Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje w Melbourne będą w całości zasilane energią słoneczną

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-01-21 10:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwaje w Melbourne będą w całości zasilane energią słoneczną
tramwaj w Melbournefot. Bahnfrend, lic. CC BY-SA 3.0
Australijskie władze zapowiedziały budowę w północnej części stanu Victoria olbrzymiej elektrowni słonecznej. Połowa produkowanego przez nią prądu będzie zasilała sieć tramwajową w Melbourne – jedną z największych na świecie.

– Chcemy wykorzystać to, że jesteśmy ogromnym odbiorcą energii elektrycznej, żeby promować inwestycje w odnawialne źródła energii. Stan Victoria powinien być liderem jeśli chodzi o ochronę środowiska – powiedziała w czwartek minister energii i środowiska stanu Victoria Lily D’Ambrosio, na specjalnie zwołanej konferencji prasowej.

Zapowiedziała budowę olbrzymiej elektrowni słonecznej. Panele mają produkować rocznie 75 MW mocy prądu. Z tego 35 MW trafi do sieci tramwajów w Melbourne. To jeden z największych systemów tramwajowych na świecie. Korzysta z 410 tramwajów, które jeżdżą po torach o długości 250 km, to nieco mniej niż sieć tramwajowa w Karlsruhe. Długo zresztą trwałyby spory o to, jak mierzyć wielkość sieci tramwajowej i czym ona w ogóle jest (we wspomnianym niemieckim mieście w układ wlicza się fragmenty, które są właściwie S–Bahnem). Sami Australijczycy uważają się za największych na świecie.

Elektrownia ma powstać do końca 2018 r., pozwolić na redukcję emisji gazów cieplarnianych o 80 tys. ton rocznie. Ma też pozwolić na stworzenie 300 dodatkowych miejsc pracy. To o tyle istotne, ze kilka tygodni temu rząd stanowy zapowiedział wygaszanie największej tamtejszej elektrowni węglowej Hazelwood o mocy 1600 MW, która dostarcza 25 proc. prądu zużywanego w Victorii i zatrudnia tysiąc osób.

Rząd stanu Victoria zaplanował, że do 2050 r. całkowicie zlikwiduje emisję tlenków węgla do atmosfery. Do 2025 r. 40 proc. energii produkowanej w stanie, ma pochodzić ze źródeł odnawialnych. To ambitny cel, bo ostatnie dokładne dane – z 2012 r. – wskazują, że na razie to tylko 12 proc., z kolei 84 proc. energii pochodzi z węgla.

Sieć tramwajowa w Melbourne to 498 km pojedynczego toru o normalnej szerokości. Rocznie tramwaje przewożą tam ponad 200 mln pasażerów. Korzystają z priorytetu na ulicach i w sygnalizacji świetlnej.

Przestawienie całej sieci tramwajowej na energie ze źródeł odnawialnych jest rozwiązaniem problemu, który często podnosi się w Polsce, przy okazji inwestycji w bezemisyjny transport. Krytycy autobusów elektrycznych często wskazują, że takie pojazdy może nie dymią w samym mieście, ale za to dymi elektrownia za miastem. Choć akurat w Warszawie MZA sprawdziło w jaki sposób „elektryki” zużywają prąd i z obliczeń wyszło, że emisja jest mniejsza nawet uwzględniając, że energia jest produkowana w elektrowni.

W Melbourne tego problemu już za dwa lata nie będzie.

Śledź autora na twitterze - @jakubdybalskiTP



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Amerykańscy studenci zrzucają się na… autobusy elektryczne

Komunikacja

Amerykańscy studenci zrzucają się na… autobusy elektryczne

Jakub Dybalski 29 stycznia 2017

Seattle kupuje 73 autobusy elektryczne od Proterry

Prawo & Finanse

Seattle kupuje 73 autobusy elektryczne od Proterry

Jakub Dybalski 26 stycznia 2017

Pierwsze seryjne modele nowego Solarisa Urbino 10,5 znalazły nabywców

Prawo & Finanse

Pierwsze seryjne modele nowego Solarisa Urbino 10,5 znalazły nabywców

Jakub Dybalski 25 stycznia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS