fot. Martyn JandułaMoskiewski monorail odgrywa mało znaczącą rolę w transporcie publicznym.
Rzeszów gorąco wierzy, że projekt monoraila uda się zrealizować. Na razie pomysł kolei nadziemnej poruszającej się na jednej szynie napotkał problemy prawne. Na szybkie ich rozwiązanie liczy Andrzej Gutkowski, zastępca prezydenta Rzeszowa. Pytamy go, jakie korzyści ma przynieść ten nieznany jeszcze w Polsce środek transportu, podróżnym – i gdzie nim będą mogli dojechać. A przede wszystkim, jakie kroki podejmuje miasto, żeby zmienić w Polsce prawo.
Martyn Janduła, Rynek-kolejowy.pl: Co dzieje się z pomysłem monoraila w Rzeszowie?
Andrzej Gutkowski, zastępca prezydenta Rzeszowa: Pomysł żyje. Natomiast dzisiaj największym problemem jest prawo, które obecnie stwarza problem, bo nie ma przepisów, które mówiłyby o poruszaniu się pojazdu na jednej szynie. Monorail jest pojazdem jednoszynowym. Dlatego czekamy na zmianę przepisów i czekamy na finansowanie. Jeśli chodzi o monorail w Rzeszowie, cały czas myślimy, ze powstanie, i że będziemy pierwszym miastem w Polsce, które będzie miało kolejkę naziemną.
Dlaczego Rzeszów wybrał właśnie rozwiązanie typu monorail?
Przede wszystkim chodzi tutaj o wykorzystanie powierzchni naziemnej na podwyższeniu, a także bardzo niskie koszty budowy. W porównaniu do metra – to nawet nie ma co porównywać. Natomiast Rzeszów i tak jest już na tyle zatłoczony i ma tyle ulic, że pewnie byłoby ciężko cokolwiek wcisnąć. Z kolei można wykorzystać te rozwiązania, które są blisko ulic, albo pasy między ulicami i puścić tędy monorail.
Czy mają już Państwo założenia, jak projekt będzie finansowany?
Chcemy jak najwięcej uzyskać dofinansowania z Unii Europejskiej, bo koło 85%. Są to pieniądze przeznaczone na Rozwój Obszarów Polski Wschodniej.
Którędy monorail miałby zostać poprowadzony w Rzeszowie?
Kolejka miałaby połączyć centrum miasta z najważniejszymi punktami. Planujemy zrobić taką pętlę poprzez Uniwersytet Rzeszowski, Politechnikę Rzeszowską, a potem Aleją Cieplińskiego do centrum, czyli do dworca PKP. Powstałoby dzięki temu takie duże koło.
Jakie korzyści ma przynieść monorail mieszkańcom i podróżnym?
Korzyści są przede wszystkim środowiskowe. Monorail to napęd elektryczny, który nie emituje żadnych szkodliwych substancji. Do tego jest bardzo szybki i wygodny. Najważniejszy jest jednak nacisk kładziemy na ekologię, czyli na to, co będzie służyło wszystkim.
Kiedy pojawią się większe konkrety w związku z projektem?
Mamy nadzieję, że pod koniec roku będziemy mieli już jakieś szczegółowe informacje. Na razie współpracujemy z Politechniką Warszawską, Politechniką Rzeszowską i innymi, którzy popierają nasz projekt, więc wierzymy, a nawet jesteśmy pewni, że to się uda. To jest tylko kwestia czasu. Jakie działania są już prowadzone w kwestii zmian prawa, żeby dopuścić projekt do realizacji?
Jest już złożony projekt w sejmie. Czekamy na jego procedowanie i mamy nadzieję, że ten problem niebawem się rozwiąże.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.