Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Najgorsze powietrze od 10 lat. Odpowiedzią metro i nowy tabor

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Najgorsze powietrze od 10 lat. Odpowiedzią metro i nowy tabor
fot. MZA Warszawa
Jak przekazują władze Warszawy, powietrze w stolicy w ostatnich dwóch dniach – jeżeli chodzi o stężenie pyłu PM10 – było najgorsze od dziesięciu lat . Przyczyniły się do tego przede wszystkim spalanie w piecach odpadów i węgla niskiej jakości oraz wyjątkowo niekorzystne warunki atmosferyczne. Samorząd zapowiada zainwestowanie w tym roku ponad 2 mld zł na ochronę środowiska, z czego ponad 1,1 mld zł zostanie przeznaczonych na ochronę powietrza. Główne działania to rozbudowa metra i nowy tabor komunikacji, ale ruszyć ma też program dofinansowania wymiany nieekologicznych pieców.

W niedzielę i poniedziałek 8-9 stycznia Warszawa zanotowała rekordowo wysokie stężenia niekorzystnych pyłów PM10, które złożyły się na powstanie popularnego ostatnio zjawiska smogu. – To sytuacja niespotykana od dziesięciu lat – od czasu, kiedy prowadzone są pomiary. Według mojej wiedzy podobne problemy były w 2005 r. – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Przyczyniły się do tego opał niskiej jakości w związku z mrozami, a także wyjątkowo niekorzystne zjawiska atmosferyczne i brak wiatru.

Warszawa z bardziej rygorystycznymi wskaźnikami

W skali kraju ustalono poziom informowania o złym powietrzu, gdy stężenie cząsteczek PM10 przekroczy wartość 200 mikrogramów na metr sześcienny, a poziom alarmowania – przy 300 mikrogramach. 8 stycznia Warszawa zbliżyła się do 197,7 mikrogramów w skali dnia, choć zanotowano maksymalne stężenie godzinne w wysokości 437 mikrogramów. – Alarmy ogłoszono jednego dnia dla wielu miast, to nie jest problem lokalny – mówi wiceprezydent. Olszewski podkreśla, że i tak odnotowano poziomy stężenia o połowę mniejsze niż na południu Polski. W rekordowym Rybniku stężenie średniodobowe 9 stycznia wynosiło 860 mikrogramów, a maksymalne stężenie godzinne wyniosło 1585 mikrogramów. – Jesteśmy polskim średniakiem, jeżeli chodzi o jakość powietrza. To zasługa największej w Polsce sieci ciepłowniczej – podkreśla Michał Olszewski.

Warszawa przyjęła bardziej rygorystyczne normy od średniej krajowej – za stan niepokojący uznano przekroczenie poziomu 100 mikrogramów. W momencie, gdy sytuacja nie rokuje poprawą, to następnego dnia wprowadzana jest bezpłatna komunikacja, jak miało to miejsce 9 stycznia. – To uderzenie w największy dzwon – mówi Michał Olszewski. Również wczoraj przy okazji bezpłatnych przejazdów zanotowano wzrosty liczby podróżnych. – Zbieramy dane, sytuacja jest analogiczna do sytuacji 15 grudnia. W stosunku do średniej z zeszłego tygodnia, który jednak miał charakter świąteczny, w metrze było o 25% więcej podróżnych, natomiast względem grudnia, gdy z kolei odnotowujemy liczbę pasażerów większą niż średnia, podróżnych i tak było o kilka procent więcej – wylicza Olszewski.

Ponad 70 dni w roku ze złym powietrzem

Największe stężenie odnotowuje zazwyczaj stacja przy al. Niepodległości. W sumie Warszawa odnotowała w zeszłym roku 71 dni z przekroczeniem emisji PM10 na poziomie 50 mikrogramów na metr sześcienny. To o połowę mniej niż w 2010 r., ale plan do 2020 r. zakłada, by liczba ta zmniejszyła się do 35 dni. – Prawdopodobnie i dzisiaj dojdzie do przekroczenia poziomu dopuszczalnego, ale będzie to wartość poniżej 100 mikrogramów na metr sześcienny – mówi Olszewski.

Jak dodaje, w trakcie opracowywania jest Warszawski Indeks Powietrza, który szczegółowo ma dostarczać mieszkańcom informacje o jakości powietrza. Będzie on interpretował wyniki i określał grupy ryzyka. Politechnika Warszawska przygotowuje właśnie algorytm. Pierwszy etap, bazujący na już dostępnych źródłach informacji, będzie gotowy na jesieni 2017 r. Cały projekt rozpisany jest jednak na trzy lata – w całej aglomeracji ma pojawić się 100 nowych stacji pomiarowych.

Receptą budowa metra, nowy tabor i dofinansowanie pieców

Stolica chwali się przeznaczeniem w 2017 r. ponad 2 mld zł na ochronę środowiska, w tym ponad 1,1 mld zł na ochronę powietrza. W pozycji tej kryją się przede wszystkim wydatki na transport miejski (750 mln zł), z czego dużą część pochłonie trwająca rozbudowa II linii metra, poza tym 250 mln zł zostanie przeznaczone na zakup niskoemisyjnego taboru, 83 mln zł na infrastrukturę rowerową, a 23 mln zł na edukację ekologiczną. Przewidziano także rozbudowę i modernizację sieci ciepłowniczych. Ratusz zaplanował również 120 mln zł na zieleń i przyrodę – powstaną m.in. dwa parki. Jeden na Mokotowie u zbiegu Puławskiej i Rzymowskiego wokół Stawu Służewieckiego. Drugi park zostanie wytyczony wzdłuż Gierdziejewskiego w Ursusie, między Warszawską, Czerwoną Drogą, Wolności i Orłów Piastowskich.

12 stycznia rusza program dofinansowania wymiany kotłów. Uczestniczy otrzymają nie więcej niż 75% kosztów wymiany instalacji – w przypadku wymiany pieców do 7 tys. zł w przypadku gospodarstw indywidualnych i 15 tys. zł w przypadku wspólnot mieszkaniowych, a w przypadku węzłów cieplnych do 10 tys. dla osób fizycznych i prowadzących działalność gospodarczą i do 20 tys. zł w przypadku wspólnot.

Czym jest smog? Czy bezpłatna komunikacja w dni z gorszym powietrzem ma sens? Czytaj TUTAJ
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Nowy lider na smogowej mapie Polski

Przestrzeń

Nowy lider na smogowej mapie Polski

inf. pras. 05 listopada 2022

Czy polskie miasta odważą się na deklaracje klimatycznej neutralności? Szansa na środki

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Nowy lider na smogowej mapie Polski

Przestrzeń

Nowy lider na smogowej mapie Polski

inf. pras. 05 listopada 2022

Czy polskie miasta odważą się na deklaracje klimatycznej neutralności? Szansa na środki

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5