Partnerzy serwisu:
Komunikacja

ZDiT: Łódź przed komunikacyjną szansą

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2014-05-26 11:24
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

ZDiT: Łódź przed komunikacyjną szansą
fot. Zorro2212, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
– Łódź w perspektywie sześciu – ośmiu lat ma niepowtarzalną szansę dużym węzłem komunikacyjnym w skali nie tylko regionalnej, ale także krajowej i międzynarodowej – mówi dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi Grzegorz Nita.

Roman Czubiński, Transport-publiczny.pl: Łódź pod względem komunikacyjnym jest dziś wielkim placem budowy. Jakie najważniejsze zadania stoją w związku z tym przed ZDiT?

Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi:
To fakt, że Łódź obecnie jest wielkim placem budowy. Jest to dla nas szczególnie istotne z tego powodu, że jesteśmy w tym procesie z jednej strony inwestorem, a z drugiej odpowiadamy za zarządzanie ruchem w mieście. Stoją więc przed nami dwa bardzo ważne zadania: terminowa realizacja inwestycji i ich właściwe skoordynowanie w taki sposób, aby utrudnienia z tym związane były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i trwały jak najkrócej.

Jaki będzie docelowy układ łódzkiego transportu zbiorowego po zakończeniu największych inwestycji (Trasa W-Z, Trasa Górna, układ drogowy wokół dworca Łódź Fabryczna)? Jak zmieni się w stosunku do stanu sprzed ich rozpoczęcia?

Układ łódzkiego transportu zbiorowego po zakończeniu tych największych, ale także wielu mniejszych inwestycji ulegnie zdecydowanej poprawie. Powstanie przede wszystkim kilka bardzo istotnych węzłów przesiadkowych. Najważniejsze z nich to: węzeł multimodalny przy dworcu Łódź Fabryczna, który zapewni pełną koordynację wszystkich środków transportu (kolejowego dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego; miejskiego tramwajowego i autobusowego; drogowego – autobusy dalekobieżne i regionalne oraz indywidualnego) i węzeł przesiadkowy integrujący ze sobą dwie główne trasy tramwajowe w relacjach wschód – zachód i północ – południe, czyli Trasę W-Z i Łódzki Tramwaj Regionalny. Umożliwi on pasażerom sprawną przesiadkę na jednym wspólnym przystanku.
Ponadto powstanie kilka mniejszych, ale niezwykle istotnych pod względem komunikacyjnym węzłów przesiadkowych na Trasie W-Z. Pozwoli to na przemodelowanie tras linii tramwajowych i autobusowych w taki sposób, aby transport szynowy był kręgosłupem komunikacyjnym, a autobusowy stanowił jego uzupełnienie.

Jakie są dziś najważniejsze zagrożenia dla terminowego zakończenia wymienionych inwestycji?


Najistotniejszym czynnikiem jest tutaj czas, którego mamy coraz mniej. Wszystkie inwestycje realizowane z udziałem środków unijnych muszą być zakończone i rozliczone do końca 2015 roku. Ważne jest zatem właściwe skoordynowanie inwestycji nie tylko miejskich, ale i kolejowych w taki sposób, aby wszystkie zakończyły się terminowo. Należy tu podkreślić, że współpraca w tym zakresie z PKP SA i PKP PLK układa się bardzo dobrze.

Czy – również jako były kolejarz – cieszy się Pan z organizacji w Łodzi największej imprezy branżowej, jaką jest Kongres Kolejowy?

Oczywiście, że się cieszę. W PKP SA przepracowałem prawie 23 lata i bardzo dobrze wspominam ten okres. Łódź zasługuje na organizację tego typu imprezy chociażby ze względu na wspomniany już fakt, iż obecnie nasze miasto oraz region jest jednym wielkim placem budowy w zakresie infrastruktury transportowej, w tym także kolejowej. Inwestycje obecnie realizowane oraz te, które są planowane na lata 2014-2020, pozwolą wreszcie na stworzenie w Łodzi dużego węzła komunikacyjnego w skali nie tylko regionalnej, ale – mam nadzieję – także krajowej i międzynarodowej.

