takich osiedli na przedmieściach jest dużo większy.

Nowe reguły mają też przestać promować dojazdy autem do centrum. Każde nowe miejsce postojowe w zabudowie hotelowej, biurowej i usługowej na obszarze centralnym będzie się wiązało z dopłatą 10 tys. zł. Budując w centrum biurowiec o powierzchni 10 tys. m kw. z 200 miejscami parkingowymi, inwestor musi się liczyć z wkładem na poziomie 4 mln zł.

Umowy z inwestorami prywatnymi będą objęte odpowiednim zabezpieczeniem. W przypadku niewywiązania się z ustawowych obowiązków miasto będzie mogło zrealizować prace na koszt niesolidnego inwestora.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Prawo & Finanse

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Jakub Madrjas 24 października 2023

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Komunikacja

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Witold Urbanowicz 05 października 2023

Kongres Czystego Powietrza już w marcu!

Prawo & Finanse

Artur Celiński (KRM): Niech deweloperzy budują szkoły

Przestrzeń

Zobacz również:

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Prawo & Finanse

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Jakub Madrjas 24 października 2023

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Komunikacja

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Witold Urbanowicz 05 października 2023

Kongres Czystego Powietrza już w marcu!

Prawo & Finanse

Artur Celiński (KRM): Niech deweloperzy budują szkoły

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij