Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

59 lat temu przesunięto Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Przy udziale inżyniera z metra

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
30-11-2021
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Metro Warszawskie

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
59 lat temu przesunięto Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Przy udziale inżyniera z metra
mat. Metro Warszawskie
To był widok, który mimo późnej pory przyciągał zaciekawionych mieszkańców. 59 lat temu przesunięto Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, znajdujący się przy obecnej alei „Solidarności”. W tej skomplikowanej operacji kierownikiem budowy był nieżyjący już dziś mgr inż. Jerzy Twardo, który był związany z budową metra w Warszawie.

To była noc z 30 listopada na 1 grudnia 1962 roku. Przed godziną 1.00 w ówczesnej alei Świerczewskiego (obecnie al. „Solidarności”) zebrali się robotnicy i ruszyli do pracy. Zadanie nie należało do tych z kategorii standardowych. Trzeba było przesunąć ważący około sześciu tysięcy ton kościół.

21 metrów


Na szynach ustawiono kilkaset rolek, po których świątynia Narodzenia Najświętszej Maryi Panny przemieszczała się w stronę muranowskiego osiedla, w kierunku północnym. Udało się po około 4 godzinach. Kościół przesunięto o 21 metrów, średnio ponad 90 milimetrów na minutę.

A dlaczego w ogóle przesuwano kościół w latach 60.? Było to związane z budową Trasy W-Z. Świątynię przesunięto, żeby zwolnić miejsce pod poszerzenie dzisiejszej al. „Solidarności”. Nadal można jednak zorientować się, gdzie przed przesunięciem stał kościół. W jezdni pozostawiono obrys miejsca, w którym znajdowała się wcześniej świątynia.

Inżynier od metra

Przy operacji przesunięcia kościoła nie bez znaczenia była postać inżyniera Jerzego Twardo. Był kierownikiem budowy podczas przesuwania świątyni. Ale związany był z budową metra od lat 50. ubiegłego wieku (podczas budowy metra głębokiego), a następnie uczestniczył przy budowie I oraz przygotowaniach do budowy II linii warszawskiego metra.

Przesunięcie kościoła to nie jedyne tego typu przedsięwzięcie, z którymi byli związani inżynierowie metra. Uczestniczyli też w obracaniu Pałacu Lubomirskich, czy przesuwaniu Rogatek na Grochowie.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Prawo & Finanse

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Jakub Madrjas 24 października 2023

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Komunikacja

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Witold Urbanowicz 05 października 2023

Kongres Czystego Powietrza już w marcu!

Prawo & Finanse

Warszawa. Już jutro noc "parówek" czyli tramwajów 13N

Komunikacja

Zobacz również:

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Prawo & Finanse

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Jakub Madrjas 24 października 2023

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Komunikacja

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Witold Urbanowicz 05 października 2023

Kongres Czystego Powietrza już w marcu!

Prawo & Finanse

Warszawa. Już jutro noc "parówek" czyli tramwajów 13N

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij