Astaldi przymierza się do rozpoczęcia prac przy budowie Południowej Obwodnicy Warszawy, która będzie przebiegać w tunelu pod Ursynowem i I linią metra. – Generalna idea jest taka, żeby zamienić tunel metra w most – wyjaśnia Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy Astaldi. Prace mają nie powodować żadnych utrudnień w ruchu metra.
Pod koniec grudnia wojewoda mazowiecki wydał
pierwszą decyzję zezwalającą na realizację robót związanych z Południową Obwodnicą Warszawy na odcinku przebiegającym przez Ursynów. Pozwolenie dotyczy prac przy wzmocnieniu tunelu szlakowego I linii metra w rejonie przejścia przyszłego tunelu drogi.
Jeszcze w latach 80., przy budowie I linii metra, konstrukcję tunelu – jego ścian i stropu – wzmocniono w korytarzu planowanej obwodnicy. Według pierwotnych założeń wzmocniona konstrukcja ścian miała być podstawowym elementem nośnym tunelu przy założeniu oparcia segmentów tunelu metra na ścianach tunelu drogowego.
Projektowana po latach droga jednak nieznacznie została przesunięta na północ przy jednoczesnej zmianie szerokości nawy tunelu drogowego, co powoduje, że dylatacja tunelu metra będzie odsunięta o ok. 3 metry względem ściany środkowej tunelu. To z kolei wymusza konieczność dodatkowych wzmocnień tunelu metra. – Generalna idea jest taka, żeby zamienić tunel metra w most poprzez wybudowanie opasek – wyjaśnia Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy wykonawcy tunelu obwodnicy, firmy Astaldi.
Tunel metra zostanie odkopany do wierzchniej warstwy (zostanie zdjęte ok. 3 m gruntu), a następnie powstanie dodatkowa konstrukcja wsporcza. Wykonawca zbuduje zewnętrzną żelbetową konstrukcję o długości ok. 51 m, zespoloną z istniejącym tunelem metra i opartą na przyszłych ścianach tunelu drogowego (do tego czasu będzie ona wsparta tymczasowo na baretach).
Według naszych informacji wykonawca sondował możliwość wprowadzenia ograniczeń w ruchu pociągów metra, ale spotkało się to z odmową zarządcy infrastruktury metra. – Projekt i przyjęta technologia wykonania przebudowy zakłada funkcjonowania linii metra bez zakłóceń – wyjaśnia Małgorzata Tarnowska, rzecznik prasowy warszawskiego oddziału GDDKiA. Oznacza to, że ruch będzie się odbywał normalnie po obydwu torach, bez większych ograniczeń prędkości, gdyż te wymuszałyby zmniejszenie liczby pociągów w ruchu.
Prace przy wzmacnianiu tunelu metra mają rozpocząć się niebawem. – Zakładany termin zakończenia przebudowy tunelu szlakowego B3 linii metra M1 na odcinku segmentów szlakowych to III kwartał 2019 roku bez okresów zimowych. Pozostałe prace do wykonania w zakresie budowy tunelu drogowego są kontynuacją prac związanych z przebudową linii metra a tym samym całość prac w tym rejonie zakończy się wraz z końcem inwestycji na zadaniu – wyjaśnia Tarnowska.