Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Z buspasem na Moście Poniatowskiego sprawniej, ale…

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-03-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Z buspasem na Moście Poniatowskiego sprawniej, ale…
fot. Tadeusz RudzkiMost Poniatowskiego
Badania przeprowadzone przez serwis targeo.pl pokazują m.in. jak pogorszyła się sytuacja warszawskich kierowców po zamknięciu Mostu Łazienkowskiego, ale wskazują też, że w wielu miejscach wytyczenie nowych buspasów poprawiło sytuację kierowców. Problem z tymi wnioskami jest jednak taki, że od zmian minęło zbyt mało czasu, by wyciągać daleko idące wnioski.

Tak znaczące wydarzenie jak niedawne zamknięcie Mostu Łazienkowskiego w stolicy ma poważne konsekwencje dla całego układu komunikacyjnego miasta. Samochody, do tej pory korzystające z wyłączonej z ruchu przeprawy, muszą przekraczać Wisłę inną drogą. Utrudnienia odczuli zwłaszcza kierowcy mieszkający na Pradze Południe oraz w Wawrze. Z pewnością największą część ruchu aut przejęły mosty Siekierkowski oraz Poniatowskiego, ważną funkcję pełni jednak także Most Świętokrzyski.

Wprowadzone niedawno buspasy oraz ograniczenia w ruchu na Moście Poniatowskiego służą oczywiście autobusom, oznaczają jednak dalsze ograniczenia przepustowości dla aut prywatnych. Tym samym korytarze komunikacyjne najbliżej Wisły (Wisłostrada oraz Wał Miedzeszyński wraz z Wybrzeżem Szczecińskim) muszą także przejąć dodatkowe obciążenie wynikające ze zmiany zachowań kierowców. Zatory komunikacyjne potęguje zaś przede wszystkim ograniczona przepustowość dojazdów do mostów w formie skrzyżowań z sygnalizacją na Moście Świętokrzyskim oraz wiaduktów przy Moście Siekierkowskim.

Próby odpowiedzi na pytanie jak zmieniła się sytuacja na drogach po wyłączeniu z ruchu Trasy Łazienkowskiej podjęło się Targeo, które opublikowało raport bazujący na danych gps z poruszających się samochodów. Wyniki opisał serwis tvnwarszawa.tvn24.pl. Z treści dokumentu wynika jednoznacznie, że korki są większe, a buspasy pozwalają na sprawniejsze poruszanie się autobusów. Trudno jednak wysnuć z dostępnych analiz dalej posunięte wnioski, a stwierdzenie o większych zatorach na Trasie Siekierkowskiej po likwidacji buspasa na Moście Poniatowskiego jest trudne do uzasadnienia.

Należy pamiętać, że ruch uliczny podlega nieustannym zmianom każdego dnia. Ponadto wpływ na korki ma wiele czynników, w tym opady, ferie i dni wolne od pracy czy też inne, równolegle trwające prace remontowe. W przypadku Al. Jerozolimskich i Mostu Poniatowskiego wpływ na przepustowość ma także ręczne sterowanie ruchem na niektórych skrzyżowaniach. Dlatego monitorowanie a tym bardziej próba tłumaczenia zmian śledzonych jedynie w krótkich okresach czasu jest bardzo trudna, nawet przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii jak GPS. Dodatkowo należy założyć, że po zamknięciu mostu transport publiczny zyskał dodatkowych pasażerów, gdyż warunki i czas dojazdu z Pragi autobusami i tramwajami, pomimo większego ścisku, pogorszyły się najmniej. W najbliższych tygodniach na popularności zyska zaś przede wszystkim II linia metra oraz linie dowożące pasażerów do niej.

Niewątpliwie transport publiczny w stolicy w ostatnim okresie potwierdził wysoką jakość świadczonych usług oraz gotowość na zarządzanie kryzysowe. Warto, aby wdrożonych ostatnio ułatwień dla autobusów nie likwidować po otwarciu wyremontowanego mostu, gdyż wygeneruje to dodatkowy ruch wzbudzony spowodowany większą przepustowością ciągów komunikacyjnych. Należy także dążyć do tego, aby zatrzymać jak najwyższą liczbę nowych pasażerów, którzy zdecydowali się skorzystać z oferty ZTM zamiast wybrać własne auto w tym kryzysowym czasie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Kilkanaście kilometrów buspasów do 2023 r.

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Redakcja 20 listopada 2020

Wilno powiększy do 46 km sieć buspasów

Komunikacja

Wilno powiększy do 46 km sieć buspasów

Rafał Dybiński 18 kwietnia 2020

Zobacz również:

Warszawa: Kilkanaście kilometrów buspasów do 2023 r.

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Redakcja 20 listopada 2020

Wilno powiększy do 46 km sieć buspasów

Komunikacja

Wilno powiększy do 46 km sieć buspasów

Rafał Dybiński 18 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5