Zmniejszone dofinansowanie unijne spowodowało, że całą inwestycję rozbudowy sieci tramwajowej w Olsztynie trzeba było podzielić na etapy. Zaskakująco, pojawiają się wcześniej odrzucone warianty, ale także zupełnie nowe odcinki. Także główny wariant doznał lekkiej modyfikacji. O wszystkim i tak zadecydują pieniądze.
Wariant podstawowy i warianty dodatkowe – tak w skrócie można określić plany rozwoju sieci tramwajowej w Olsztynie. W maju tego roku urzędnicy – po zakończeniu konsultacji społecznych – wybrali optymalny przebieg tramwaju w kolejnej fazie rozbudowy. Niestety, zmniejszone dofinansowanie unijne spowodowało, że projekt trzeba było podzielić na etapy, których powstanie zależne będzie od dofinansowania i środków własnych miasta. – Główną realizacją jest połączenie pętli w Pieczewie przez ul. Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego, al. Piłsudskiego do ul. Kościuszki – mówi Patryk Pulikowski z Biura Prasowego w Urzędzie Miasta. Tam linia tramwajowa włączyłaby się do obecnego układu torowego. W zależności od potrzeb tramwaj biegłby od tego miejsca do centrum miasta lub do dworca głównego.
Pozostałe fragmenty jak torowisko po ul. Wilczyńskiego z nową propozycją w postaci krańcówki na Osiedlu Generałów, przedłużenie linii tramwajowej do Kortowa, odcinek Dworcowa-Kętrzyńskiego, a także ponownie odgałęzienie trakcji do Michelin, mimo odrzucenia go początkowo podczas konsultacji społecznych, noszą miano podetapów. – Ich powstanie jest uzależnione od możliwości finansowych – dodaje Pulikowski.
I tutaj dostrzec można pewne zmiany, które pojawiły się na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy. Z planów zniknął pomysł kładzenia torów do pętli na Tęczowym Lesie. To nie jedyne zmiany. Także połączenie torów przez ul. Dworcową i Kętrzyńskiego znalazł się w podetapie rezerwowym – i to na samym końcu listy. – Powodem zmiany tramwaju z Tęczowego Lasu na Osiedle Generałów jest powstający nowy Miejscowy Plan Zagospodarowania Terenu i sprawy własnościowe. Poza tym widzimy tam ogromny potencjał dotyczący potencjalnych pasażerów – wyjaśnia Pulikowski. Przy okazji całkowicie zrezygnowano z łączenia krańcówki na ul. Kanta do ul. Krasickiego. – Na tę chwilę w ogóle nie rozważamy tego odcinka – mówi Pulikowski. Nie mówi się już także o pomyśle przedłużenia o kilkanaście metrów tymczasowego peronu pod Wysoką Bramę.
Wszystko ciągle wskazuje, że tym razem Olsztyn otrzyma dużo mniejsze środki, niż na realizację pierwszego projektu tramwajowego, kiedy otrzymał pół miliarda złotych. – Zgodnie z najnowszym przelicznikiem na realizację inwestycji dostaniemy nieco ponad 230 mln złotych. Pozwoli nam to wybudować trakcję głównego etapu oraz kupić tabor – mówi Pulikowski.
Na razie trwa uszczegóławianie projektu. W regularnych spotkaniach udział biorą urzędnicy i fachowcy, którzy analizują i omawiają rozwiązania krok po kroku. W gronie znaleźli się urzędnicy z Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, Jednostki Realizującej Projekt V, Wydziału Rozwoju Miasta. A także Komisja Bezpieczeństwa Ruchu, a wśród nich policjanci, straż miejska, oficer rowerowy oraz Obywatelska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – Spotykamy się regularnie z projektantami, rozmawiamy na temat zaproponowanych rozwiązań i – jeśli trzeba – wprowadzamy niewielkie zmiany, które ułatwiłyby funkcjonowanie transportu i korzystanie z niego olsztynian – dodaje Pulikowski.
Tematyka tramwajowa będzie jednym z zagadnień poruszanych podczas konferencji
EkoTransport w Polsce Wschodniej – Olsztyn 2016. Spotkanie to, organizowane przez
Prezydenta Olsztyna, TOR Konferencje oraz
Olsztyński Park Naukowo-Technologiczny, podejmie szeroki zakres zagadnień związanych z potrzebami przewozowymi w makroregionie Polski Wschodniej. Konferencja podejmie tematykę zarówno transportu szynowego, jak i drogowego, uwzględniając uwarunkowania szans związanych z pozyskiwaniem środków z Unii Europejskiej, premiowania przez UE projektów przyczyniających się do budowania gospodarki niskoemisyjnej, czy wykorzystanie technologii napędu elektrycznego, gazowego, hybrydowego w autobusach. Wydarzenie to dedykowane jest przede wszystkim samorządom makroregionu Polski Wschodniej, jako tym, w których szczególnie istotne jest zahamowanie odpływu pasażerów od transportu publicznego i które szczególnie intensywnie powinny korzystać z szans na wymianę użytkowanego taboru. Zakres tematyczny konferencji obejmie również znaczenie transportu publicznego dla rozwoju ośrodków miejskich oraz jego rolę w rozwoju Polski Wschodniej, w kontekście kolejnej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej.
Udział w konferencji jest darmowy - zapraszamy do rejestracji.