Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj do Janek, Łomianek i Konstancina? Samorządy nic nie wiedzą

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2013-10-31 14:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
współpraca Jakub Dybalski

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Tramwaj do Janek, Łomianek i Konstancina? Samorządy nic nie wiedzą
Aleja Krakowska w Raszynie. Znajdzie się miejsce na tramwaj?fot. Arek o2, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia
Dotarliśmy do projektu Kontraktu Terytorialnego dla województwa mazowieckiego w perspektywie do 2020 r. Zawiera on m.in. linie tramwaju metropolitarnego do Janek, Łomianek oraz Konstancina-Jeziorny. Problem w tym, że zainteresowane samorządy niewiele o tych planach wiedzą.

Kontrakt Terytorialny to umowa między samorządem szczebla wojewódzkiego a rządem, określająca priorytety inwestycyjne w perspektywie 2014-2020 do sfinansowania przez budżet centralny. Projekt takiego Kontaktu został przesłany do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Oprócz znanych i wielokrotnie wspominanych inwestycji w tabor oraz infrastrukturę warszawskiej komunikacji miejskiej, a także modernizację Warszawskiego Węzła Komunikacyjnego, na liście znalazło się kilka ciekawych pozycji – m.in. tramwaj metropolitarny do Janek (210 mln zł), Konstancina (350 mln zł) i Łomianek (220 mln zł).

Brak miejsca w Raszynie?

Takim obrotem sprawy zaskoczone są samorządy, przez teren których przebiegać miałby tramwaj. – W projekcie jest do Janek? To jeszcze lepiej. Ale nie wiem jaką trasą pójdzie linia. Dwa lata temu ZTM zwrócił się do nas o wyznaczenie w planie zagospodarowania przestrzennego miejsca pod ewentualną linie tramwajową. To zrobiliśmy do pewnego momentu. Ale dalej wchodzimy już w zwartą zabudowę Raszyna i tam miejsca nie ma – komentuje Mirosław Chmielewski, zastępca wójta Raszyna.

Jeszcze w latach 70. planowano trzeci pas przy al. Krakowskiej – jednej z głównych tras wyjazdowych z Warszawy. – Teraz nie wiem jak można byłoby puścić linię tramwajową. Chyba jedyne wyjście to podnieść ją ponad poziom ulicy – mówi Chmielewski. Kolejny problem to parking Park&Ride wybudowany na pętli Okęcie (P&R Al. Krakowska), który utrudnia przedłużenie istniejącej linii tramwajowej.

Konstancin: To na razie pomysł

Nowością jest koncepcja wybudowania tramwaju do Konstancina-Jeziorny. Jak zastrzegają władze, to pomysł w bardzo wstępnej fazie. – Nie wiem w ogóle, czy dojdzie do jego realizacji. Jakiś czas temu usłyszałem o takiej możliwości, więc skonsultowałem się z Tramwajami Warszawskimi. Tam powiedzieli mi, że władnym, by wpisać taką inwestycję w plany jest ratusz, więc wysłałem tam pismo. No i jak widać propozycja została uwzględniona – mówi Kazimierz Jańczuk, burmistrz Konstancina.

W tej chwili nie ma w okolicy linii tramwajowej, do której Konstancin mógłby się podłączyć. – Jak wyobrażam sobie taki tramwaj? Wiem, że planowana jest budowa tramwaju do Wilanowa. Jechałby od Dworca Zachodniego, przez Goworka i Sobieskiego aż do Świątyni Opatrzności Bożej i stamtąd ma iść odnoga do Wilanowa. Nie wiem, czy wtedy w stronę Konstancina pobiegłaby linia od Świątyni, skąd jest bliżej, czy byłaby to kontynuacja linii z Wilanowa – zastrzega Jańczuk. Tramwaj do Wilanowa również znajduje się w Kontrakcie Terytorialnym, jak i planach Warszawy na kolejną perspektywę.

Łomianki: Może za 20 lat

Najbardziej aktywnie o tramwaj starają się władze Łomianek. – Od kilku lat zabiegaliśmy o rezerwę. Koncepcja jest w fazie bardzo początkowej. Zakładaliśmy poprowadzenie linii od ulicy Marymonckiej wzdłuż Pułkowej (po wschodniej stronie jest miejsce). W Łomiankach prowadziłaby całą Warszawską do Graniczki, czyli miejsca, w którym ma powstać węzeł drogowy z S7 – mówi Piotr Rusiecki, zastępca burmistrza Łomianek. Tramwaj byłby przedłużeniem trasy na Marymonckiej – Łomianki zakładają połączenie albo z węzłem Metro Młociny albo w kierunku Marymontu.

mat. UM Łomianki

Kiedy mogłaby powstać taka trasa? – Myślimy perspektywicznie – żeby poprowadzić linię w momencie, kiedy będzie się to opłacać – mówi Piotr Rusiecki. Jak dodaje, bez wsparcia zewnętrznego Łomianek nie będzie stać na taką inwestycję.

Wszystko zależy od rządu

Projekt Kontraktu został już przyjęty. – Konsultacje społeczne już się skończyły. Lista kontraktu terytorialnego została już przesłana do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Wkrótce powinny rozpocząć się negocjacje – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy samorządu województwa. Po ich zakończeniu będzie wiadomo, które inwestycje zostaną dofinansowane.

Temat tramwaju metropolitarnego w perspektywie do 2020 r. pokazuje spore luki w podejściu do planowania w aglomeracjach. Wpisane są konkretne kwoty, choć dokładny przebieg linii nie jest nawet zatwierdzony. Najbardziej zainteresowane samorządy sprawiają wrażenie zaskoczonych informacją o uwzględnieniu nowych tras tramwajowych. Wcześniej poczynione inwestycje – jak parking przesiadkowy P&R Al. Krakowska – nie uwzględniają proponowanych linii tramwajowych. Z drugiej strony brakuje tramwaju do Piaseczna czy Ząbek, o których wcześniej sporo się mówiło.

A może w tym podejściu jest metoda? Wpiszmy do Kontraktu jak najwięcej inwestycji, nawet jeśli dostaniemy część środków, to i tak będzie to bardzo dużo.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jak skomunikować Konstancin z Warszawą?

Przestrzeń

Jak skomunikować Konstancin z Warszawą?

Witold Urbanowicz 06 lutego 2014

Warszawa: Tramwaje podmiejskie wypadną z kontraktu terytorialnego?

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaje podmiejskie wypadną z kontraktu terytorialnego?

Witold Urbanowicz 03 lutego 2014

Warszawa: Tramwaje podmiejskie sensu nie mają?

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje podmiejskie sensu nie mają?

Witold Urbanowicz 28 stycznia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5