Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa. Minister Adamczyk grzmi: Autobusy w stanie zatrważającym!

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-06-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa. Minister Adamczyk grzmi: Autobusy w stanie zatrważającym!
fot. MIBminister Andrzej Adamczyk i szef GITD Alvin Gajadhur
Główny Inspektorat Transportu Drogowego skontrolował w środę w Warszawie kilkanaście autobusów miejskich i drugie tyle podmiejskich. W piątek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i szef GITD Alvin Gajadhur grzmieli na briefingu prasowym, że jeżdżenie autobusami w okolicach stolicy może nie być bezpieczne. Największy przewoźnik – MZA Warszawa – broni się, że zatrzymano tylko trzy dowody rejestracyjne, które już zresztą zwrócono.

– Kiedy wczoraj zostałem poinformowany o wynikach tych kontroli, uznałem je za zatrważające. Powinny dać do myślenia tym, którzy są odpowiedzialni za stan techniczny autobusów w Warszawie – mówił Adamczyk. – Jeśli na 14 badanych pojazdów w ruchu miejskim, aż w dziewięciu przypadkach zostaje zatrzymany dowód rejestracyjny i autobusy są wycofane, a w 14 badanych autobusach podmiejskich dowód rejestracyjny zatrzymano w 12 przypadkach, to nie można nad tym przejść do porządku dziennego. To powinno co najmniej wzbudzić refleksję zarówno urzędników w mieście, jak i właścicieli firm przewozowych – dodawał.

Autobusy jeżdżące pod znakiem ZTM Warszawa badano na pętli Górczewska, z kolei te podmiejskie – przy Dworcu Zachodnim. Ministrowie nie podali do jakich przewoźników nalezą pojazdy o zakwestionowanym stanie technicznym, jedynie stwierdzili, że autobusy miejskie to zarówno należące do MZA jak i firm obsługujących linie miejskie w Warszawie.

– To były dosyć poważne usterki. Zużyte bieżniki, wycieki płynów eksploatacyjnych, niesprawne układy hamulcowe, usterki w zawieszeniu – mówił Gajadhur. – Prowadzimy takie kontrole w całym kraju. O ile zwykle dowód rejestracyjny zatrzymujemy w co czternastym przypadku, to w przypadku autobusów podmiejskich zdarza się to znacznie częściej. W ostatnim miesiącu przeprowadziliśmy takie kontrole w Łodzi, Piotrkowie Trybunalskim i Bydgoszczy. Zatrzymywaliśmy między 45 a 65 proc. dowodów rejestracyjnych – dodawał.

Zarówno Adamczyk, jak i Gajadhur przyznali, że próba była dość mała (codziennie po Warszawie jeździ ok. 1,5 tys. miejskich autobusów), co jednak nie przeszkodziło im wyrazić dużego zaniepokojenia bezpieczeństwem warszawiaków.

MZA: Zatrzymano nam trzy autobusy, już mamy je z powrotem

– Były wątpliwości i sprawy sporne w przypadku trzech autobusów. W jednym inspektorzy stwierdzili, że kratownica jest uszkodzona, bo farba odeszła. W dwóch pozostałych uwagi dotyczyły zabłocenia skrzyni biegów na rogach, choć żadnego wycieku nie było – tłumaczył nam szef Miejskich Zakładów Autobusowych Jan Kuźmiński. – To nie są sprawy, które całkowicie uniemożliwiają eksploatację autobusów. Zresztą kontrola była w środę, a dzisiaj wszystkie dowody rejestracyjne mamy już odebrane – dodawał.

MZA Warszawa to miejska spółka, która odpowiada za obsługę ok. 70 proc. linii autobusowych w stolicy. Przewóz na pozostałych liniach Zarząd Transportu Miejskiego zleca prywatnym przewoźnikom.

Utrata dowodu za uchwyt flagi?

– Inspektorzy chcieli zabrać też dowód czwartego autobusu na podstawie tego, że uchwyt do flagi był zamontowany po środku zderzaka, a powinien być u góry. Jak stwierdzili, zagraża to bezpieczeństwu pieszych w razie kolizji. Szczęśliwie na pętli było nasze pogotowie techniczne, więc po prostu zdemontowali uchwyt i obyło się bez zatrzymania – opisywał wypadki ze środy Kuźmiński. – Dzisiaj kontrole odbywają się na Wilanowskiej i Szczęśliwicach. Nie chwilę obecną nie mamy informacji, żeby coś się działo – dodawał.

– Nie obawiamy się ani ITD, ani policji. Nie uważamy, żeby w przypadku pojazdów MZA był problem z bezpieczną eksploatacją. Bardzo restrykcyjnie podchodzimy do tych kwestii. Nasze autobusy co pół roku przechodzą badania rejestracyjne. Nie mamy starych autobusów, teraz średnia wieku pojazdów wynosi 6,5 roku [przyjmuje się, że standardowy czas eksploatacji autobusu to 10 lat – red.]. Na 10 tys. km mamy średnio nieco ponad jedną awarię. Dawniej było to 5-6 awarii. Stan kratownic też jest bardzo dobry. Nie musimy już wykonywać remontów, bo elementy konstrukcyjne są tak wykonane, żeby pojazd mógł przejeździć do końca eksploatacji – tłumaczył Kuźmiński.

Problem z prywatnymi?

Prezes MZA podkreślił, że wypowiada się tylko w imieniu swojej spółki. – Jak są problemy z autobusami MZA, to mówi się o autobusach MZA. Jak są problemy z autobusami innych przewoźników, to mówi się o autobusach komunikacji miejskiej, co też w nas uderza, bo w końcu jesteśmy największym przewoźnikiem w Warszawie – wskazał Kuźmiński.

Rzeczywiście często zdarzają się zastrzeżenia co do pojazdów prywatnych przewoźników. Służby nadzoru ruchu ZTM, choć nie mają uprawnień związanych z zatrzymywaniem dowodów rejestracyjnych, w przypadku rażących zastrzeżeń wysyłają pojazdy do zajezdni, Zresztą, na bazie tych doświadczeń, w nowych przetargach organizator jako jeden z pierwszych w kraju stawia niezwykle wysokie wymagania względem przewoźników, związane m.in. z dopuszczaniem pojazdów do eksploatacji i zapewnieniem odpowiedniego zaplecza. 
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

Komunikacja

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

inf. pras. UM Warszawa 28 sierpnia 2023

Warszawa: ZTM zagęszcza komunikację zastępczą na Woli i Jelonkach

Przestrzeń

Zobacz również:

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Komunikacja

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Elektryczne MAN-y na testach w Poznaniu i Warszawie

Komunikacja

Elektryczne MAN-y na testach w Poznaniu i Warszawie

Redakcja/inf. pras. 28 lipca 2023

Adamczyk: Mam nadzieję, że tramwaje dla Warszawy powstaną w Polsce

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

Komunikacja

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

inf. pras. UM Warszawa 28 sierpnia 2023

Warszawa: ZTM zagęszcza komunikację zastępczą na Woli i Jelonkach

Przestrzeń

Zobacz również:

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Komunikacja

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Elektryczne MAN-y na testach w Poznaniu i Warszawie

Komunikacja

Elektryczne MAN-y na testach w Poznaniu i Warszawie

Redakcja/inf. pras. 28 lipca 2023

Adamczyk: Mam nadzieję, że tramwaje dla Warszawy powstaną w Polsce

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5