Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Tramwaje podmiejskie wypadną z kontraktu terytorialnego?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-02-03 14:07
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Tramwaje podmiejskie wypadną z kontraktu terytorialnego?
FOT. Marcin Białek, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Projekt Kontraktu Terytorialnego dla województwa mazowieckiego czeka odchudzenie. Choć władze samorządu wojewódzkiego przekonują, że jest za wcześnie mówić, co z niego wypadnie, to małe są szanse, żeby tramwaje podmiejskie do Janek, Konstancina-Jeziorny i Łomianek, jak i tramwaj w Radomiu się utrzymały. Priorytet mają mieć inwestycje, które da się zrealizować w krótkiej perspektywie czasowej.

Kontrakt terytorialny to rodzaj umowy między rządem a samorządem terytorialnym. Określa on priorytetowe inwestycje, które obie strony zobowiązują się realizować. Według założeń ma to być najważniejszy instrument planistyczny. Jednocześnie nie powinien on zawierać pełnej listy do realizacji w nowej perspektywie finansowej UE, a także być zbiorem pomysłów na inwestycje, „które nie są jeszcze przygotowane”.

130 projektów z Mazowsza

Zarząd Województwa Mazowieckiego we wrześniu 2013 r. przyjął listę priorytetowych inwestycji, dwa kolejne projekty z Radomia zostały dołączone w listopadzie ub.r. Na krótkiej liście znalazło się ok. 130 projektów podzielonych na obszary tematyczne: badania i rozwój, transport, środowisko, energetyka, społeczeństwo oraz Polska Wschodnia.

O dziwo na liście znalazły się też projekty – zdawałoby się – z pogranicza fantastyki, jak wybiegowe trasy tramwajowe z Warszawy do Raszyna i Janek, Łomianek oraz Konstancina-Jeziorny (tzw. tramwaj metropolitarny), a także linia tramwajowa w Radomiu. Lokalne samorządy były zaskoczone uwzględnieniem tych propozycji albo wręcz – jak w przypadku Radomia – niezadowolone. Na pewno jednak nie spełniały one kryterium „przygotowania” (w wielu przypadkach to były tylko luźne koncepcje). – W procesie wyboru inwestycji bierzemy pod uwagę głos innych – samorządów lokalnych i instytucji, które będą odpowiedzialne za realizacje planowanych inwestycji – odpowiada Marta Milewska, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Niektóre z tych propozycji zostały zgłoszone właśnie przez radnych albo lokalne organizacje.

Co wypadnie

Teraz okazuje się, że lista projektów zostanie okrojona. – Zgodnie z wymogami Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, prowadzone są prace nad ograniczeniem we wszystkich województwach listy inwestycji proponowanych do kontraktu terytorialnego – mówi Milewska. Jednocześnie zaznacza, że nie można – póki trwają negocjacje z ministerstwem – jednoznacznie określić, które projekty znajdą się na ostatecznej liście.

Które przedsięwzięcia mają szansę pozostać w Kontrakcie? – Ostatnio wskazanym przez ministerstwo priorytetem jest możliwość realizacji inwestycji w okresie 2-3 lat – wyjaśnia Marta Milewska. Wydaje się, że z uwagi na dosyć wstępne zaawansowanie wspomniane projekty tramwajowe nie spełniają tego kryterium. Brakuje też wyraźnego wsparcia ze strony władz lokalnych. Ostatnio, w zleconej przez Warszawę analizie perspektywicznego rozwoju sieci tramwajowej do 2040 r., podmiejskie linie tramwajowe otrzymały, z uwagi na trudność w realizacji, dosyć niski priorytet – spośród wymienionych tras powinny zostać zbudowane w trzeciej bądź ostatniej kolejności. – W przypadku inwestycji tramwajowych, ważna jest współpraca z m.st. Warszawą i innymi gminami związanymi z inwestycją. To one muszą określić, czy są to istotnie najbardziej priorytetowe przedsięwzięcia i czy możliwa jest ich sprawna i co ważne – szybka realizacja.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jak skomunikować Konstancin z Warszawą?

Przestrzeń

Jak skomunikować Konstancin z Warszawą?

Witold Urbanowicz 06 lutego 2014

Warszawa: Tramwaje podmiejskie sensu nie mają?

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje podmiejskie sensu nie mają?

Witold Urbanowicz 28 stycznia 2014

Warszawa: Gdzie budować tramwaje?

Przestrzeń

Warszawa: Gdzie budować tramwaje?

Witold Urbanowicz 24 stycznia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5