Wyprowadzenie ruchu samochodowego z miast, udrożnienie ruchu w mieście, zmniejszenie emisji spalin, rozwój infrastruktury kolejowej – to jedne z głównych priorytetów Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (PO PW) w perspektywie finansowej 2014-20. Będzie on wspierać m,in. zakup taboru elektrycznego.
Podczas konferencji „EkoTransport w Polsce Wschodniej”, która odbywa się w dniach 8 i 9 września w Olsztynie, główne założenia PO PW przedstawiła Małgorzata Wierzbicka, dyrektor Departamentu Programów Ponadregionalnych w Ministerstwie Rozwoju.
PO PW to program operacyjny dedykowany pięciu województwom wschodnim (warmińsko-mazurskiemu, podlaskiemu, lubelskiemu, podkarpackiemu i świętokrzyskiemu), funkcjonujący niezależnie od Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko czy też Regionalnych Programów Operacyjnych. Dodatkowa pula środków na inwestycje we wschodnich regionach Polski ma za zadanie przyspieszyć ich rozwój i zbliżyć poziomem rozwoju do najlepiej rozwiniętych regionów Polski. Szczególny nacisk w PO PW kładziony jest na rozwój miast wojewódzkich, a także poprawę dostępności do nich oraz infrastruktury łączącej stolice poszczególnych województw. PO PW jest kontynuacją analogicznego programu operacyjnego (Rozwój Polski Wschodniej) z unijnej perspektywy finansowej 2007-13.
– Ochrona środowiska, ekologia, przeciwdziałanie zmianom klimatu – do tego Komisja Europejska przywiązuje bardzo dużą wagę, zwłaszcza w tej perspektywie finansowej. Pod tym kątem były budowane programy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, również te dotyczące transportu, one są ściśle powiązane z ochroną środowiska i klimatu. Inwestycje w infrastrukturę kolejową to nowy priorytet w PO PW, wcześniej głównie inwestycje kolejowe realizowane były głównie przez Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Ale dostrzegliśmy przy programowaniu PO PW, że kolej jest istotna w połączeniu mniejszych ośrodków ze stolicami województw. Stąd w PO PW zawiera się 8 projektów kolejowych – podkreśliła dyrektor Małgorzata Wierzbicka.
Przedstawicielka Ministerstwa Rozwoju przypomniała, że w dotychczas w ramach programu dedykowanego województwom wschodnim w Olsztynie wybudowano 11 km linii tramwajowej, dla wszystkich województw zakupiono w ramach perspektywy 2007-13 nowoczesny tabor, wdrożono inteligentne systemy transportowe. – Teraz chcemy dalej realizować kwestię zakupu taboru. Naszym zadaniem jest promocja taboru elektrycznego, hybrydowego, w połączeniu z wdrożeniem ITS-ów. Chcemy sukcesywnie poprawiać dostęp do rynku pracy, nauki, usług wyższego rzędu. Chcemy poprawić integrację różnych środków transportu, zwiększać punktualność, bezpieczeństwo. Dążymy do lepszej integracji stolic województw z gminami podmiejskimi oraz do poprawy zagospodarowania przestrzeni publicznej związanej z transportem – dodała Wierzbicka. Przypomniała również, że przy wyborze projektów transportowych do dofinansowania w ramach PO PW brana jest zarówno pod uwagę kwestia zapisania danego projektu w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych, jak i stosowne zapisy w planach gospodarki niskoemisyjnej. Już teraz inwestycje związane z rozbudową sieci tramwajowej i trolejbusowej planują odpowiednio
Olsztyn i
Lublin.
Małgorzata Wierzbicka przypomniała również, że w zakresie wsparcia z PO PW na projekty związane z infrastrukturą drogową, trwała długa dyskusja z Komisją Europejską, jak takie projekty realizować. Pierwotnie myślano tylko o wytyczeniu bus-pasów, ale ostatecznie, z PO PW można współfinansować również m.in. przebudowywać skrzyżowania, dojazd do terminali intermodalnych, remonty przystanków, węzłów przesiadkowych etc. Z PO PW można finansować również m.in. działania związane z wdrażaniem nowoczesnych systemów dystrybucji biletów.