Głównymi tematami obrad będą: inwestycje infrastrukturalne w unijnej perspektywie budżetowej 2014-2020, konkurencyjność przewozów pasażerskich oraz nowo powoływane wojewódzkie spółki kolejowe. Które z tych zagadnień uważa Pan za najważniejsze dla Łodzi i regionu?

Wszystkie wymienione tematy są istotne dla Łodzi i regionu. Jeżeli miałbym wybierać, to wskazałbym na inwestycje infrastrukturalne już realizowane i planowane w programie 2014-2020, w ramach których planuje się wybudowanie m. in. kolejowego tunelu średnicowego łączącego nowo budowaną stację Łódź Fabryczna z liniami kolejowymi nr 14 i 15 oraz stacją Łódź Kaliska. Istotna dla Łodzi i regionu będzie także realizacja II etapu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, czy też modernizacja takich linii kolejowych, jak nr 14 czy nr 16. Ważne jest odpowiednie przygotowanie tych inwestycji, aby były dobrze i sprawnie przeprowadzone. Jak już wcześniej wspomniałem, Łódź w perspektywie 6-8 lat ma niepowtarzalną szansę stać się dużym węzłem komunikacyjnym w skali nie tylko regionalnej, ale także krajowej i międzynarodowej.

Oczywiście tematyka dotycząca konkurencyjności przewozowej czy wojewódzkich spółek kolejowych jest również bardzo istotna ze względu na wiążącą się z tym poprawę oferty przewozowej dla pasażerów. Reasumując, cały pakiet tematyczny Kongresu jest niezwykle ważny dla miasta i regionu.

Jakie inne zagadnienia powinny, według Pana, zostać poruszone w trakcie obrad?

Wskazałbym tutaj kwestię multimodalności. Ma ona bardzo duże znaczenie dla stworzenia kompleksowej oferty dla mieszkańców w zakresie transportu publicznego. Obecnie w mieście i regionie zaczynają już funkcjonować pierwsze węzły komunikacyjne integrujące ze sobą różne rodzaje transportu publicznego. Najważniejszy i największy z nich, czyli Łódź Fabryczna, jest w fazie budowy. Konieczne jest dalsze uzupełnianie oferty tego typu poprzez budowę kolejnych większych i mniejszych centrów przesiadkowych w mieście i regionie. Dlatego bardzo duży nacisk przy projektowaniu nowych inwestycji należy położyć na ten aspekt.



Kongres Kolejowy (w tym roku odbędzie się 9 października w Łodzi) to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas ubiegłorocznej edycji, 5 listopada 2013 r., w Warszawie spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerowie, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki. III Kongres Kolejowy cieszył się także ogromnym zainteresowaniem mediów, nie tylko tych branżowych, ale także ogólnopolskich. Wydarzenie stało się okazją dla dziennikarzy do pozyskania kluczowych informacji na temat bieżących wydarzeń w sektorze. Kongres Kolejowy 2014 będzie pierwszą odsłoną największego spotkania przedstawicieli branży kolejowej z politykami szczebla centralnego i lokalnego, która odbędzie się poza Warszawą. Głównymi tematami obrad będą: inwestycje infrastrukturalne w unijnej perspektywie budżetowej 2014-2020, konkurencyjność przewozów pasażerskich oraz nowo powoływane wojewódzkie spółki kolejowe.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Prof. Janiak: Łódź Fabryczna kolejną wizytówką miasta

Przestrzeń

Prof. Janiak: Łódź Fabryczna kolejną wizytówką miasta

Roman Czubiński 29 maja 2014

Łódź Fabryczna: Przygotowania do przejścia pod wiaduktem

Przestrzeń

Łódź Fabryczna: Przygotowania do przejścia pod wiaduktem

Roman Czubiński 27 maja 2014

Błażej Moder: Nowym Centrum pokażemy zmiany w Łodzi

Przestrzeń

Błażej Moder: Nowym Centrum pokażemy zmiany w Łodzi

Roman Czubiński 20 maja 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS