Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ruszają rowery miejskie. Jakie są plany ich rozwoju?

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2016-04-05 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ruszają rowery miejskie. Jakie są plany ich rozwoju?
inf. Transport Publiczny
W polskich miastach rusza kolejny sezon publicznych wypożyczalni rowerów. Wiele systemów czekają zmiany. Prezentujemy, które sieci w bieżącym roku się rozrosną oraz jak zmieniały się na przestrzeni ostatnich lat.

Rowery miejskie same w sobie nie stanowią recepty na problemy komunikacyjne dużych ośrodków, jednak odniosły w Polsce zauważalny sukces. Mieszkańcy większości miast dysponujących sieciami wypożyczalni chętnie korzystają z publicznych jednośladów. Zainteresowanie rośnie z roku na rok, toteż samorządowcy deklarują chęć rozwijania swoich systemów.

Poniżej prezentujemy listę miast, które w bieżącym sezonie wdrożą lub planują wdrożyć zmiany w swoich sieciach wraz z krótkimi historiami rozwoju.

Białystok – Białostocka Komunikacja Rowerowa (BiKeR)

Białostocka sieć wypożyczalni rowerów miejskich funkcjonuje od maja 2014 roku. Początkowo składała się z 30 stacji wyposażonych w 300 jednośladów. W kolejnym roku rozrosła się o połowę - do istniejących punktów wypożyczeń dołączyło 15 kolejnych, zaś liczba rowerów wzrosła z 300 do 450.

Tegoroczny sezon BiKeRa rozpoczął się 21 marca. Pojawiła się jedna nowa stacja sfinansowana z pieniędzy budżetu obywatelskiego (stanęła przy ul. Dolistowskiej na Pieczurkach). Z racji kończącej się umowy z operatorem dalszej ekspansji w tym roku nie będzie, jednak system został wzbogacony o 10 tandemów. Białostocka sieć wypożyczalni jednośladów stanie się trzecim systemem w Polsce oferującym podobne udogodnienie (jako pierwsi z dwuosobowych rowerów mogli korzystać użytkownicy Lubelskiego Roweru Miejskiego i warszawskiego Veturilo).

Kraków

Sieć publicznych wypożyczalni jednośladów w stolicy małopolskiego funkcjonuje od 2008 roku. Wówczas składała się z 13 stacji oferującymi 100 rowerów. Obecnie liczy 34 stacji i 300 jednośladów. To wciąż zbyt mało, by efektywnie obsłużyć 760-tysięczne miasto, toteż urzędnicy chcą rozbudowy. Miasto dokładnie określiło plany powiększania sieci. Harmonogram minimalny zakłada, że już w sierpniu br. roku liczba dostępnych rowerów wyniesie 800, zaś w lipcu 2017 r. - 1500. Z publicznych jednośladów będzie można korzystać przez cały rok, choć w miesiącach zimowych (grudzień, styczeń, luty) ich liczba zostanie ograniczona (maksimum o 2/3).

Obecnie KMK Bike nie ma operatora (umowa ze SmartBikes wygasła z końcem 2015 roku). Miasto jest na etapie wysyłania zaproszeń do składania ofert firmom zainteresowanych uzyskaniem koncesji. Propozycje mają pojawić się w połowie kwietnia. Wówczas podana zostanie data uruchomienia systemu i informacje o tempie jego rozwoju.

Lublin (Lubelski Rower Miejski)

Lubelski Rower Miejski ruszył we wrześniu 2014 r. Mieszkańcy dostali wówczas do dyspozycji 400 rowerów rozlokowanych w 40 stacjach wypożyczeń. Rok później system powiększył się o 3 stacje komercyjne oraz 30 rowerów.

W tym samym roku miasto chciało znacznie rozbudować sieć. Pomimo komplikacji, urzędnikom udało się ostatecznie zrealizować plany, w wyniku których LRM rozrósł się ponad dwukrotnie. Od 21 marca br. lublinianie mogą korzystać aż z 90 stacji wyposażonych łącznie w 891 rowerów. Dodatkowo na dwóch stacjach (przy ul. Długosza i ul. Leszczyńskiego) pojawiły się stanowiska z rowerkami dla dzieci. Mieszkańcy mogą korzystać również 10 tandemów.

Lubelski Rower Miejski jest obecnie drugim pod względem wielkości system wypożyczalni jednośladów w Polsce.

