Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Olsztyn. Tylko turecki Durmazlar chce dostarczyć 24 tramwaje

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-02-21 12:13
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn. Tylko turecki Durmazlar chce dostarczyć 24 tramwaje
fot. Durmazlar
W Olsztynie otwarto dziś oferty na dostawę 12, a w opcji do 24 niskopodłogowych, wieloczłonowych, dwukierunkowych tramwajów. Niespodziewanie jedyny oferent jest dość egzotyczny. To turecki Durmazlar. Pesa, Siemens, a także konsorcjum Solarisa i Stadlera przysłało pisma o nieprzystąpieniu do przetargu.

Durmazlar zaproponował tramwaje za 107 932 473,43 zł brutto w wersji podstawowej i 206 189 793 zł w wersji rozszerzonej, co mieści się w budżecie zamawiającego, który na część podstawową zaplanował 110,7 mln zł brutto.

Olsztyn początkowo planował kupić tylko osiem tramwajów w zamówieniu podstawowym, potem poszerzył jego zakres do 12 sztuk. Postępowanie trochę się ciągnęło, bo producenci zwracali uwagę, że miasto tak dokładnie opisało pojazdy w specyfikacji, że spełnienie wszystkich założeń oznaczało, że trzeba Olsztynowi zaoferować pojazdy właściwie szyte na miarę od podstaw, a nie seryjne, zmodyfikowane pod kątem zamówienia.

Pesa, Siemens, Solaris i Stadler na nie

Turcy najwyraźniej byli w stanie zaproponować pojazdy, jakie się Olsztynowi zamarzyły. Przynajmniej w większej części. Każdy zmieści 210 pasażerów (wymóg minimalny wynosił 200), z czego 40 na miejscach siedzących (dodatkowo punktowano wszystko powyżej 15 proc. miejsc siedzących). Dodatkowe punkty przyznawano też za zwiększenie szerokości pudła tramwaju do 2,5 m i takie zaproponował Durmazlar. Pojazdy z oferty charakteryzują się wymaganym naciskiem na oś (93,87 kN) i wymaganymi skrajnymi skrętnymi wózkami w układzie jezdnym, choć przejście w rejonie wózka będzie minimalnie szerokie (65 cm), tylko na tyle, by spełniać założenia przetargowe, bez dodatkowych punktów. Olsztyn chciał, by poziom hałasu nie przekraczał 77 dB, a Turcy zaproponowali pojazdy z hałasem na poziomie 73,6 dB. Nie będzie za to sześciorga dwuskrzydłowych drzwi po obu stronach pojazdu, zamawiający dopuścił też układy 1/5/1, 1/4/1 lub 0/5/0.

W Olsztynie, w którym sieć tramwajową odbudowano po kilkudziesięciu latach i od nieco ponad dwóch znów działa, jeździ na razie 15 Solarisów Tramino. Tym razem jednak producent z Bolechowa, występujący w konsorcjum ze Stadlerem, nie zdecydował się na złożenie oferty. Przysłał pismo wyjaśniające, podobnie jak Siemens i Pesa. Stadler i Solaris zwróciły uwagę na zarzut, o którym wspomnieliśmy wcześniej - że wymagania jakie zawarto w przetargu powodują, że trzeba by było zbudować zupełnie nowy tramwaj, a żeby był bezpieczny i sprawdzony, konieczne byłyby testy, na które Olsztyn nie dał wystarczająco czasu. Pesa z kolei zwróciła uwagę, że zadała w czasie postępowania ok. 130 pytań, ale po odpowiedziach uznano, że firma nie spełni oczekiwań miasta.

Tramwaje z Bursy

Durmazlar to duże przedsiębiorstwo z siedzibą w Bursie, zajmujące się produkcją elementów stalowych. Kilka lat temu firma postanowiła rozszerzyć ofertę o produkcję tramwajów. Podczas targów InnoTrans w Berlinie w 2012 r. zaprezentowała pierwszy model tramwaju o nazwie SilkWorm, czyli Jedwabnik, z bardzo charakterystycznym czołem. Durmazlar swoje tramwaje produkował we współpracy z Siemensem.

Od tego czasu firma dostarczyła po kilka lub kilkanaście tramwajów m.in. do Bursy, Kocaeli i Samsunu. Poza tramwajami Durmazlar produkuje też pociągi lekkiej kolei (LRV), które w pierwszej kolejności zostały zamówione przez Bursę.

Harmonogram dostaw zakłada, że pierwsze dwa tramwaje trafią do Olsztyna z Turcji (jeśli oferta nie będzie podlegała odrzuceniu i zostanie wybrana), w ciągu 21 miesięcy od dnia podpisania umowy. W kolejnych miesiącach producent ma dostarczać po dwie sztuki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Czy jest ratunek dla olsztyńskich torowisk tramwajowych?

Komunikacja

Czy jest ratunek dla olsztyńskich torowisk tramwajowych?

Przemysław Farsewicz 09 lutego 2018

Kolejny problem tramwajowy Olsztyna. Tym razem z Tramino

Komunikacja

Kolejny problem tramwajowy Olsztyna. Tym razem z Tramino

Przemysław Farsewicz 05 lutego 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS