Rozpoczyna się kolejny etap „estetyzacji” dworca Warszawa Centralna, w ramach którego w holu głównym pojawi się nowa antresola. Projekt jednak nie wszystkim się podoba. – Ta antresola musi powstać. Większość pasażerów chce mieć gdzie usiąść i móc korzystać z większej oferty usług w rejonie kas. Tak wychodzi z naszych badań – mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA.
PKP SA realizują
kolejny etap „estetyzacji” Dworca Centralnego. – Ten dworzec powinien być jak najbardziej przyjazny dla osób tam przebywających. To będzie brama miasta dzisiaj, jak i zapewne za 20 lat. Chcę, żeby jak najszybciej brama do mojego miasta była taka, jak powinna być, czyli przepiękna – przekonuje Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA.
Zasadniczą zmianą będzie przebudowa hali głównej dworca Warszawa Centralna, w której pojawi się nowa antresola handlowa, łącząca istniejące antresole po wschodniej i zachodniej stronie holu. Ponadto zostaną usunięte szklane kubiki, które okazały się niefunkcjonalne.
– Ta antresola musi powstać, bo chcemy wreszcie zakończyć dyskusję na temat tego, jak będzie wyglądał Centralny. Przez dwa lata zrobiliśmy szereg rzeczy, które leżały odłogiem (termomodernizację, schody ruchome). Nowego budynku nie będziemy stawiać, to jest nierealne z wielu powodów. Chcemy pokazać pasażerom: słuchajcie, wszystkie dworce w kraju zrobiliśmy, większość osób się ich nie wstydzi – może poza częścią osób w Poznaniu – więc chcemy, żeby i w stolicy powstało coś, czego nie będziemy się wstydzić. Ta antresola, przynajmniej na wizualizacjach, wygląda dobrze. Chodzi też o funkcjonalność: kubiki są puste, wyglądają beznadziejnie, są niefunkcjonalne dla najemców – przekonuje Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA.
Pomysł budowy antresoli nie wszystkim się podoba. Krytycy zwracają uwagę, że zaburza ona podstawową wartość oryginalnego projektu, czyli otwartą przestrzeń w holu głównym. – Nie wiem, jak może ją zaburzyć – po prostu ją wykorzysta. Jeżeli ktoś stanie w holu głównym i czerpie wartość, że ma 20 m do sufitu to może tak. Wydaje mi się jednak, że większość pasażerów chce mieć gdzie usiąść i móc korzystać z większej oferty usług w rejonie kas. Tak wychodzi z naszych badań – broni projektu Ciżkowicz.
Na nową kładkę będą prowadziły schody ruchome. Poza tym sufit zostanie pomalowany, a renowacji poddane zostaną posadzki i okładziny ścienne. Przebudowane zostaną instalacje wentylacyjne ochrony przeciwpożarowej oraz zasilania. Zostanie zamontowany również system ogrzewania hali głównej.
Prace obejmą również fragment podziemnej galerii północnej, galerię zachodnią, galerię i hol kasowy WKD. Zostaną one dostosowane wyglądem do innych pasaży, które przeszły remont na Euro 2012. W galerii zachodniej lokale będą usytuowane po jednej stronie, co zwiększy przestrzeń komunikacyjną dla pasażerów. Prace mają objąć również dojście do peronu WKD. Jak informuje PKP SA, prace związane z przebudową holu i podziemnych pasaży zakończą się w IV kwartale 2015 r.