Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje Stadler Tango pojadą przez St Gallen

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Lange

Data publikacji:
2014-01-31 09:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwaje Stadler Tango pojadą przez St Gallen
fot. ML
Szwajcarskie Appenzeller Bahnen ogłosiły w zeszłym tygodniu, iż zamówią od krajowego producenta taboru szynowego – Grupy Stadler Rail siedem pojazdów typu Tango z przeznaczeniem do obsługi planowanej linii tramwajowej pomiędzy miejscowościami Trogen i Teufen, przebiegającej przez centrum St Gallen. Koszt zakupu pojazdów wyniesie 60 mln franków szwajcarskich.

Nowy tabor na nową trasę

Nowa trasa zostanie poprowadzona po torach przyszłej linii średnicowej (St Gallen DML – Durchmesserlinie). Realizacja tejże linii – przeznaczonej zarówno dla kolei, jak i tramwajów – całościowo kosztować ma blisko 90 mln CHF. Kluczowy element przedsięwzięcia stanowić będzie budowa nowego 697-metrowego tunelu Ruckhalde, którego otwarcie przewiduje się w drugiej połowie 2017 roku. Zaś jeszcze w roku bieżącym ma zostać wydane pozwolenie na budowę, tak aby jesienią uroczyście rozpocząć prace nad realizacją inwestycji.

Pociągi już dziś kursują po istniejących szlakach kolejowych (o rozstawie szyn 1000 mm), komunikujących górskie miasteczka we wschodniej części Szwajcarii w regionie St Gallen. Dlatego też budowa linii średnicowej nie będzie przebiegać zupełnie od podstaw. Aby połączyć odcinek Trogen – St Gallen (po którym jeżdżą obecnie pociągi kolei międzymiastowej) z torami linii St Gallen - Gais – Appenzell gruntownej przebudowie ulegnie stacja Appenzeller Bahnen w St Gallen. Co więcej, budowa tunelu Ruckhalge (w ciągu drugiego z wymienionych szlaków) umożliwi likwidację aktualnie eksploatowanego odcinka owej linii funkcjonującego jako kolej zębata ze względu na znaczne różnice wysokości terenu.

Tramwaj na specjalne zamówienie

Całkowita długość pojazdów szynowych, zamówionych przez szwajcarskiego przewoźnika wynosić będzie 50 m., zaś szerokość pojazdów to 240 cm. Tramwaje te, składające się z sześciu członów, mają być podobne do pojazdów typu Tango, kursujących w Genewie oraz Bazylei, jednakże z uwagi na dłuższy czas trwania podróży ich wnętrze będzie bardziej komfortowe. W tym celu 12 spośród wszystkich 145 zamontowanych miejsc siedzących w każdym z nich stanowić będą miejsca tzw. pierwszej klasy. Takie przystosowanie taboru do rzeczywistych potrzeb na trasie o wysokim potencjale turystycznym pozwoli na spełnienie oczekiwań grupy klientów o wyższych wymaganiach. Docelowo tramwaje na trasie z Trogen do Teufen mają kursować co 15 minut w godzinach szczytu.

Tango to rozwiązanie, które łączy wszystkie zalety pojazdów kolejowych i tramwajowych. Ten lekki pojazd szynowy, posiadający pełne zawieszenie pneumatyczne na wózkach, gwarantuje niezwykle wysoki poziom komfortu jazdy. Jednocześnie zachowuje wszystkie cechy niezbędne do sprawnego oraz wysoce bezpiecznego funkcjonowania tramwaju na trasach poprowadzonych przez centrum miasta. Solidna konstrukcja przodu minimalizuje bowiem skutki ewentualnych wypadków i zapobiega bardziej poważnym szkodom.

Szwajcaria pokochała Tango

Tramwaje Stadler Tango posiadają ponadto bardzo wysoki procent niskiej podłogi wewnątrz pojazdu. Nieznacznie podniesione strefy znajdują się jedynie tam, gdzie zlokalizowane zostały cztery wózki napędowe. Wszystkie cztery pary drzwi wejściowych z każdej strony rozmieszczono w sekcji niskopodłogowej, co umożliwia podróż bez barier niemalże dla każdego. Stanowi to wymierną korzyść dla pasażerów z dużym bagażem, osób o ograniczonej mobilności oraz osób z wózkami dziecięcymi. Pojazdy posiadają też pełną klimatyzację, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz bogato wyposażone przedziały wielofunkcyjne.

Podsumowując, zaprezentowane powyżej cechy sprawiły, iż Tango okazał się w ostatnich latach trafnym, a przez to stosunkowo popularnym rozwiązaniem wśród operatorów, zdobywając przy tym uznanie ceniących sobie wysoki komfort usług komunikacyjnych pasażerów. Tramwaj sprawdził się już w eksploatacji m.in. na ulicach Genewy, a także w „wymagających warunkach” panujących w Bazylei, gdzie odnotowuje się najliczniejsze potoki pasażerskie w całej Szwajcarii. Zamawiający ma zatem pewność, że dokonał słusznego wyboru i pozostaje jedynie czekać na dostawę taboru oraz na terminowe oddanie przebudowanej trasy Trogen – St Gallen – Teufen do ruchu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na tabor techniczny

Prawo & Finanse

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na tabor techniczny

Jakub Dybalski 28 sierpnia 2014

41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Komunikacja

41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Jakub Dybalski 27 sierpnia 2014

Stadler prezentuje nowy tramwaj szerokotorowy

Komunikacja

Stadler prezentuje nowy tramwaj szerokotorowy

Łukasz Pastor, Railway Gazette 21 maja 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS