Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Spłonęła częstochowska hybryda Solbusa

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2017-04-29 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Spłonęła częstochowska hybryda Solbusa
Fot. Facebook
W piątkowe popołudnie doszczętnie spłonął przegubowy hybrydowy Solbus należący do MPK w Częstochowie. Przyczyna pożaru nie jest jeszcze znana. Poszkodowanych nie było.

Do zdarzenia doszło na ulicy Legionów w Częstochowie. Jak poinformowano w lokalnym wydaniu Gazety Wyborczej, pożar ujawnił kierowca autobusu, który w czasie jazdy poczuł zapach dymu. Natychmiast zatrzymał pojazd i wypuścił pasażerów. Okazało się, że w płomieniach stał już cały dach zbudowany z tworzywa sztucznego. Ogień dosięgnął zamontowanych tam butli z gazem, ale do eksplozji nie doszło za sprawą zaworów bezpieczeństwa. W jednym z amatorskich filmów opublikowanych w internecie widać, jak znad płonącego autobusu bucha język ognia zasilanego gazem ulatniającym się przez „świeczkę”.

Pożar autobusu MPK Częstochowa

Opublikowany przez Damian Piątek na 28 kwietnia 2017

 Zbudowany w dużej mierze z tworzyw sztucznych pojazd spłonął do gołej kratownicy. Według lokalnych relacji prasowych, przybyłym na miejsce strażakom pozostało jedynie zabezpieczyć miejsce zdarzenia.

Autobusy płonęły i płoną

Nie należy jednak bezpośrednio wiązać pożaru z rodzajem trakcji pojazdu. Autobusy płoną w całej Polsce z różnych przyczyn tak, jak płonęły dawniej. Różnica polega na tym, że obecne pożary są bardziej dynamiczne i bardziej spektakularne za sprawą stosowania tworzyw sztucznych w poszyciach wewnętrznych, czy zewnętrznych, a także w wykańczaniu wnętrz. Stare, wyściełane blachami autobusy płonęły wolniej i rzadziej.

Przyczyny częstochowskiego pożaru nie są jeszcze znane. Wbrew utartym już stereotypom hybrydowe Solbusy wcale nie płonęły tak często. Pierwszy pożar, który miał miejsce jeszcze w okresie badań homologacyjnych, powstał za sprawą połączenia spalania stukowego i konstrukcji wydechu, który skierował płomienie bezpośrednio na dachowe osłonki osprzętu. Tamte błędy wyeliminowano. Późniejsze awarie nie miały postaci pożarów, a rozszczelnień przewodów paliwowych, czy też chłodniczych (parująca z gorącego silnika ciecz dawała pozory dymu). Kolejne problemy wynikały już „tylko” z braku serwisu, bowiem Lider Trading porzucił obsługę hybryd tuż przed kolejnym przetargiem na dostawę następnych 40 autobusów, już o napędzie konwencjonalnym – to postępowanie wygrał Solaris.

Wiadomo jednak, że w ostatnim czasie ujawnił się kolejny mankament konstrukcyjny – w jednym z Solbusów kwasoodporna rura wydechowa uległa... przepaleniu, wskutek czego przypiekła się warstwa izolacji termicznej emitując dym.

Niedopracowana konstrukcja z braku czasu

Przypominamy, że MPK Częstochowa korzystając z grantu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyznanego w ramach konkursu programowego „Gazela” mogło nabyć tylko i wyłącznie autobusy hybrydowe szeregowe gazowo-elektryczne zasilane sprężonym gazem ziemnym. Taką konstrukcję autobusu narzucił autor konkursu. Dziennikarz serwisu transport-publiczny.pl próbował ustalić, czym kierował się ów człowiek opisując konstrukcję autobusu oraz bardzo krótki czas na spożytkowanie dofinansowania (około roku), ale do dziś nie otrzymał oczekiwanej informacji. Producenci wielokrotnie sygnalizowali w NFOŚiGW zbyt krótki czas na zaprojektowanie, skonstruowanie, przebadanie i wybudowanie nieistniejącego technologicznie pojazdu, ale monity te pozostały bez odzewu.

Lider Trading jako jedyny podjął się wyzwania i wykorzystując cały dostępny czas z niewielkim jeszcze poślizgiem dostarczył hybrydowe Solbusy do Częstochowy. Częstochowski autobus był ubezpieczony, więc MPK otrzyma za niego odszkodowanie. Problem polega na tym, że nie ma już ani gwaranta, ani producenta takich hybryd, a środki za utraconą hybrydę będzie można przeznaczyć tylko na analogiczny konstrukcyjnie pojazd.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa. Hybrydy bez serwisu. Mechanicy uczą się w boju

Komunikacja

Częstochowa. Hybrydy bez serwisu. Mechanicy uczą się w boju

Dominik Wójcik 15 marca 2017

MPK Częstochowa tłumaczy problemy z hybrydami

Komunikacja

MPK Częstochowa tłumaczy problemy z hybrydami

Dominik Wójcik 01 grudnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS