Zakończyło się Warszawskie Badanie Ruchu. Teraz trwa opracowywanie danych. Wyniki badań będą znane w listopadzie, a w przyszłym roku gotowy ma być nowy model ruchu.
Badania ruchu w Warszawie były prowadzone w latach 1969, 1980, 1993, 1998 i 2005. Warszawskie Badanie Ruchu 2015 ruszyło 8 kwietnia a zakończyło się 27 czerwca. Przez ten czas zebrane zostały informacje o sposobach podróżowania po mieście przez warszawiaków a także dane o ruchu pojazdów (z uwzględnieniem podziału na rowery, motocykle, samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy). Ankieterzy przepytali 17 tys. osób.
Wykonane zostały także wszystkie założone badania ruchu pojazdów. Pojazdy policzono w ponad 200 punktach na granicy aglomeracji, na granicy Warszawy, w centrum miasta, na ulicach przecinających średnicową linię kolejową od Piastowa do Halinowa i na mostach. W pierwszym dniu liczenia pojazdów w centrum na ul. Grzybowskiej ok. godz. 10.00 wstrzymany został ruch, a na miejsce przybyły służby ratownicze. Ulica została otwarta po ok. 45 min. Specjaliści odpowiedzialni za budowę modelu ruchu uznali, że nie jest konieczne powtarzanie pomiarów w tym miejscu, bo działo się to poza godzinami szczytu i nie zaburzy modelu.
Badacze policzyli także pasażerów w metrze, tramwajach, autobusach i pociągach SKM, WKD oraz Kolei Mazowieckich – łącznie w 130 punktach zlokalizowanych podobnie jak na drogach, a także pasażerów pociągów dalekobieżnych na Dworcach Wschodnim, Centralnym i Zachodnim. Podczas pomiarów w metrze 26 maja ok. godz. 10.00 na stacji Świętokrzyska włączył się alarm przeciwpożarowy. Po kilku minutach został odwołany; w tym przypadku naukowcy także uznali, że nie ma potrzeby dodatkowego liczenia pasażerów. Tysiąc ankiet przeprowadzono z podróżnymi autobusów komunikacji regionalnej. Podczas WBR założono także zbadanie ruchu towarowego. Do końca czerwca zrealizowano 1450 wywiadów z kierowcami ciężarówek. Nowością jest również badanie ruchu rowerowego.
Obecnie trwa sprawdzanie i wprowadzanie do bazy ostatnich ankiet i wyników pomiarów oraz przetwarzanie zebranych danych. Pełny raport z WBR 2015 zawierający zestawienia opisujące zachowania komunikacyjne mieszkańców Warszawy (m.in. liczb podróży wykonywanych w ciągu doby w określonych celach, wykorzystywanych środków transportu i czasów podróży) oraz wielkości ruchu i liczby pasażerów komunikacji zbiorowej zostanie przekazany do końca listopada. Model ruchu będzie gotowy do końca maja 2016 r. – To matematyczny zapis podróży, które zachodzą w Warszawie i jej otoczenie. Próbujemy znaleźć rodzaj symulatora, w jaki mieszkańcy poruszają się po mieście. Podstawową cechą jest odwzorowanie stanu istniejącego. Model będzie w stanie przewidzieć niemal wszystkie sytuacje i scenariusze rozwoju systemu transportowego – zamknięcie mostu, otwarcie linii tramwajowej czy metra – mówi Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej. Jak dodaje, taki model jest niezbędny dla inwestycji, dla których miasto ubiega się o dofinansowanie unijne.
Do modelu zostaną wprowadzone dane wejściowe w postaci podaży, czyli modelu sieci, będącego odwzorowaniem całego układu drogowego i transportowego, popytu, czyli danych ankietowych oraz danych pomiarowych, które służą sprawdzeniu, czy model działa właściwie. Opracowany model będzie w stanie oszacować, ile osób przesiądzie się do komunikacji np. w przypadku zamknięcia mostu, jakie będą efekty zmian tras i częstotliwości komunikacji miejskiej. Określi też efektywność nowych inwestycji oraz posłuży analizie oddziaływania na środowisko.
Warszawskie Badanie Ruchu 2015 wykonuje wybrane w przetargu konsorcjum, którego liderem jest instytut badawczy PBS, w skład którego wchodzą ponadto Politechniki Warszawska i Krakowska. Za WBR 2015 miasto zapłaci 1 806 870 zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.