Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

59 lat temu przesunięto Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Przy udziale inżyniera z metra

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2021-11-30 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Metro Warszawskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

59 lat temu przesunięto Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Przy udziale inżyniera z metra
mat. Metro Warszawskie
To był widok, który mimo późnej pory przyciągał zaciekawionych mieszkańców. 59 lat temu przesunięto Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, znajdujący się przy obecnej alei „Solidarności”. W tej skomplikowanej operacji kierownikiem budowy był nieżyjący już dziś mgr inż. Jerzy Twardo, który był związany z budową metra w Warszawie.

To była noc z 30 listopada na 1 grudnia 1962 roku. Przed godziną 1.00 w ówczesnej alei Świerczewskiego (obecnie al. „Solidarności”) zebrali się robotnicy i ruszyli do pracy. Zadanie nie należało do tych z kategorii standardowych. Trzeba było przesunąć ważący około sześciu tysięcy ton kościół.

21 metrów


Na szynach ustawiono kilkaset rolek, po których świątynia Narodzenia Najświętszej Maryi Panny przemieszczała się w stronę muranowskiego osiedla, w kierunku północnym. Udało się po około 4 godzinach. Kościół przesunięto o 21 metrów, średnio ponad 90 milimetrów na minutę.

A dlaczego w ogóle przesuwano kościół w latach 60.? Było to związane z budową Trasy W-Z. Świątynię przesunięto, żeby zwolnić miejsce pod poszerzenie dzisiejszej al. „Solidarności”. Nadal można jednak zorientować się, gdzie przed przesunięciem stał kościół. W jezdni pozostawiono obrys miejsca, w którym znajdowała się wcześniej świątynia.

Inżynier od metra

Przy operacji przesunięcia kościoła nie bez znaczenia była postać inżyniera Jerzego Twardo. Był kierownikiem budowy podczas przesuwania świątyni. Ale związany był z budową metra od lat 50. ubiegłego wieku (podczas budowy metra głębokiego), a następnie uczestniczył przy budowie I oraz przygotowaniach do budowy II linii warszawskiego metra.

Przesunięcie kościoła to nie jedyne tego typu przedsięwzięcie, z którymi byli związani inżynierowie metra. Uczestniczyli też w obracaniu Pałacu Lubomirskich, czy przesuwaniu Rogatek na Grochowie.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Dekada Veturilo – jubileuszowy sezon dobiega końca

Mobilność

Dekada Veturilo – jubileuszowy sezon dobiega końca

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5