Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Prawo na przeszkodzie rzeszowskiego monoraila

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-10-18 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Prawo na przeszkodzie rzeszowskiego monoraila
Moskiewski monorail odgrywa mało znaczącą rolę w transporcie publicznym.fot. Martyn Janduła
Rzeszów gorąco wierzy, że projekt monoraila uda się zrealizować. Na razie pomysł kolei nadziemnej poruszającej się na jednej szynie napotkał problemy prawne. Na szybkie ich rozwiązanie liczy Andrzej Gutkowski, zastępca prezydenta Rzeszowa. Pytamy go, jakie korzyści ma przynieść ten nieznany jeszcze w Polsce środek transportu, podróżnym – i gdzie nim będą mogli dojechać. A przede wszystkim, jakie kroki podejmuje miasto, żeby zmienić w Polsce prawo.

Martyn Janduła, Rynek-kolejowy.pl: Co dzieje się z pomysłem monoraila w Rzeszowie?

Andrzej Gutkowski, zastępca prezydenta Rzeszowa: Pomysł żyje. Natomiast dzisiaj największym problemem jest prawo, które obecnie stwarza problem, bo nie ma przepisów, które mówiłyby o poruszaniu się pojazdu na jednej szynie. Monorail jest pojazdem jednoszynowym. Dlatego czekamy na zmianę przepisów i czekamy na finansowanie. Jeśli chodzi o monorail w Rzeszowie, cały czas myślimy, ze powstanie, i że będziemy pierwszym miastem w Polsce, które będzie miało kolejkę naziemną.

Dlaczego Rzeszów wybrał właśnie rozwiązanie typu monorail?

Przede wszystkim chodzi tutaj o wykorzystanie powierzchni naziemnej na podwyższeniu, a także bardzo niskie koszty budowy. W porównaniu do metra – to nawet nie ma co porównywać. Natomiast Rzeszów i tak jest już na tyle zatłoczony i ma tyle ulic, że pewnie byłoby ciężko cokolwiek wcisnąć. Z kolei można wykorzystać te rozwiązania, które są blisko ulic, albo pasy między ulicami i puścić tędy monorail.

Czy mają już Państwo założenia, jak projekt będzie finansowany?

Chcemy jak najwięcej uzyskać dofinansowania z Unii Europejskiej, bo koło 85%. Są to pieniądze przeznaczone na Rozwój Obszarów Polski Wschodniej.

Którędy monorail miałby zostać poprowadzony w Rzeszowie?

Kolejka miałaby połączyć centrum miasta z najważniejszymi punktami. Planujemy zrobić taką pętlę poprzez Uniwersytet Rzeszowski, Politechnikę Rzeszowską, a potem Aleją Cieplińskiego do centrum, czyli do dworca PKP. Powstałoby dzięki temu takie duże koło.

Jakie korzyści ma przynieść monorail mieszkańcom i podróżnym?

Korzyści są przede wszystkim środowiskowe. Monorail to napęd elektryczny, który nie emituje żadnych szkodliwych substancji. Do tego jest bardzo szybki i wygodny. Najważniejszy jest jednak nacisk kładziemy na ekologię, czyli na to, co będzie służyło wszystkim.

Kiedy pojawią się większe konkrety w związku z projektem?

Mamy nadzieję, że pod koniec roku będziemy mieli już jakieś szczegółowe informacje. Na razie współpracujemy z Politechniką Warszawską, Politechniką Rzeszowską i innymi, którzy popierają nasz projekt, więc wierzymy, a nawet jesteśmy pewni, że to się uda. To jest tylko kwestia czasu.

Jakie działania są już prowadzone w kwestii zmian prawa, żeby dopuścić projekt do realizacji?


Jest już złożony projekt w sejmie. Czekamy na jego procedowanie i mamy nadzieję, że ten problem niebawem się rozwiąże.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Chiny. Monorail w kształcie pandy testowany w Chengdu

Mobilność

Chiny. Monorail w kształcie pandy testowany w Chengdu

Jakub Dybalski 03 października 2016

Rzeszów: Monorail byłby sercem transportu w mieście [WIDEO]

Komunikacja

Rzeszów: Monorail byłby sercem transportu w mieście [WIDEO]

Jakub Dybalski 09 listopada 2015

Rzeszów nie rezygnuje z monoraila. Powstanie do 2022 r.?

Przestrzeń

Rzeszów nie rezygnuje z monoraila. Powstanie do 2022 r.?

Witold Urbanowicz 27 października 2015

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS