Grupa badawcza Transit Center postanowiła zebrać od pasażerów przykłady najbardziej pokręconych linii autobusowych. Na twitterze poprosiła ich o wrzucanie przykładów takich tras w ich miastach i oznaczanie ich tagiem #StraighterIsGreater. W odpowiedzi zyskała przykłady najdziwniejszych linii, nie tylko z USA, ale też z miast w innych krajach.
Transit Center to amerykańska grupa badawcza, której celem jest poprawa warunków miejskiej mobilności, a jednym ze sposobów, który postuluje, jest upraszczanie i „prostowanie” linii autobusowych. Jej inicjatywę
opisał CityLab. Według badaczy bardzo często krążące po różnych osiedlach linie autobusowe powodują, że podróż między dwoma punktami miasta wydłuża się dwukrotnie, a jeśli autobus dodatkowo wpadnie w korek, to jeszcze bardziej.
Z badania, którego wyniki Transit Center niedawno opublikowało, a w którym przepytało 3 tys. pasażerów z 17 różnych aglomeracji, wynika, że dla pytanych największym udogodnieniem w transporcie publicznym byłoby skrócenie czasu podróży.
Pasażerowie podesłali szereg przedziwnych linii. M.in. dwa warianty (W2 i W3) linii w południowo–wschodnim Waszyngtonie, która ma mniej więcej podobną liczbę zawijasów czy przystanków, a także trasę linii 18 w Richmond, która kilkakrotnie okrąża sama siebie. Z drugiej strony zdarzały się też przykłady odwrotne. Linia nr 56 w Nashville zakręca jedyny raz, gdy rusza z zajezdni. Jak zaznacza internauta, to jednocześnie najbardziej oblegana linia w całym systemie.
CityLab przypomina nieco starsze badanie, opublikowane trzy lata temu przez Transportation Research Board (to część National Research Councili, czyli organizacji non–profit ze stuletnią tradycją, której analizy często brane są pod uwagę przez tamtejsze instytucje rządowe), która przebadała 59 amerykańskich organizatorów transportu, sprawdzając jak radzą sobie z przyśpieszaniem transportu publicznego. Okazało się, że większość z tych instytucji zdaje sobie sprawę, że najłatwiejszym rozwiązaniem jest „wyprostowanie” linii autobusowych, ale też boją się takiego rozwiązania. Wskazywano, że takie przemodelowanie sieci połączeń w efekcie zwiększy ilość koniecznych przesiadek, a także odetnie od linii autobusowej część osób z niej korzystających. W rezultacie spadnie liczba pasażerów.
A czy wy znacie przedziwnie zakręcone linie autobusowe w Polsce? Wrzućcie je w komentarzu lub na FB!