Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Arktyczna i elektryczna Scania ze Słupska jedzie na północ Szwecji [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
25-10-2017
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Scania to od lat producent silników spalinowych najwyższej klasy. Obok Mercedesa i MAN-a trudno znaleźć producenta tak mocno przywiązanego do oleju napędowego. A jednak Scania, w przeciwieństwie do wymienionych marek, pokazała w belgijskim Kortrijk autobus elektryczny. Wyprodukowano go w Polsce.

To z pewnością jedna z najważniejszych premier na największych autobusowych targach świata. Dwa lata temu w Kortrijk mogliśmy oglądać zaawansowaną spalinowo-elektryczną hybrydę szwedzkiego producenta. Teraz Szwedzi pokazali niemal w pełni elektryczny pojazd.

– Zależało nam na tym, aby prezentowany pojazd był funkcjonalnie podobny do autobusów z napędem diesla. Pasażer dostanie więc do dyspozycji przestrzeń o takich samych rozmiarach jak w wypadku spalinowego odpowiednika – powiedział w rozmowie z „TP” Lars-Peter Nilsson, odpowiedzialny za sprzedaż i kwestie techniczne w Scanii.

Jak najmniej różnic


– Również waga pojazdu jest podobna. Paczki bateryjne umieszczono tam, gdzie w autobusie normalnie znajduje się silnik, więc na pierwszy rzut oka wnętrze e-Scanii nie różni się wiele od swojego dieslowskiego odpowiednika. Z tego powodu na pokład Scanii wejdzie dokładnie tyle samo pasażerów co w wypadku autobusy napędzanego silnikiem diesla. To ważne, bowiem masa własna pojazdu elektrycznego zazwyczaj znacząco rośnie w związku z umieszczeniem baterii, ograniczając tym samym liczbę pasażerów, których można przyjąć na pokład – dodał.

Fabrycznie nowy pojazd pokazany na targach, o mocy 150 kW, za kilka tygodni będzie testowany w szwedzkim Ostersund. Testy potrwają aż cztery lata. Scania chce wyciągnąć wnioski z eksploatacji w miejscu, gdzie zimą temperatura rzadko jest wyższa niż -20 stopni C.

– Nie jest tak, że pojazd w tej konfiguracji będzie ofertą dla wszystkich. Wchodzimy w fazę intensywnych testów e-Scanii, gdy zbierzemy wnioski z eksploatacji będziemy przygotowywać produkt na szerszy rynek – dodał przedstawiciel Scanii, który dodał, że temperatury panujące w Ostersund skłoniły producenta do niewielkiego olejowego dodatku – ogrzewania biodieslowskiego. Dlaczego? Gdyby i ogrzewanie dostroić do elektrycznego napędu w tak niskich temperaturach, konieczne byłoby znaczne zwiększenie wagi baterii.

Sierść Łosia i zorza polarna w autobusie

Autobus będzie kursował na trasie wymagającej pokonania 50 – 60 kilometrów. Zasilanie wspomoże pantograf. Scania nie zdradza, skąd bierze elektryczny osprzęt, w tym także baterie. Przeniesienie napędu odbywa się natomiast za pomocą osprzętu Scanii, tylko nieco zmodyfikowanego w stosunku do autobusów dieslowskich.

Na początku w Szwecji testowane będą trzy autobusy. Później dołączą do nich kolejne 3. Wszystkie zostaną wyprodukowane w Słupsku. Co ciekawe, część z siedzeń pojazdu wygląda jak świeżo zdjęte z renifera… Nie udało nam się dowiedzieć, czy to skóra naturalna, czy też sztuczna…

Jeszcze jedna ciekawostka to zastosowane w pojeździe oświetlenie zaprojektowane razem z firmą Osram. Refleksy mają przypominać zorzę polarną, którą zobaczymy w Ostersund.
Partner działu

Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Scania zamyka fabrykę w Słupsku. Miasto ma duży problem

Komunikacja

Kraków wyremontował historyczne Scanie dla Szwecji

Przestrzeń

Scania prezentuje nowy autobus Interlink

Przestrzeń

Scania prezentuje nowy autobus Interlink

inf. prasowa 27 stycznia 2022

Scania ma dane online z 500 tys. pojazdów

Mobilność

Zobacz również:

Scania zamyka fabrykę w Słupsku. Miasto ma duży problem

Komunikacja

Kraków wyremontował historyczne Scanie dla Szwecji

Przestrzeń

Scania prezentuje nowy autobus Interlink

Przestrzeń

Scania prezentuje nowy autobus Interlink

inf. prasowa 27 stycznia 2022

Scania ma dane online z 500 tys. pojazdów

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5