Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa. 15 proc. pasażerów więcej w czwartkowej darmowej komunikacji

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-12-16 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa. 15 proc. pasażerów więcej w czwartkowej darmowej komunikacji
Warszawa za mgłąfot. Jakub Dybalski
Z powodu smogu w czwartek w Warszawie, po raz pierwszy w historii, zdecydowano się na całodzienną bezpłatną komunikację. Jak się okazało, przyciągnęło to do autobusów, tramwajów i metra nowych pasażerów. – To mniej więcej wzrost o 15 proc. – powiedział nam wiceprezydent Michał Olszewski. Problem jest jednak z policzeniem, czy na ulicach było mniej samochodów.

Pewnie nie tylko w redakcji Transportu–Publicznego.pl toczyły się w czwartek rano rozmowy, czy na ulicach stolicy jest mniej samochodów, a może więcej, a może nie widać różnicy. W całym mieście można było tego dnia jeździć komunikacją miejską bez biletu, każdym środkiem transportu, w którym taki bilet zwykle pozwala na przejazd, więc również w pociągach Kolei Mazowieckich w I i II strefie biletowej. Celem było zachęcenie warszawiaków do pozostawienia samochodu na parkingu, a powodem – przekroczone normy smogowe dla miasta.

Oszacowano pasażerów, nieoszacowano samochodów

– 15 proc. – wskazuje wiceprezydent Michał Olszewski. O tyle więcej, w porównaniu do zwykłego dnia, było pasażerów komunikacji miejskiej. Jak to policzono, skoro kasowniki były wyłączone, a bramki metra otwarte? W pojazdach są kamery używane do systemowego zliczania pasażerów. Nie ma ich jedynie w starych składach pociągów metra, dlatego I linii metra w ogóle nie wlicza się do statystyk i nie jest to spowodowane notorycznie otwartymi bramkami bagażowymi, która warszawiacy wolą od zwykłych bramek, gdzie trzeba „odbić” kartę miejską. Na drugiej linii pasażerów było o 10 proc. więcej niż zwykle.

Trudniej jednak oszacować ilość samochodów na ulicach. W Zarządzie Dróg Miejskich powiedziano nam, że w tej kwestii nie ma danych, bo trudno zorganizować szeroko zakrojone liczenie z dnia na dzień. Zapytaliśmy o dane serwis Targeo, który informuje na stronie internetowej o zakorkowaniu dróg dojazdowych do stolicy i czasie przejazdu wybranymi odcinkami ulic. Ale o ile w czwartek korki w Warszawie były mniejsze (co sugerowałoby mniej samochodów) niż zwykle, to metoda zbierania danych przez Targeo nie polega na liczeniu aut, ale na zbieraniu danych w czujnikach zainstalowanych w wybranych samochodach więc trudno wyciągać daleko idące wnioski.

Zapytaliśmy też o doświadczenia Krakowa, który od zeszłego roku, w przypadku stwierdzenia fatalnej jakości powietrza pozwala następnego dnia podróżować komunikacją miejską za darmo posiadaczom dowodów rejestracyjnym z tyloma osobami ile mieści się w ich samochodach (w Warszawie w czwartek po prostu wprowadzono bezpłatną komunikację dla wszystkich). Wiceszef krakowskiego ZIKiT–u Łukasz Franek przyznał, że co prawda mają dane o pasażerach, którzy kontrolerom legitymowali się dowodem rejestracyjnym (na ponad tysiąc kontroli w tych dniach było to 781 osób), ale ilości samochodów na ulicach również póki co nie policzyli.

Jeśli jednak w Warszawie liczba pasażerów skoczyła o kilkanaście procent, to można przypuszczać, że część samochodów, które zwykle jeżdżą po stolicy, pozostało na parkingach i w garażach. Trudno też pomijać wymiar promocyjny.

Jak w Warszawie decyduje się o darmowej komunikacji

Warto pamiętać, że w stolicy system działa nieco inaczej niż w Krakowie. Tam średnie przekroczenia z trzech stacji pomiarowych danego dnia (limit to 150 mikrogramów/m3), lub znaczące (na poziomie 300 mikrogramów/m3) przekroczenia na którejkolwiek stacji, skutkują wprowadzeniem darmowej komunikacji dla posiadaczy samochodów nazajutrz.

W Warszawie wystarczy przekroczenie stężenia pyłu PM10 w jednej stacji (granica to 100 mikrogramów/m3), by urzędnicy zaczęli monitorować prognozy Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska na następny dzień. Jeśli wygląda na to, że drugi dzień z rzędu wyznaczony limit będzie przekroczony, wtedy komunikacja jest darmowa. Już na wstępie przewidywano, że takich sytuacji w Warszawie będzie w ciągu roku najwyżej kilka.

W stolicy wystarczy przekroczenie na jednej stacji, choć w praktyce taki poziom i notowany jest tylko w stacji przy Al. Niepodległości. Olszewski tłumaczy, że kłopot polega na tym, że poziom smogu trudno przewidzieć. W styczniu ma być gotowy, przygotowywany na zlecenie ratusza na Politechnice Warszawskiej, nieco bardziej rozbudowany system alertów jeśli chodzi o jakość powietrza. Docelowo miasto chce mieć własny model prognozowania poziomu smogu, niezależny od tego, który ma WIOŚ.

Wiceprezydent Warszawy tłumaczył nam, że o ile lokalnie samochody mogą decydować o zanieczyszczeniu powietrza, to w skali całego miasta główny problem to niska emisja, czyli piece – stare oraz takie w których pali się czym popadnie. To kłopot głównie Wawra, Wilanowa, ale też podwarszawskiego Legionowa. Władze miasta liczbę pieców do wymiany szacują na kilka tysięcy. W czwartek uruchomiono miejski program dotacji do wymiany starych pieców i przyłączenia do sieci ciepłowniczej (od 7 do 20 tys. zł).

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Mobilis z bonusem. Umowa na pół roku

Prawo & Finanse

Warszawa. Mobilis z bonusem. Umowa na pół roku

Jakub Dybalski 09 grudnia 2016

Powstanie buspas z Pruszkowa do Warszawy w czasie remontu torów?

Komunikacja

Powstanie buspas z Pruszkowa do Warszawy w czasie remontu torów?

Witold Urbanowicz 08 grudnia 2016

Budowa metra wyłączyła priorytet tramwajów. Ale nie na stałe

Komunikacja

Budowa metra wyłączyła priorytet tramwajów. Ale nie na stałe

Witold Urbanowicz 06 grudnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS