Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn weryfikuje i modyfikuje tramwajowe plany. Nowe pomysły

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Olsztyn weryfikuje i modyfikuje tramwajowe plany. Nowe pomysły
fot. MJ
Zmniejszone dofinansowanie unijne spowodowało, że całą inwestycję rozbudowy sieci tramwajowej w Olsztynie trzeba było podzielić na etapy. Zaskakująco, pojawiają się wcześniej odrzucone warianty, ale także zupełnie nowe odcinki. Także główny wariant doznał lekkiej modyfikacji. O wszystkim i tak zadecydują pieniądze.

Wariant podstawowy i warianty dodatkowe – tak w skrócie można określić plany rozwoju sieci tramwajowej w Olsztynie. W maju tego roku urzędnicy – po zakończeniu konsultacji społecznych – wybrali optymalny przebieg tramwaju w kolejnej fazie rozbudowy. Niestety, zmniejszone dofinansowanie unijne spowodowało, że projekt trzeba było podzielić na etapy, których powstanie zależne będzie od dofinansowania i środków własnych miasta. – Główną realizacją jest połączenie pętli w Pieczewie przez ul. Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego, al. Piłsudskiego do ul. Kościuszki – mówi Patryk Pulikowski z Biura Prasowego w Urzędzie Miasta. Tam linia tramwajowa włączyłaby się do obecnego układu torowego. W zależności od potrzeb tramwaj biegłby od tego miejsca do centrum miasta lub do dworca głównego.

Pozostałe fragmenty jak torowisko po ul. Wilczyńskiego z nową propozycją w postaci krańcówki na Osiedlu Generałów, przedłużenie linii tramwajowej do Kortowa, odcinek Dworcowa-Kętrzyńskiego, a także ponownie odgałęzienie trakcji do Michelin, mimo odrzucenia go początkowo podczas konsultacji społecznych, noszą miano podetapów. – Ich powstanie jest uzależnione od możliwości finansowych – dodaje Pulikowski.

I tutaj dostrzec można pewne zmiany, które pojawiły się na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy. Z planów zniknął pomysł kładzenia torów do pętli na Tęczowym Lesie. To nie jedyne zmiany. Także połączenie torów przez ul. Dworcową i Kętrzyńskiego znalazł się w podetapie rezerwowym – i to na samym końcu listy. – Powodem zmiany tramwaju z Tęczowego Lasu na Osiedle Generałów jest powstający nowy Miejscowy Plan Zagospodarowania Terenu i sprawy własnościowe. Poza tym widzimy tam ogromny potencjał dotyczący potencjalnych pasażerów – wyjaśnia Pulikowski. Przy okazji całkowicie zrezygnowano z łączenia krańcówki na ul. Kanta do ul. Krasickiego. – Na tę chwilę w ogóle nie rozważamy tego odcinka – mówi Pulikowski. Nie mówi się już także o pomyśle przedłużenia o kilkanaście metrów tymczasowego peronu pod Wysoką Bramę.

Wszystko ciągle wskazuje, że tym razem Olsztyn otrzyma dużo mniejsze środki, niż na realizację pierwszego projektu tramwajowego, kiedy otrzymał pół miliarda złotych. – Zgodnie z najnowszym przelicznikiem na realizację inwestycji dostaniemy nieco ponad 230 mln złotych. Pozwoli nam to wybudować trakcję głównego etapu oraz kupić tabor – mówi Pulikowski.

Na razie trwa uszczegóławianie projektu. W regularnych spotkaniach udział biorą urzędnicy i fachowcy, którzy analizują i omawiają rozwiązania krok po kroku. W gronie znaleźli się urzędnicy z Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, Jednostki Realizującej Projekt V, Wydziału Rozwoju Miasta. A także Komisja Bezpieczeństwa Ruchu, a wśród nich policjanci, straż miejska, oficer rowerowy oraz Obywatelska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – Spotykamy się regularnie z projektantami, rozmawiamy na temat zaproponowanych rozwiązań i – jeśli trzeba – wprowadzamy niewielkie zmiany, które ułatwiłyby funkcjonowanie transportu i korzystanie z niego olsztynian – dodaje Pulikowski.




Tematyka tramwajowa będzie jednym z zagadnień poruszanych podczas konferencji EkoTransport w Polsce Wschodniej – Olsztyn 2016. Spotkanie to, organizowane przez Prezydenta Olsztyna, TOR Konferencje oraz Olsztyński Park Naukowo-Technologiczny, podejmie szeroki zakres zagadnień związanych z potrzebami przewozowymi w makroregionie Polski Wschodniej. Konferencja podejmie tematykę zarówno transportu szynowego, jak i drogowego, uwzględniając uwarunkowania szans związanych z pozyskiwaniem środków z Unii Europejskiej, premiowania przez UE projektów przyczyniających się do budowania gospodarki niskoemisyjnej, czy wykorzystanie technologii napędu elektrycznego, gazowego, hybrydowego w autobusach. Wydarzenie to dedykowane jest przede wszystkim samorządom makroregionu Polski Wschodniej, jako tym, w których szczególnie istotne jest zahamowanie odpływu pasażerów od transportu publicznego i które szczególnie intensywnie powinny korzystać z szans na wymianę użytkowanego taboru. Zakres tematyczny konferencji obejmie również znaczenie transportu publicznego dla rozwoju ośrodków miejskich oraz jego rolę w rozwoju Polski Wschodniej, w kontekście kolejnej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej.

Udział w konferencji jest darmowy - zapraszamy do rejestracji.
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5