Poznań

System Roweru Miejskiego w Poznaniu ruszył w kwietniu 2012 roku. Nie należał do imponujących, liczył bowiem jedynie 7 stacji i 80 rowerów. W 2014 powiększył się o 9 stacji, a liczba rowerów wzrosła do 170. W lipcu 2015 roku do sieci stacji dołączyło kolejnych 14 stacji. W sumie od sierpnia użytkownicy miejskich rowerów mają do dyspozycji 37 stacji z ponad 440 rowerami.

Poznański magistrat pod koniec 2015 r. ogłosił przetarg na rozbudowę systemu. Urzędnicy chcą, by w 2016 roku sieć powiększyła się o 25 stacji i 250 rowerów, w 2017 r. – o 20 stacji i 200 rowerów, zaś w roku 2018 - o 20 stacji i 200 rowerów.

Szczecin (Szczeciński Rower Miejski - Bike_S)

Sieć wypożyczalni w stolicy zachodniopomorskiego wystartowała w sierpniu 2014 r. Początkowo Szczeciński Rower Miejski (Bike_S) składał się z 33 stacji i 340 rowerów. Wszystkie punkty wypożyczeń ulokowano na lewobrzeżnej części miasta.

Bike_S szybko zdobył popularność, toteż pojawiły się plany rozwoju. W grudniu ubiegłego roku ogłoszono przetarg na rozbudowę. Wygrał go Nextbike, który ma dostarczyć dodatkowe 45 nowych stacji (29 z nich ma być zainstalowanych na prawobrzeżnej części miasta, a 16 na lewobrzeżnej) oraz 344 rowery.

Co ciekawe, Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zobowiązuje nowego opiekuna sieci wypożyczalni do tego, by nowe punkty wypożyczeń oraz system informatyczny były w pełni kompatybilne z już istniejącymi. To nietypowa sytuacja, bowiem firma, która wdrożyła system – BikeU – stosuje odmienny typ elektrozamka. Wykonawca stanie zatem przed zadaniem dostosowania swoich rozwiązań technicznych do tych, jakich zwykł używać jego rynkowy konkurent.

Warszawa (Veturilo)

Veturilo to największy z istniejących obecnie w Polsce systemów roweru miejskiego. Sieć ruszyła w sierpniu 2012 r. Liczyła 55 stacji dokujących wyposażonych łącznie w 1000 jednośladów. Punkty wypożyczeń zlokalizowano na Bielanach, Ursynowie, Wilanowie oraz w ścisłym centrum miasta.

Rok później warszawski rower miejski rozrósł się do 173 stacji, zaś liczba rowerów zwiększyła się do ponad 2,6 tys. Dalsza rozbudowa miała miejsce pod koniec wakacji. Od września 2014 roku działa 197 stacji oraz 3 tys. rowerów.

Tegoroczny sezon warszawskiego roweru miejskiego ruszył 1 marca. System, wzbogacony o komercyjne punkty wypożyczeń, liczy obecnie 204 stacje i 3039 rowerów. Oprócz zwykłych rowerów miejskich, warszawiacy mają do dyspozycji również 10 tandemów oraz stację rowerów publicznych wyposażoną w 10 jednośladów „Veturilko” przeznaczonych dla dzieci w wieku od 4 do 6 lat.

Umowa z obecnym operatorem się kończy, toteż sieć w bieżącym roku nie ulegnie znacznemu powiększeniu (pojawi się co najwyżej kilka stacji komercyjnych). Rozbudowa planowana jest w przyszłych latach. W jej wyniku liczba rowerów może wzrosnąć nawet do 4,5 tys.

Wrocław (Wrocławski Rower Miejski)

Wrocławski Rower Miejski otwarto w czerwcu 2011 r. Początkowo liczył 17 stacji wyposażonych w 140 jednośladów. W kwietniu 2015 roku system rozrósł się do 74 stacji z 740 rowerami.

Tegoroczny sezon WRM rozpoczął się 1 marca. Miasto deklaruje chęć dalszej rozbudowy, jednak nie podaje żadnych szczegółów.

Plany stworzenia własnych systemów ma również Łódź (100 stacji, 1000 rowerów - system ma ruszyć z końcem kwietnia) oraz Gdańsk. Drugi z wymienionych chce wdrożyć sieć skalę metropolitalną, integrując ją z całym systemem miejskiego transportu i infrastrukturą rowerową

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Za tydzień wraca Veturilo

Komunikacja

Warszawa. Za tydzień wraca Veturilo

Jakub Dybalski 22 lutego 2016

BiKeR w 2016. Bez ekspansji, ale z tandemami

Komunikacja

BiKeR w 2016. Bez ekspansji, ale z tandemami

Rafał Stawecki 19 lutego 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS