Partnerzy serwisu:
Komunikacja

TomTom: Łódź najbardziej zakorkowana w Europie. Co dalej?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
25-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
TomTom: Łódź najbardziej zakorkowana w Europie. Co dalej?
fot. RCZmiany organizacji ruchu podczas remontów były ważną przyczyną korków
Łódź znalazła się wśród trzech najbardziej zakorkowanych miast świata - taka wieść obiegła media. W badaniach przeprowadzonych przez firmę TomTom (producent urządzeń, map i oprogramowania nawigacji samochodowej) gorzej od stolicy województwa łódzkiego wypadły tylko Mexico City i Bangkok.

W szczycie dłużej o ponad połowę

Parametr określony przez firmę jako "ogólny dzienny poziom zakorkowania" (różnica między czasem przejazdu w godzinach szczytu i poza nimi) to w przypadku Łodzi aż 54%. Stolica Meksyku ma wskaźnik wyższy zaledwie o 5, a Tajlandii - o 3 punkty procentowe. Należy jednak brać pod uwagę, że - co akcentują sami przedstawiciele TomTom - dane zostały zebrane w ubiegłym roku i odnoszą się do stanu podczas przebudowy głównej trasy przelotowej, łączącej największe łódzkie osiedla i przebiegającej przez ścisłe centrum. Wystarczy powiedzieć, że przez pół roku jedno z najważniejszych skrzyżowań (al. Piłsudskiego - al. Śmigłego-Rydza) było pozbawione możliwości przejazdu na wprost na osi wschód - zachód, a ruch północ - południe po drodze krajowej nr 14 mógł odbywać się tylko po jednej nitce. Poważny był także zakres prac przy drugim kluczowym węźle - al. Mickiewicza - Bandurskiego - Włókniarzy (DK-1). Nawet wprowadzenie czasowego zakazu wjazdu samochodów ciężarowych do miasta w godzinach 6-22 niewiele pomogło.

Nie należy się zatem dziwić, że mniej zakorkowane od Łodzi okazały się nawet takie miasta, jak Stambuł (50%), Rio de Janeiro (47%) i Moskwa (44%). Kolejne miejsca w rankingu polskich miast zajęły: Warszawa (38%) oraz Lublin, Wrocław i Kraków (po 35%). Dla porównania: w 2014 r., według raportu ogłoszonego rok temu, wskaźnik dla stolicy Polski wyniósł 40%, a dla Łodzi - 56%. W związku z zakończeniem wspomnianych inwestycji można spodziewać się dalszego spadku w niechlubnym rankingu.

Podobna metoda, różne wyniki

Choć próba zestawienia z ogłoszonym nieco wcześniej raportem firmy Deloitte nasuwa się sama, oba opracowania trudno porównywać choćby ze względu na różnice przedmiotu badania. Deloitte przebadało tylko 7 największych polskich miast, TomTom - aż 12 (do tego 283 innych metropolii z całego świata). Obydwie firmy porównywały czas przejazdu "niezakłóconego" poza godzinami szczytu z tym w szczycie porannym i popołudniowym (podstawą były pomiary rzeczywistej prędkości samochodów). Deloitte podało jednak wyniki w postaci łącznego czasu miesięcznych spowodowanych przez korki opóźnień (dla lidera stawki, Wrocławia, wartość ta wyniosła 8 godzin i 52 minuty) i przeliczonych na pieniądze w oparciu o dane na temat średnich wynagrodzeń. Firma TomTom ograniczyła się do podania omówionych wyżej wyników procentowych. Tłumaczy to także różnice w kolejności miast na "podium".

Choć przedstawiciele TomTom - w odróżnieniu od kolegów z Deloitte - nie formułują wprost rekomendacji dotyczących zmian w infrastrukturze, w ich wypowiedziach daje się zauważyć inny, bardziej przyjazny transportowi zbiorowemu ton. - W dłuższej perspektywie korki w Polsce jednak się zmniejszają. W aż ośmiu miastach sytuacja znacząco się poprawiła. (...) Z jednej strony pokończyły się remonty, z drugiej - coraz częściej przesiadamy się na inne środki transportu, w tym na rowery. Komunikacja miejska działa stosunkowo dobrze, a ludzie coraz częściej planują swoją podróż - powiedziała ekspert TomTom Magdalena Marciniszyn w wywiadzie dla telewizji Polsat. Dostrzeżenie tego, jak ważną rolę w rozładowywaniu korków odgrywają środki poruszania się alternatywne wobec samochodu, zasługuje na uznanie, zwłaszcza w przypadku firmy z branży automotive.

Co dalej?

W Łodzi kończą się właśnie społeczne konsultacje modelu transportowego, mającego określić układ siatki transportu publicznego oraz jej częstotliwość na najbliższych kilka lat. Można mieć nadzieję, że niektóre proponowane rozwiązania (np. uspokojenie ruchu samochodowego na części ulic w Śródmieściu) pozwolą usprawnić przejazd autobusów i tramwajów, a tym samym skłonić więcej osób do przesiadki z samochodu i zmniejszyć zatłoczenie ulic. Same władze Łodzi deklarują wspieranie komunikacji zbiorowej, choć lokalne organizacje pozarządowe krytykują magistrat m. in. za zbyt niską częstotliwość kursów czy za projekt budowy estakady dla samochodów nad Skrzyżowaniem Marszałków sprzed roku (ostatecznie jednak porzucony pod naciskiem głosów m. in. właśnie trzeciego sektora).

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Efekt strajku nauczycieli? Mniej korków. „Miasto zwolniło”

Przestrzeń

ZM: Jak zlikwidować korki zmianą samochodu na autobus

Komunikacja

ZM: Jak zlikwidować korki zmianą samochodu na autobus

Paweł Ziniewicz/Zielone Mazowsze 03 marca 2019

Mieszkańcy Warszawy tracą tydzień z roku w korkach

Komunikacja

Londyn: Za korki odpowiadają samochody dostawcze

Mobilność

Londyn: Za korki odpowiadają samochody dostawcze

Roman Czubiński 15 kwietnia 2018

INRIX: Skąd korki w amerykańskich miastach?

Mobilność

INRIX: Skąd korki w amerykańskich miastach?

Roman Czubiński 11 marca 2018

Zobacz również:

Efekt strajku nauczycieli? Mniej korków. „Miasto zwolniło”

Przestrzeń

ZM: Jak zlikwidować korki zmianą samochodu na autobus

Komunikacja

ZM: Jak zlikwidować korki zmianą samochodu na autobus

Paweł Ziniewicz/Zielone Mazowsze 03 marca 2019

Mieszkańcy Warszawy tracą tydzień z roku w korkach

Komunikacja

Londyn: Za korki odpowiadają samochody dostawcze

Mobilność

Londyn: Za korki odpowiadają samochody dostawcze

Roman Czubiński 15 kwietnia 2018

INRIX: Skąd korki w amerykańskich miastach?

Mobilność

INRIX: Skąd korki w amerykańskich miastach?

Roman Czubiński 11 marca 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5