Mimo zapowiedzi, że procedura przetargowa rozpocznie się w 2017 roku, wciąż nie doczekaliśmy się w Olsztynie przetargu na rozbudowę sieci tramwajowej. Jak się okazuje, opóźnienie wynika z problemów z wybraniem inżyniera kontraktu, który miałby od początku do końca nadzorować proces rozbudowy infrastruktury.
Trwa obecnie postępowanie przetargowe na wybór 12 tramwajów z opcją do 24 dla Olsztyna. Swoją ofertę
złożyła jedynie turecka firma Durmazlar. Tymczasem kwestia taboru jest coraz bliżej rozstrzygnięcie, natomiast miasto do tej pory nie ogłosiło jeszcze przetargu na roboty budowlane rozbudowy sieci tramwajowej.
Drugi etap rozbudowy tramwajów to wyczekiwana kontynuacja tramwajowej inwestycji na którą w Polsce zdecydował się wyłącznie Olsztyn (i prawdopodobnie długo już nie będziemy świadkami budowy kolejnego nowego systemu) . Stolica Warmii i Mazur dołączyła do grona piętnastu tramwajowych miast. Wyczyn Olsztyna jest o tyle ciekawy, że władze dokonały reaktywacji tego środka transportu sprzed 50 laty. Teraz mieszkańcy na nowo mogą odkrywać zalety szynowych pojazdów.
Koncepcja zakłada, że nowe torowiska powstaną na ul. Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Tramwaj zacznie swój bieg na dotychczasowej pętli autobusowej „Pieczewo”. W związku z budową w tym miejscu tramwajów, całkowicie zmieni ona swój kształt. Powstanie tutaj dwuperonowa krańcówka z czterema torami. Taka sama, jak obecna krańcówka „Kanta”. W okolicy powstanie także parking Bike&Ride oraz parking dla samochodów na 52 miejsca.
Jak informuje Patryk Pulikowski z biura prasowego Urzędu Miasta, gotowa dokumentacja projektowa została już odebrana i czeka na wykorzystanie w przetargu na roboty budowlane. – Planujemy rozpisanie przetargu na kwiecień – przyznaje Pulikowski. Wcześniejsze zapowiedzi dotyczyły jesieni 2017 roku. Skąd zatem to przesunięcie? Okazuje się, że perturbacje w terminie ogłoszenia przetargu są w głównej mierze spowodowane przedłużonym postępowaniem na wybór inżyniera kontraktu. – Będzie on nadzorował realizację kontraktu na roboty budowlane. Po odwołaniach wykonawców, przetarg został ostatecznie unieważniony i konieczne jest przeprowadzenie nowego postępowania. W związku z tym, termin ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy robót budowlanych został zmieniony, tak aby zapewnić nadzór nad prowadzonymi robotami – wyjaśnia Pulikowski.
Inaczej niż w przypadku pierwszej tramwajowej inwestycji, miasto powierzy realizację prac jednemu wykonawcy. Tym razem jest więcej czasu, dlatego swobodnie będzie można zaplanować wszelkie roboty, by jak najmniej oddziaływały na codzienny ruch miejski. Jest to o tyle istotne, że tramwaj pojawi się na istotnym trakcie łączącym dużą sypialnię miasta z centrum. Realizację prac – jak zapowiada Ratusz – zaplanowano do IV kwartału 2020 roku. Wraz z oddaniem do użytku nowej sieci tramwajowej w mieście pojawią się dwie kolejne linie. Linia nr 4 kursować będzie z osiedla Pieczewo do dworca głównego, z kolei linia nr 5 z osiedla Pieczewo pod Wysoką Bramę.