Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa. Co to jest 2G Bus&Coach, czyli kolejna wersja Solbusa

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa. Co to jest 2G Bus&Coach, czyli kolejna wersja Solbusa
fot. Piotr KalaSolbus
Zarejestrowana w maju spółka 2G Bus&Coach, która w konsorcjum z Blue Line złożyła najniższą ofertę w warszawskim przetargu na 10 autobusów elektrycznych, to kolejna wersja Solbusa. Firma z Solca Kujawskiego, mimo problemów finansowych i proceduralnych, wciąż sprzedaje autobusy.

Według KRS szefem i wspólnikiem bydgoskiej firmy 2G Bus&Coach jest Dariusz Gackowski. To dyrektor w Lider Trading, spółce dystrybuującej solbusy w Polsce i de facto będącej następcą marki, która upadła w zeszłym roku. Solbus, rodzinna firma braci Jakuba i Michała Śliżaków, wpadł w kłopoty sześć lat temu, gdy jeden z innowacyjnych autobusów napędzanych gazem ziemnym, mający trafić do Krakowa, spłonął podczas testów. To spowodowało, że flagowy produkt firmy miał kłopoty z homologacją i popadł w niełaskę zamawiających. Przez kolejne lata firma miała niezwykłego pecha, ale też wykazała się niezwykłą zdolnością przetrwania. Działała reprezentowana prze Lider Trading, spłacała część zadłużenia, ale gdy w zeszłym roku po pieniądze sprzed kilku lat zgłosił się ZUS, utraciła płynność. Przejął ją Lider Trading, mający tych samych właścicieli. Solbus pozostał marką pojazdów.

Mimo kłopotów, przez ostatnie lata Lider Trading sobie radził, próbując dostarczać pojazdy tam, gdzie inni nie decydowali się na udział. Sprzedał autobusy z rzadko wykorzystywanym w Polsce napędem LNG do Olsztyna i do Warszawy. Tylko solbusy zaproponowano Częstochowie w bardzo specyficznym przetargu finansowanym z programu GAZELA. Za pieniądze z handlu prawami do emisji dwutlenku węgla można było kupić wyłącznie autobusy hybrydowe o napędzie gazowo–elektrycznym. Tylko producent z Solca Kujawskiego zdecydował się na stworzenie takich pojazdów i sprzedał ich 40. Również w tym wypadku z kłopotami, bo w listopadzie zapalił się silnik w jednym z pojazdów. Po naprawieniu usterki autobusy wożą jednak pasażerów bez problemów.

Solbusów jest dużo

Gdy zapytaliśmy w Lider Trading czy celem współpracy, czy wręcz powstania 2G była możliwość startu w przetargu w Warszawie, dano nam do zrozumienia, że tak. Blue Line z Łańcuta (firma z doświadczeniem bardzo różnorodnym – od farb i sklejek, przez elementy konstrukcyjne autobusów po usługi leasingowe z nimi związane) jako partner konsorcjum pozwala na spełnienie części kryteriów, w tym doświadczenia, którym młoda, założona w maju spółka samodzielnie nie byłaby w stanie sprostać. Wszystko jednak sprowadza się do tego, by stołecznym MZA zaoferować autobusy od Solbusa.

Solbusy zresztą mają się dobrze. Gackowski, dyrektor w Lider Trading i prezes w 2G Bus&Coach szefuje też pośrednio lub bezpośrednio w dwóch firmach zajmujących się przewozami – KDD Trans w Bydgoszczy i KDD Gackowski w Olsztynie. Obie firmy mają ten sam adres siedziby w Niemczu. Obie też rzecz jasna, realizując swoje przewozy, korzystają z pojazdów Solbusa. KDD w Olsztynie startuje zresztą w przetargach na przewozy w konsorcjum z… Blue Line.

Też w wersji elektrycznej

Autobusy, które zaoferowano warszawskiemu przewoźnikowi, to pojazdy podobne w konstrukcji solbusowym hybrydom, różnią się jedynie konstrukcją silnika i bateriami. Solcity SM12 w wersji elektrycznej były zresztą w zeszłym roku testowane m.in. przez jednego z przewoźników w Monachium. Producent z Solca Kujawskiego próbuje zresztą różnych rozwiązań. Niedawno, razem z holenderskimi firmami HyMove i e-Traction, zbudował autobus napędzany ogniwem wodorowym.

Dla solbusów warszawski przetarg jest o tyle istotny, że duże zamówienie właśnie przeszło producentowi koło nosa. Wiosną Lider Trading złożył ofertę w przetargu na 50 autobusów dla Bielska–Białej, dużo niższą niż drugi w kolejności Solaris, ale ostatecznie wybrano ofertę producenta z Bolechowa.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Częstochowa. Autosan naprawia hybrydy po Solbusie

Komunikacja

Częstochowa. Autosan naprawia hybrydy po Solbusie

Dominik Wójcik 16 stycznia 2020

Spłonęła częstochowska hybryda Solbusa

Komunikacja

Spłonęła częstochowska hybryda Solbusa

Dominik Wójcik 29 kwietnia 2017

Częstochowa. Gumowa membrana uziemiła hybrydy Solbusa

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Częstochowa. Autosan naprawia hybrydy po Solbusie

Komunikacja

Częstochowa. Autosan naprawia hybrydy po Solbusie

Dominik Wójcik 16 stycznia 2020

Spłonęła częstochowska hybryda Solbusa

Komunikacja

Spłonęła częstochowska hybryda Solbusa

Dominik Wójcik 29 kwietnia 2017

Częstochowa. Gumowa membrana uziemiła hybrydy Solbusa

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5