Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Na odbudowę połączeń autobusowych od rządu już „tylko" 500 mln zł

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-03-2019
Ostatnia modyfikacja:
22-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Na odbudowę połączeń autobusowych od rządu już „tylko" 500 mln zł
fot.
500 mln zł w planowanej ustawie o odbudowie połączeń autobusowych w powiatach to kwota, którą w czwartek podał, a potem potwierdził dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury – Marcin Przychodzki. To trzykrotnie mniej, niż szacowano tuż po obietnicach Jarosława Kaczyńskiego i o 300 mln mniej, niż zapowiedziała tydzień temu rzeczniczka rządu.

– Publicznie była podana kwota 500 mln i to jedyna mi znana – odpowiedział na pytanie o „topnienie" kwoty przeznaczonej w „Piątce Kaczyńskiego" na walkę z wykluczeniem transportowym dyrektor Przychodzki. Był jednym z panelistów zorganizowanego w czwartek w Szkole Głównej Handlowej seminarium pod tytułem „Jak uratować transport autobusowy na terenach wiejskich?".

Publicznie podawano jednak inne kwoty. Tuż po konwencji PiS, na której Jarosław Kaczyński, a po nim premier Mateusz Morawiecki złożyli pięć obietnic, w tym zwalczenie wykluczenia transportowego przez odbudowę połączeń autobusowych, "Puls Biznesu", powołując się na szacunki resortu finansów, oszacował ten cel na 1,5 mld zł. Pod koniec ubiegłego tygodnia rzeczniczka rządu Joanna Kopcińska zapowiedziała już sumę 800 mln zł rocznie. Czwartkowa deklaracja Przychodzkiego jest pierwszą, w której pieniędzy jest już tylko 500 mln zł.

Kłopoty z oszacowaniem, za ile rząd chce odbudowywać połączenia autobusowe, biorą się z tego, że choć obietnicę rzucono dwa tygodnie temu, to PiS do tej pory nie zdradził szczegółów rozwiązania. We wtorek na mityngu w Kancelarii Premiera, minister Adamczyk jedynie zapowiedział uchwalenie i podpis prezydenta pod stosowną ustawą (nieokreśloną z nazwy) do połowy maja.

Jarosław Kaczyński wspomniał przed dwoma tygodniami, że kiedyś polskie autobusy przejeżdżały miliard kilometrów, a teraz już tylko pół miliarda [rocznie - red.], i że PiS przywróci brakujące pół miliarda. Początkowo więc wyliczano, że 1,5 mld zł rocznie wystarczy na dopłatę po 3 zł do wozokilometra, co przy wpływach z biletów i dopłacie ze strony samorządu mogło się udać. Nie było jednak wiadomo, czy ta kwota będzie dodatkową sumą, czy zawiera się w niej refundacja ulg ustawowych, wypłacana już dziś. Zapowiedziana przed tygodniem kwota 800 mln zł kazała przypuszczać, że nie i było jasne, że na „pół miliarda kilometrów" już nie wystarczy, ale i tak była sumą, za pomocą której można byłoby w znacznym stopniu zwalczyć wykluczenie. Dziś to już jednak 500 mln zł.

Rząd najprawdopodobniej (to również nie zostało wyraźnie określone) przygotowuje dla realizacji transportowej obietnicy PiS-u osobną ustawę. Inną niż ustawa o Publicznym Transporcie Zbiorowym, która z początkiem marca doczekała się dziesiątego projektu nowelizacji. W nim dodatkowych pieniędzy nie zapisano. Jedynie oszacowano, tak jak w poprzednich projektach, ok. 520 mln zł rocznie z racji refundacji ulg ustawowych i 610 mln zł dopłat do transportu publicznego dla samorządów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tak wygląda wykluczenie

Komunikacja

Tak wygląda wykluczenie

Paweł Rydzyński 03 listopada 2022

BIK: Długi przewoźników pogłębiają problem wykluczenia transportowego

Prawo & Finanse

Biłgoraj: Lokalna komunikacja głównie dla uczniów

Komunikacja

Biłgoraj: Lokalna komunikacja głównie dla uczniów

Kasper Fiszer 14 października 2022

Zobacz również:

MAN i Solaris chcą dostarczyć autobusy dla Krakowa

Prawo & Finanse

MAN i Solaris chcą dostarczyć autobusy dla Krakowa

Jakub Madrjas 16 grudnia 2021

Stuttgart. Autobusy spłonęły w zajezdni

Komunikacja

Stuttgart. Autobusy spłonęły w zajezdni

Artur Bogdanowicz 01 października 2021

SULTOF: Jak się myje autobusy?

Komunikacja

SULTOF: Jak się myje autobusy?

art. sponsorowany 23 czerwca 2021

Pozostałe z wątku:

Tak wygląda wykluczenie

Komunikacja

Tak wygląda wykluczenie

Paweł Rydzyński 03 listopada 2022

BIK: Długi przewoźników pogłębiają problem wykluczenia transportowego

Prawo & Finanse

Biłgoraj: Lokalna komunikacja głównie dla uczniów

Komunikacja

Biłgoraj: Lokalna komunikacja głównie dla uczniów

Kasper Fiszer 14 października 2022

Zobacz również:

MAN i Solaris chcą dostarczyć autobusy dla Krakowa

Prawo & Finanse

MAN i Solaris chcą dostarczyć autobusy dla Krakowa

Jakub Madrjas 16 grudnia 2021

Stuttgart. Autobusy spłonęły w zajezdni

Komunikacja

Stuttgart. Autobusy spłonęły w zajezdni

Artur Bogdanowicz 01 października 2021

SULTOF: Jak się myje autobusy?

Komunikacja

SULTOF: Jak się myje autobusy?

art. sponsorowany 23 czerwca 2021

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5