Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje w Melbourne będą w całości zasilane energią słoneczną

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaje w Melbourne będą w całości zasilane energią słoneczną
fot. Bahnfrend, lic. CC BY-SA 3.0tramwaj w Melbourne
Australijskie władze zapowiedziały budowę w północnej części stanu Victoria olbrzymiej elektrowni słonecznej. Połowa produkowanego przez nią prądu będzie zasilała sieć tramwajową w Melbourne – jedną z największych na świecie.

– Chcemy wykorzystać to, że jesteśmy ogromnym odbiorcą energii elektrycznej, żeby promować inwestycje w odnawialne źródła energii. Stan Victoria powinien być liderem jeśli chodzi o ochronę środowiska – powiedziała w czwartek minister energii i środowiska stanu Victoria Lily D’Ambrosio, na specjalnie zwołanej konferencji prasowej.

Zapowiedziała budowę olbrzymiej elektrowni słonecznej. Panele mają produkować rocznie 75 MW mocy prądu. Z tego 35 MW trafi do sieci tramwajów w Melbourne. To jeden z największych systemów tramwajowych na świecie. Korzysta z 410 tramwajów, które jeżdżą po torach o długości 250 km, to nieco mniej niż sieć tramwajowa w Karlsruhe. Długo zresztą trwałyby spory o to, jak mierzyć wielkość sieci tramwajowej i czym ona w ogóle jest (we wspomnianym niemieckim mieście w układ wlicza się fragmenty, które są właściwie S–Bahnem). Sami Australijczycy uważają się za największych na świecie.

Elektrownia ma powstać do końca 2018 r., pozwolić na redukcję emisji gazów cieplarnianych o 80 tys. ton rocznie. Ma też pozwolić na stworzenie 300 dodatkowych miejsc pracy. To o tyle istotne, ze kilka tygodni temu rząd stanowy zapowiedział wygaszanie największej tamtejszej elektrowni węglowej Hazelwood o mocy 1600 MW, która dostarcza 25 proc. prądu zużywanego w Victorii i zatrudnia tysiąc osób.

Rząd stanu Victoria zaplanował, że do 2050 r. całkowicie zlikwiduje emisję tlenków węgla do atmosfery. Do 2025 r. 40 proc. energii produkowanej w stanie, ma pochodzić ze źródeł odnawialnych. To ambitny cel, bo ostatnie dokładne dane – z 2012 r. – wskazują, że na razie to tylko 12 proc., z kolei 84 proc. energii pochodzi z węgla.

Sieć tramwajowa w Melbourne to 498 km pojedynczego toru o normalnej szerokości. Rocznie tramwaje przewożą tam ponad 200 mln pasażerów. Korzystają z priorytetu na ulicach i w sygnalizacji świetlnej.

Przestawienie całej sieci tramwajowej na energie ze źródeł odnawialnych jest rozwiązaniem problemu, który często podnosi się w Polsce, przy okazji inwestycji w bezemisyjny transport. Krytycy autobusów elektrycznych często wskazują, że takie pojazdy może nie dymią w samym mieście, ale za to dymi elektrownia za miastem. Choć akurat w Warszawie MZA sprawdziło w jaki sposób „elektryki” zużywają prąd i z obliczeń wyszło, że emisja jest mniejsza nawet uwzględniając, że energia jest produkowana w elektrowni.

W Melbourne tego problemu już za dwa lata nie będzie.

Śledź autora na twitterze - @jakubdybalskiTP
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5