Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn na razie nie planuje rozbudowy krańcówki przy Wysokiej Bramie. Brakuje środków

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2018-05-09 11:46
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn na razie nie planuje rozbudowy krańcówki przy Wysokiej Bramie. Brakuje środków
fot. Martyn Janduła
Drugi etap rozbudowy olsztyńskiego tramwaju miał uporządkować kwestię ukończenia krańcówki na pl. Jedności Słowiańskiej przed Wysoką Bramą. Ze względu na wykopaliska linię tramwajową w tym miejscu skrócono z obietnicą jej dobudowy w kolejnych latach. Przetarg na tramwaj ruszył, ale jak się okazuje, bez tego newralgicznego odcinka.

Rozpoczął się drugi etap rozbudowy olsztyńskiego tramwaju. W ramach inwestycji powstanie ok. 6 kilometrów podwójnego torowiska. Budowa linii tramwajowej obejmie ul. Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Realizacja tej trasy ma kosztować miasto ok. 255,1 mln zł. Tymczasem dofinansowanie unijne wyniesie tutaj 144,9 mln zł, co stanowi zwrot ok. 60% kosztów kwalifikowanych. W przetargu zabrakło jednak obiecywanego odcinka do placu Jedności Słowiańskiej w okolicach Wysokiej Bramy.

Problemy z krańcówką w okolicach Starego Miasta rozpoczęły się wraz z pracami archeologicznymi. Pod ziemią odkryto fundamenty zabytkowej średniowiecznej baszty oraz fragmentów starego muru obronnego. Konserwator zabytków nie zgodził się więc na budowę w tym miejscu peronu tramwajowego, gdyż mogłoby to uszkodzić pozostałości pod ziemią. W związku z goniącymi terminami i koniecznością rozliczenia projektu z Unią Europejską, zdecydowano się na skrócenie linii i budowę tymczasowego peronu na ul. 11 Listopada. Powstał tutaj wyłącznie jeden tor, co uniemożliwia dłuższe postoje oraz mijanie się (wyprzedzanie) tramwajów.

Miasto do tej pory boryka się z problemem, jak zagospodarować teren przed Wysoką Bramą. Pozostałości uwzględniono w koncepcji budowy węzła przesiadkowego, który przesunięto bliżej ul. Pieniężnego. Mają tutaj powstać dwa tory z dwoma peronami i z przesiadkami drzwi-w-drzwi do autobusów. Obiecywano, że docelowa krańcówka powstanie w trakcie drugiego etapu rozwoju tramwajów. Z zapowiedzi wynikało także, że jest szansa na dołączenie tego zadania do głównego projektu. Tak się jednak nie stało. Przetarg nie zawiera bowiem prawa opcji, w którym można byłoby zlecić prace w okolicach Wysokiej Bramy.

W związku z ograniczonymi środkami finansowymi miasto przygotowało kilka projektów rozbudowy tramwaju. Projekt podstawowy, na realizację którego ruszył właśnie przetarg, oraz pięć rezerwowych. Dla wszystkich zlecono przygotowanie projektu, co pozwoli – w chwili pozyskania środków – prędkie przystąpienie do realizacji inwestycji. Jednym z projektów rezerwowych jest właśnie projekt krańcówki na pl. Jedności Słowiańskiej.

– W tej chwili nie mamy finansowania, więc nie planujemy rozbudowy węzła przesiadkowego w kierunku Wysokiej Bramy – mówi Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy z Urzędu Miasta w Olsztynie. – Jeżeli pojawi się możliwość pozyskania dodatkowych pieniędzy, to projekt mamy prawie gotowy – zapewnia rzeczniczka. Warto pamiętać, że wśród projektów, które czekają na środki jest m.in. rozbudowa hali zajezdni tramwajowej, gdyż obecna przyjmie zaledwie trzy nowe wozy (w planach jest zakup co najmniej 12), a także torowisko na ul. Wilczyńskiego, które byłby łącznikiem między starą a nową linią i przebiegałoby przez jedno z najgęściej zaludnionych osiedli w Olsztynie – Jaroty – i pozwoliłoby na zastąpienie wielu linii autobusowych, które tędy przebiegają.

Gdzie zatem miasto będzie szukać dodatkowych środków? Szansą są oszczędności po przetargach oraz różnice kursowe euro. – W programie Polska Wschodnia oraz w Regionalnym Programie Operacyjnym Warmia i Mazury zapisana jest alokacja w euro. Na początku każdego miesiąca Ministerstwo Finansów przesyła do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, wolne środki w danym poddziałaniu wynikające m.in. z różnic kursowych. Przy wielomilionowych alokacjach na poddziałaniach te różnice kursowe dają duże oszczędności – tłumaczy rzeczniczka. Rosnący kurs euro dobrze rokuje. Priorytetem jest jednak, jak podkreśla urzędniczka, rozbudowa sieci. – Jak ten przetarg rozstrzygnie się w dobrych kwotach, wszystkie nasze siły będą kierowane na Wysoką Bramę, dla której zrobiliśmy już dobry podkład – podkreśla Bartoszewicz. Ratunkiem dla krańcówki pod Wysoką Bramą może się okazać również kolejna perspektywa finansowa.



VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Olsztyn dobuduje 6 km torów tramwajowych. Rusza przetarg

Przestrzeń

Olsztyn dobuduje 6 km torów tramwajowych. Rusza przetarg

Przemysław Farsewicz 27 kwietnia 2018

Jakie tramwaje zaproponował Olsztynowi Durmazlar?

Komunikacja

Jakie tramwaje zaproponował Olsztynowi Durmazlar?

Przemysław Farsewicz 14 marca 2018

Olsztyn: Powstaje zintegrowany węzeł przesiadkowy przy dworcu [wideo]

Przestrzeń

Olsztyn: Powstaje zintegrowany węzeł przesiadkowy przy dworcu [wideo]

Przemysław Farsewicz 12 marca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS