Partnerzy serwisu:
Mobilność

Szczecin rozbuduje rower miejski

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2016-03-01 07:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Szczecin rozbuduje rower miejski
rower miejski w Szczeciniefot. BikeU
Przetarg na rozbudowę Bike_S został rozstrzygnięty. Wygrał go Nextbike, konkurent obecnego dostawcy sprzętu i oprogramowania – BikeU. Zwycięzca dysponujący odmiennymi rozwiązaniami technicznymi związanymi z mocowaniem rowerów w stacjach będzie musiał zainstalować infrastrukturę w pełni kompatybilną z istniejącą obecnie.

Szczecin dołączył do grona polskich miast posiadających wypożyczalnie rowerów miejskich w sierpniu 2014 roku. Początkowo system składał się z 32 punktów wyposażonych w 324 jednoślady. Projekt sfinansowany z pieniędzy budżetu obywatelskiego 2014 okazał się strzałem w dziesiątkę. Już w pierwszym tygodniu funkcjonowania sieci odnotowano ponad 15 tys. wypożyczeń i ponad 6 tys. zarejestrowanych użytkowników. Każdy z rowerów wypożyczano średnio 10 razy dziennie. To ponad 4 razy więcej, niż wynosi średnia europejska.

Klucz do sukcesu leżał we współpracy z rowerzystami. Pierwotne wersje projektu zakładały budowę kilku stacji rozlokowanych ich na terenie całego miasta. Dzięki pomocy oficera rowerowego, stowarzyszenia Rowerowy Szczecin oraz specjalnego zespołu roboczego złożonego ze specjalistów i pasjonatów komunikacji miejskiej wypracowano optymalny wariant polegający na zwiększeniu liczby punktów wypożyczeń do 32 oraz umiejscowieniu ich w centrum miasta.

Trzy oferty

Popularność Bike_S pociągnęła za sobą plany rozwoju. W grudniu ubiegłego roku ogłoszono przetarg na rozbudowę sieci. Oferty złożyły trzy firmy: simpliBIKE, Nextbike oraz dostawca obecnych rozwiązań (BikeU) współpracujący z czeskim Homeport. Pierwsza oferta została odrzucona. Dwie kolejne łącznie uzyskały odpowiednio 100 oraz 96,9 pkt.

O zwycięstwie Nextbike zadecydowała przede wszystkim cena. Polski potentat na rynku publicznych wypożyczalni jednośladów swoje usługi wycenił na 4,18 mln zł. Nieco więcej (4,32 mln zł) zażyczyło sobie konsorcjum BikeU – Homeport. Najwyższą kwotę zaproponował wrocławski simpliBIKE, którego oferta opiewała na 4,98 mln zł.

Kłopoty z kompatybilnością?

W ramach rozbudowy szczeciński system wzbogaci się o 45 nowych stacji oraz 344 rowery. Dotychczasowy cennik oraz zasady zakładania kont, dokonywania płatności i wypożyczania pozostaną niezmienione.

Stacje mają być zasilane bateriami słonecznymi o mocy zapewniającej ich nieprzerwane działanie przez okres minimum 3 miesięcy. Same jednoślady mają być przede wszystkim odporne na zniszczenia oraz spełniać wymagania określone w polskich przepisach.

Co ciekawe, Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zobowiązuje wykonawcę do tego, by nowe punkty wypożyczeń oraz system informatyczny były w pełni kompatybilne z już istniejącymi. To nietypowa sytuacja, bowiem BikeU stosował odmienny typ elektrozamka. Wykonawca stanie zatem przed zadaniem dostosowania swoich rozwiązań technicznych do tych, jakich zwykł używać jego rynkowy konkurent.

Zwycięzca będzie miał 120 dni na montaż nowych stacji i dostarczenie rowerów, licząc od dnia podpisania umowy. Po instalacji infrastruktury szczeciński system powiększy się ponad 2 razy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rower miejski bezpieczniejszy niż własny?

Mobilność

Rower miejski bezpieczniejszy niż własny?

Marcin Żywiałkowski 12 kwietnia 2016

Nextbike przesadzi Łódź na rowery?

Komunikacja

Nextbike przesadzi Łódź na rowery?

Jakub Dybalski 21 grudnia 2015

BikeU podsumowuje sezon. Bydgoszcz trzecia w Polsce

Komunikacja

BikeU podsumowuje sezon. Bydgoszcz trzecia w Polsce

jd/inf. pras. 04 grudnia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS