Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Piesi górą. Wrocław przymierza się do przebudowy Przejścia Świdnickiego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-04-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Piesi górą. Wrocław przymierza się do przebudowy Przejścia Świdnickiego
wiz. Major Architekci
Wrocław ogłosił właśnie przetarg na przebudowę tzw. Przejścia Świdnickiego u zbiegu Kazimierza Wielkiego i Świdnickiej. Przechodnie nie będą musieli korzystać już z przejścia podziemnego na deptaku. Zgodnie z założeniami „ruch pieszy ma stać się nadrzędny nad ruchem kołowym”. To wstęp do ograniczenia ruchu samochodowego na ul. Kazimierza Wielkiego.

Przetarg, ogłoszony na początku miesiąca przez Zarząd Inwestycji Miejskich, obejmuje przebudowę skrzyżowania Kazimierza Wielkiego i Świdnickiej. Piesi zyskają przejście naziemne – dotychczasowe podziemne zostanie zaadaptowane na lokal usługowy (galerię sztuki). Przy przejściu powstaną nowe podwójne przystanki tramwajowe – w tej chwili przystanki mieszczą tylko jeden tramwaj. Będą one efektownie zadaszone..

Historia zatacza koło

Dzięki tej przebudowie deptak na ul. Świdnickiej nie będzie już przecięty przejściem podziemnym, nie dla wszystkich łatwo dostępnym. „Celem inwestycji jest uporządkowanie przestrzeni poprzez wzmocnienie osi ulicy Świdnickiej oraz przywrócenie kameralności biegnących wokół rynku uliczek śródmiejskich, poprawa walorów estetycznych terenu i reaktywacja życia miejskiego, w szczególności w sąsiedztwie Biura Festiwalowego Impart 2016 oraz ożywienie ruchu pieszego wzdłuż trasy W-Z” – czytamy w dokumentacji.

Ulica Świdnicka wychodzi z południowo-wschodniego narożnika Rynku w kierunku południowym. Powstała w czasie średniowiecznej lokacji miasta i stanowi element ortogonalnej siatki ulic Starego Miasta. Przecina ją ul. Kazimierza Wielkiego, będąca fragmentem Trasy W-Z, stanowiącej obwodnicę centralnej części Starego Miasta. Ciąg ten został wytyczony w miejscu średniowiecznej fosy miejskiej, którą zasypano w XIX w. Początkowo to były dwie okrężnie biegnące ulice wokół centrum z kameralną zabudową – w latach 70. XX w. w ich miejscu powstała wielopasmowa Trasa W-Z ze wspomnianym przejściem podziemnym w ciągu Świdnickiej.

Po II wojnie światowej w trakcie odbudowy zmieniono także charakter ul. Świdnickiej, którą poszerzono w kierunku wschodnim. Tak powstał podłużny plac, zmieniający oryginalny średniowieczny układ ulic. W latach 70.-80. w parterze jednego z budynków znajdował się kultowy bar mleczny Barbara. W okolicy organizowano także demonstracje Pomarańczowej Alternatywy.

Jak zmieni się okolica

Ciekawym elementem będzie konstrukcja wsporcza na przystankach pod oświetlenie i sieć trakcyjną. Dwie prostopadłościenne kubatury nad torowiskiem poprzez swoją formę i objętość mają zawężyć optycznie trasę W-Z i tym samym niejako odtworzyć historyczny przekrój i układ urbanistyczny tego miejsca. Nadbudowy, dzięki lekkiej konstrukcji z transparentnej materii, mają sprawiać wrażenie jakby lewitowały w przestrzeni.

W istniejącym przejściu podziemnym pojawi się galeria sztuki. Wyjścia na przystanki tramwajowe zostaną zasypane. Zejść do tej galerii będzie można za pomocą zawężonych do trzech metrów schodów. Według założeń „ruch pieszy ma stać się nadrzędny nad ruchem kołowym”.

Przed dawnym barem mlecznym Barbara powstać ma plac pełniący funkcje kulturalne i rekreacyjne. Różnica poziomów przy dotychczasowym tarasie zostanie wyrównana za pomocą rozległej pochyłości. Zostaną posadzone drzewa, a w otwartej przestrzeni bliżej ul. Świdnickiej inwestor przewiduje miejsce pod lokalizację tymczasowej sceny i wystaw.

Docelowo północna jezdnia ul. Kazimierza Wielkiego ma zostać zamknięta dla ruchu kołowego (z dopuszczeniem ruchu samochodów specjalnych). Wrocław będzie dochodził do tego stanu stopniowo – poprzez zwężanie ulicy i wprowadzanie nadrzędnego ruchu pieszego. „Odzyskana przestrzeń stworzy szereg możliwości dla reaktywacji życia miejskiego w tej strefie. Utworzenie dodatkowego bulwaru z zielonym tarasem w osi wschód-zachód ożywi przede wszystkim ruch pieszy w tym kierunku, który obecnie podąża jedynie w osi północ-południe” – czytamy w dokumentacji.

Całość w 2016 r.

Oferty w przetargu można składać do 29 kwietnia 2014 r. Jedynym kryterium będzie cena ryczałtowa brutto. Zadanie podzielone jest na cztery części. Jedna obejmuje przebudowę terenu przed dawnym barem mlecznym Barbara (obecnie Biuro Festiwalowe Impart 2016), drugie – przebudowę przejścia podziemnego i skrzyżowania, a dwie kolejne – pielęgnację zieleni. W związku z koniecznością przebudowy szeregu instalacji użytkownikami i odbiorcami zrealizowanych prac będzie aż osiem podmiotów. Zgodnie z warunkami przetargu całość zamówienia powinna zostać zrealizowane do 29 stycznia 2016 r., natomiast przestrzeń przed Barbarą zostanie oddana do użytku do 10 grudnia 2014 r.

Wykonawca będzie musiał przygotować plan i harmonogram prac z uwzględnieniem szeregu ograniczeń. Do listopada/grudnia 2014 r. nie będzie mógł być wstrzymywany ruch tramwajowy na ul. Kazimierza Wielkiego. Wyłączenie ruchu powinno zostać ograniczone do minimum – to jest na czas wykonywania izolacji stropu i wykonania nawierzchni nad przejściem podziemnym, wymiany trakcji, wykonania konstrukcji pod instalacje wiat. Jednocześnie w trakcie tego zamknięcia musi być zachowana ciągłość ruchu tramwajowych na ul. Szewskiej, Widok, Krupniczej, a także komunikacji autobusowej na Kazimierza Wielkiego. W czasie trwania prac musi także zostać zachowania możliwość przejścia przez Kazimierza Wielkiego, a także ruch samochodowy – jezdnia może być zwężona o jeden pas.



Czytaj więcej:
Przejścia podziemne odchodzą do lamusa?
Przejścia podziemne. W Polsce to wciąż prestiż
Wyciągnąć miasto z podziemia
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5